הדילמה של נתניהו: להתערב שוב במחיר הדלק?

העלייה במחיר הדלק מטרידה את רה"מ שחושש מהצתת המחאה החברתית בשנית. עם זאת, עליו להפסיק לפעול כמתדלק ולנהוג כמדינאי אמיץ

יהודה שרוני | 30/3/2012 6:16 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
בחודש שעבר, כשהועלה מחיר הבנזין, נאלצו המתדלקים בתחנות להמתין עד הרגע האחרון
כדי לכייל את מחיר הדלק במשאבות. עד אז לא היה ברור אם ראש הממשלה יתערב במחיר. במהדורת החדשות של שמונה בערב התבשרנו על הפחתת המחיר בעשר אגורות ועם ישראל נשם לרווחה. מחיר ליטר בנזין לא חצה את מספר הקסם שמונה שקלים לליטר.

האם גם במוצ"ש הקרוב, כשמחירו של ליטר בנזין עתיד להתייקר ב-20 אגורות, תחזור בורסת ההימורים על מחיר הבנזין עצמו? קשה לנחש משום שנתניהו אכן נקלע לדילמה אמיתית. הראש אומר לא להיכנע ללחצים. הלב אומר כן. אי-כניעה ללחצים תואמת את חוקי הכלכלה שלפיהם המחיר חייב להתאים לעליית מחירי הדלק בעולם.

גם נגיד בנק ישראל סטנלי פישר ביקר שלשום בחריפות את סגנון ההתערבות של נתניהו במחיר הדלק. פישר סבור שהנהג הישראלי מפונק וממילא הוא לא משלם יותר מעמיתו האירופאי. שר האוצר יובל שטייניץ היה עדין בביקורתו, אבל גם הוא סבור שאסור להתערב. אפילו נשיא ארה"ב ברק אובמה לא נכנע ללחצים. הוא היטיב להסביר לאומה האמריקאית שעליות מחירי הדלק מקורן במשבר האיראני, ואין ברירה. אלא שנתניהו אינו אובמה.
יש גבול לכל תעלול

הלב (בעיקר הפוליטי) אומר שצריך גם החודש להתערב, ולמנוע את נסיקת המחיר לשיאו החדש. סוגיית מחיר הבנזין מציפה את ראש הממשלה מכל הכיוונים: ממפלגתו, ממפלגות הקואליציה וכמובן גם מהאופוזיה.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, שר הפנים אלי ישי וחברי כנסת נוספים כבר המליצו בחום להתערב שכן "מחירי הבנזין הגיעו לרמה בלתי נסבלת". יו"ר קדימה החדש שאול מופז יתדלק את מסע הבחירות במחאה ובמחירי הדלק.

המחאה מלחיצה מאוד את נתניהו החושש ממה שהעם יאמר בקלפי. אם יתערב, העילה המנצחת תהיה "הקשיב לרחשי הציבור". אבל יש גבול לכל תעלול. נתניהו חייב להפסיק לפעול כמתדלק בתחנה ולהתחיל לנהוג

כמדינאי נחרץ.

במונחים תקציביים, כל עשר אגורות של התערבות הן 450 מיליון שקל. הוא חייב להפנים שתקציב המדינה כבר סובל מגירעון תקציבי של 6.1 מיליארד שקל שאותו צריך לכסות. מכיוון שאין ארוחות חינם, אם היום הוא יסבסד את הבנזין, מחר הוא יתבקש לקצץ בחינוך או בבריאות.

הזיגזג במחיר הבנזין הוא רק דוגמה לצורך להחליט באומץ. דילמת מחירי הבנזין אינה היחידה, והיא חוזרת על עצמה במחירי החשמל ובקרוב תשוחזר גם במחירי המים והתחבורה הציבורית. בדיוק בשביל כל אלה נקבע תקציב דו-שנתי ולא דו-חודשי. יש לקוות כי נתניהו לא יפתור את הדילמה בסדרת איומים נוספת על הגרעין האיראני.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

יהודה שרוני

צילום: דעות

בוגר מדע המדינה ומוסמך במינהל עסקים באוניברסיטת תל אביב. חבר מערכת מעריב, העורך הכלכלי של העיתון ובעל טור בגלי צה"ל ובטלוויזיה

לכל הטורים של יהודה שרוני

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים