יש סוס במטוס: מי אלופת העולם בהטסת בע"ח?

לופטהנזה הטיסה בשנה שעברה יותר בעלי חיים מבני אדם. טרקלין חדש לחיות שהקימה בפרנקפורט אמור לבסס עוד יותר את מעמדה כשחקנית המובילה בנישה המסובכת והרווחית ביותר בתובלה האווירית

אלכס ווב וכריס יאספר | 17/4/2012 12:44 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
קרנף אפריקאי לבן מציץ מבין הסורגים של ביתו הזמני בפרנקפורט. בצד השני של הקומה זיקית ממדגסקר מתקדמת באיטיות סביב האקווריום שלה ואלפקה אנדית תולשת חציר מערימת מספוא. זו איננה סצנה מגן החיות העירוני, אלא טרקלין בעלי החיים של לופטהנזה, מתחם חדשני ופורץ דרך שעומד במרכז תוכניותיה של החברה להשתלט על הסקטור המסובך ביותר בשוק תעופת המטענים.

בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק

לופטהנזה, אייר פראנס-KLM ואמירטס (חברת התעופה של איחוד האמירויות) הן השחקניות המרכזיות בשוק רגיש ובעייתי, הנושא עמו סיכון של מוות בטיסה של חיית מחמד אהובה, של סוס הרבעה משובח או של דב פנדה יקר ערך. "זה לא כמו להטיס תרופות, שם עיקר הדאגה היא הטמפרטורה", אומר מנהל הטרקלין אקסל הייטמן, "אם שקית של דגים דולפת צריך להחליף אותה בשקית עם מים בטמפרטורה הנכונה ועם החמצן הנכון. ואם משהו משתבש - אתה לא יכול לתת ללקוח 1,000 דולר ולהגיד לו שיקנה חתול חדש".
צילום: בלומברג
סוס הרבעה מתכונן לטיסת לופטהנזה מפרנקפורט לבחריין צילום: בלומברג
כשהסוס יותר יקר מהמטוס

במהלך 2011 טיפל המתקן של לופטהנזה בפרנקפורט ב-110 מיליון בעלי חיים מסוגים שונים- 4 מיליון יותר ממספר האנשים שטסו עם החברה ועם שותפותיה - אם כי את המספר ניפחו משמעותית 80 מיליון דגים טרופיים ו-300 טונות של תולעים, כולל פיתיונות חיים לדגים טורפים.

עם האורחים הגדולים יותר נמנים 14 אלף כלבים וחתולים שלופטהנזה מובילה בשנה בממוצע, 8,000 חזירים , 2,000 סוסים וכ-150 בעלי חיים מגני חיות שונים. השנה הקטגוריה האחרונה כללה היפופוטם גמדי, 6 פינגווינים, שני צבים בעלי שריון שטוח, זוג בונים ו-5 קרנפים.

הייטמן אומר כי אף ששינוע חיות מהווה 2%-1% בלבד מכלל הכנסות לופטהנזה, הרווחים שווים את הסיכון. כך למשל, לופטהנזה גובה 4,000 יורו עבור שינועם של 3 סוסים מפרנקפורט לניו-יורק ו-800 יורו עבור הטסת כלב מאירופה לדטרויט. זאת בהשוואה ל-675 יורו - מחיר תובלה של מטענים אחרים השווים במשקלם לסוס מרוץ. "מדובר בעסק נישה שהוא רווחי יותר מהטסת נוסעים, אך על החברה להשקיע סכומים גדולים מאוד במתקנים מיוחדים כדי לקבל את ההחזר", אומר ג'ון מנרס-בל, אנליסט ב ברינקוורת', חברה בריטית למידע בתחום התחבורה.

מנכ"ל אמירטס רם מנן אומר כי תחום הטסת בעלי החיים הוא חלק תחרותי משוק תובלת האוויר.

