
"מנכ"ל משרד הביטחון עיכב פרויקט המרכבה"
דוח מבקר המדינה קבע כי בניגוד לחוק אודי שני לא פרסם מכרזים לפרויקטים וכי גנץ, כסגן הרמטכ"ל, קיבל החלטות על בסיס מידע חלקי

מבקר המדינה טוען כי גנץ פעל לקבלת החלטות בנושאי ביטחון על בסיס מידע חלקי בלבד, שאינו מאפשר קבלת החלטות באופן מיטבי והתנהל באופן שעיכב את קידום פרויקט המרכבה, על אף חשיבותו בשמירה על חייהם של חיילי צה"ל.
מהדוח עולה כי בנובמבר 2010 המליץ סגן הרמטכ"ל דאז, האלוף בני גנץ, לרמטכ"ל גבי אשכנזי, ליצור אינטגרציה בין מערכות ההגנה "מעיל רוח" של רפאל ו"חץ דורבן" של תעש, כדי להביא ליצירת מערכת הגנה אקטיבית משולבת לרכב קרבי משוריין (רק"ם) במסגרת פרויקט המרכבה.
על פי ממצאי המבקר, מנכ"ל משרד הביטחון קבע כי חברת רפאל תהיה הקבלן הראשי של הפרויקט, מבלי שהפרויקט הוצא למכרז, כפי שנדרש ממנו על פי חוק. זאת על אף שהיו שני ספקים פוטנציאלים למערכת - רפאל ותע"ש - ועל אף שמדובר בפרויקט בהיקף של מיליארדי שקלים.
לדברי המבקר, הגורם היחידי שיש לו את הסמכות לאשר פטור ממכרז הוא ועדת הפטור במשרד הביטחון, ולכן הבחירה העצמאית של אודי שני ברפאל הייתה בגדר חריגה מסמכותו.
כמו כן מבקר המדינה תוקף את שני ואת גנץ על ההחלטה לצאת בפרויקט המערכת המשולבת על בסיס מידע חלקי בלבד. על פי ממצאי המבקר, כשהתקבלה ההחלטה לצאת לפרויקט בפברואר 2011, ההערכה על היכולת לשלב מבחינה טכנולוגית בין מרכיבי המערכת של רפאל לבין מרכיבי המערכת של תע"ש, לא הייתה מבוססת על עבודת מטה ולא היה בידי משרד הביטחון וצה"ל מידע על הביצועים הצפויים של מערכת זו.
כמו כן לא היה מידע על הנכונות של שתי החברות לעבוד במשותף, לנוכח התנגדותן לשתף פעולה בעבר. עם זאת בכיר במשרד הביטחון, אמר למעריב כי "מערכת הביטחון הקימה שתי ועדות מפתחים וקיימה עבודת מפורטת ויסודית, שבסופה הוגש מסמך בין יותר מ-100 עמודים שהוצג בדיון מפורט לסגן הרמטכ"ל, ראש מפא"ת ומנכ"ל משרד הביטחון".
על פי הדוח, התוצאה של ההתנהלות הלא תקינה היא עיכוב חמור בהצטיידות צה"ל במערכת הגנה לרק"ם. עד למועד סיום הביקורת, אפריל 2011, משרד הביטחון לא יצר קשר עם ספק להספקתה של מערכת הגנה אקטיבית לנגמ"שים ואף לא הייתה בידי צה"ל ומשרד הביטחון הערכה מבוססת על המועד בו יותקנו על הנגמ"שים מיגון אקטיבי.
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי המשרד "השקיע משאבים
עוד נמסר כי "מהרגע שבו הבשילה מערכת 'מעיל רוח', עברה המערכת לפיתוח מלא שהוכתר בהצלחה. כל עוד נקבע על-ידי הגורמים המקצועיים במפא"ת (מנהל פיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות במשרד הביטחון) ובצה"ל כי 'מעיל רוח' היא המערכת הבשלה והמבצעית היחידה שבנמצא, מערכת הביטחון תמשיך להצטייד בה".
הניסיון להתנער מהחובה לבצע מכרזים על פי חוק לפרוייקטים ביטחוניים בהיקף של עשרות עד מאות מיליוני שקלים, בא לידי ביטוי גם בפרוייקט "חץ דורבן". מפא"ת (המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון), המליץ לוועדת הפטור במשרד הביטחון לאשר את תעש כספק יחיד לפיתוח הפרוייקט, למרות שהיו קיימים שני ספקים פוטנציאלים – רפאל ותע"ש.
בנסיבות אלו, קובע המבקר, התחייב קיום מכרז בין הספקים, דבר שלא נעשה, אף כי הדבר נדרש על פי תקנות חובת המכרזים. כמו כן מצא המבקר כי מפא"ת המליץ שלא לקדם את פרויקט "חץ דורבן" עם תע"ש בטענה כי הם אינם יכולים לעמוד בדרישות המערכת, על אף שלא מיצה עם תע"ש בדיקה של יכולותיה לתת מענה לטיפול בפערים. לבסוף הפרויקט לא יצא לפועל.
מדוח מבקר המדינה עולה כי משרד הביטחון פגע במוכנות לשעת חירום של ישראל, באי שמירה על קווי ייצור חיוניים בתע"ש. זאת למרות הערות ראש הממשלה לממצאי הביקורת לדוח הקודם של מבקר המדינה, כי משרד הביטחון "יתמודד" עם קווי הייצור "שלא ניתן להם מענה בתכנית צה"ל".
על פי דוח מבקר המדינה, בין השנים 2008-2010 נגרמו נזקים כבדים לקווי הייצור החיוניים בתשלובת וחלקם נסגרו בלי שהתקבלה לכך החלטה של מערכת הביטחון. הדוח קובע כי משמעות הדבר היא פגיעה במוכנות לשעת חירום.
לפי משרד מבקר המדינה, הגדרת קווי ייצור בתחום התחמושת הכבדה בתע"ש כחיוניים למדינה, ללא קבלת החלטה מגובה בתקציב לשימורם, היא ליקוי מהותי. נוכח ממצאים אלו, קובע המבקר כי ראוי ששר הביטחון, אהוד ברק, יפעל בהקדם לקבלת החלטה מגובה בתקציב בנוגע לקווי הייצור שיש לשמר, ללא התניה כלשהי, לרבות מציאת פיתרון כולל למצבה של תע"ש.
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי "לאחר מלחמת לבנון השנייה, וכפועל יוצא מוועדות החקירה והתחקירים השונים, משרד הביטחון וצה"ל קיימו תהליך בחינה מחודשת וכוללת של כלל יעדי ההצטיידות, ושל תוכנית הצטיידות שהושלמה רק לאחרונה. תע"ש נמצאת, בימים אלה, במרכז דיון בין משרדי הביטחון, האוצר וההסתדרות כמועמדת להפרטה.
עוד נמסר כי "כל עוד לא תאשר הממשלה מתווה תקציבי למערכת הביטחון ותאשר את התכנית הרב-שנתית (תר"ש) של מערכת הביטחון, לא ניתן יהיה להוציא לדרך את תכנית ההצטיידות ולהשלים את הפערים בסוגי התחמושת הרלוונטיות של צה"ל. תכנית ההצטיידות תבוא לכסות את צרכי מערכת הביטחון בלבד, ואינה משחררת את הנהלת ודירקטוריון תע"ש מצעדי ההבראה המתבקשים".