"אנחנו מעוניינים בעסק הזה", הוא מודה, "הוא מכניס כסף רב ומספר חברות התעופה שיכולות לבצע אותו קטן מאוד. סוסי ההרבעה שאנחנו מובילים שווים לפעמים יותר מהמטוס עצמו". הוא מוסיף כי החברה הרוויחה "מאות אלפי דולרים" מהטסתם של 16 סוסי הרבעה מסידני לניו-יורק בטיסה שארכה 18 שעות ו-15 דקות . במקרים אחרים הובילה החברה נמרים, מילאה מטוס בכלבים ובחתולים והעבירה גני חיות שלמים - מבצעים שמנן מכנה "תיבת נוח מעופפת".

לופטהנזה , חברת התעופה הגדולה בעולם מבחינת מספר נוסעים, אם מכניסים למשוואה את החברות הבנות שלה, מקבלת לרוב הזמנות כ-8-6 שבועות מראש. 24 וטרינרים בודקים את החיות במרכז בפרנקפורט לפני הטיסה, וככל שהחיה גדולה יותר ומצריכה טיפול ייחודי יותר, כך הטסתה רווחית יותר. מינים כמו דגים טרופיים מוטסים במים בטמפרטורה של 28-24 מעלות ; סוסים מוטסים בעמידה, עד שלושה בקונטיינר, כשהם קשורים משני צדיהם "כדי שלא יוכלו לעשות דברים משונים", אומר הייטמן.

הסייסים והדיילים מפקחים עליהם כל העת, ולדברי הייטמן מרבית הטיסות עוברות ללא בעיות. לאמירטס יש היתרונות שלה - היא יכולה לשמר 4 אזורי טמפרטורה שונים בתאי המטען שלה, ובכך מאפשרת הובלה משולבת של סוסים ושל פינגווינים, למשל.

נחש ארסי בתא הטייס

השווקים העיקריים של לופטהנזה בתחום כוללים הטסת דגים טרופיים מדרום אמריקה ומדרום-מזרח אסיה לאירופה ולצפון אמריקה, הובלת פיתיונות חיים מאסיה וייצוא סוסי הרבעה מדרום אמריקה ומאירופה לארה"ב ולמזרח התיכון. לאחרונה, אגב, יותר ויותר סוסים מוטסים מהמפרץ הפרסי לאירופה בחודשי הקיץ, כיוון שבעליהם מעוניינים להגן עליהם מהטמפרטורות הבלתי נסבלות של המדבר.

יש גם בעלי חיים שחברות התעופה לא מסכימות לטפל בהם. לופטהנזה לא מובילה דגים גדולים ויונקים ימיים כגון דולפינים, משום שנפח המים הנדרש יכול לערער את יציבות המטוס וליצור הצפה במקרה של דליפה. עם זאת, חברת קרגולוקס מלוקסמבורג מובילה קטלנים (לווייתן טורף). גם זוחלים רעילים לא מוטסים מחשש שיברחו.

"אנחנו יכולים להטיס חיות אקזוטיות מאוד, אך זה לא שווה", אומר היייטמן, "יהיה סיוט לגלות כי רק 5 מתוך 6 נחשים ארסיים נמצאו, ואחד מהם עשוי להיות בתא הטייס. במקרה כזה, אם הנחש לא נמצא, יש לרסס את המטוס בגז". מנן מוסיף כי אמירטס אינה מטיסה גם חיות בר שנתפסו בטבע, אלא אם כן הוועדה לסחר בינלאומי בחיות בסכנת הכחדה אישרה זאת.

הייטמן אומר כי אף שלופטהנזה יודעת מה צפוי לה ב-"95% מהזמן ", תעשיית הטסת החיות לעולם אינה משעממת. "יש הפתעות קטנות, כמו קופסה שכתוב עליה 'זוחלים חיים ובלתי מזיקים', אבל זו קביעה סובייקטיבית לחלוטין", הוא אומר, "לפחות תמיד יש לי סיפור טוב למשפחה אם אני מתעכב בעבודה".

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום איכות הסביבה -
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''חיות מחמד''

פייסבוק

דעות וטורים

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים