"ההחלטה לסמן מוצרים מהתנחלויות - גזענות"

מנכ"ל יקב פסגות שבשומרון, יעקב ברג, מותח ביקורת על המהלך של דרום אפריקה. "לערבי מותר לייצר פה מה שהוא רוצה, אבל ליהודי לא"

עמיחי אתאלי  | 21/5/2012 8:14 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
סוגיית החרם על מוצרי ההתנחלויות העולה מפעם לפעם חזרה לכותרות, כאשר בשבת האחרונה הודיע שר התעשייה והמסחר של דרום אפריקה, רוב דיוויס, כי בקרוב יחל במדינתו סימון של המוצרים המיוצרים בשטחים.

- דרום אפריקה הודיעה: מוצרים שיוצרו בהתנחלויות יסומנו
- בעקבות סימון המוצרים: שגריר דרום אפריקה יינזף

יעקב ברג יקב פסגות
יעקב ברג יקב פסגות צילום: נעמה ברג
באזורי התעשייה הפרוסים בכל רחבי יהודה ושומרון עובדים אלפי פועלים ובהם גם פלסטינים. בין התחומים הנהנים מהפריחה הגדולה ביותר בשנים האחרונות ניצב ענף היין. יעקב ברג, מנכ"ל יקב פסגות המייצר בשומרון, פועל בימים אלה על הקמת קו ייצוא לדרום אפריקה, אך על אף הצהרותיו של השר הדרום אפריקאי, הוא לא חושש.

יעקב ברג, האם אחד מאנשי הקשר שלך בדרום אפריקה שוחח איתך על התוכנית לסמן את המוצרים המיוצרים ביהודה ושומרון?
"לא. נודע לי על המגמה הזו מהתקשורת, כאשר אליי לא הגיע אלי כל מסר בנושא. בדיוק בעוד שבועיים אני נוסע לדרום אפריקה לכמה פגישות, ובעניין הזה אבל אני כלל לא חושש".

למה ?
"בפועל, אנחנו רואים שכל נסיון לחרם על סרט או ספר רק מביא ליותר ויותר התעניינות בו".
"זה מתחיל בסימון"

בשנה האחרונה היו מספר נסיונות לחרם על מוצרים מההתנחלויות. לא נפגעתם כלל?
"לא. אנחנו מייצרים 150 אלף בקבוקים בשנה. מעל 50 אחוז מהם מיוצאים לארצות הברית, קנדה, דרום אמריקה, מדינות אירופה ועוד. באופן כללי, הייצוא לאירופה הוא בעיקר ליהודים, אבל בארצות הברית אנחנו עובדים הרבה מאוד עם קהל לא יהודי.

"האירופי הממוצע שלא תמיד אוהב יהודים ולא אוהב את ישראל, לא רוצה לקנות יין מפסגות כמו שהוא לא רוצה לקנות מיקב בתל אביב. אם הוא לא רוצה לקנות מישראל, זה לא משנה לו האם זה מתל אביב או מפסגות. אנחנו כותבים על הבקבוקים שלנו במפורש שזה מגיע מאזור בנימין והמכירות רק גדלות. הנסיונות האלה לחרם הם נסיונות גזעניים נטו ואני לא מתפלא על דרום אפריקה, ממלכת הגזענות שעכשיו החרם בא ממנה".

מה הקשר לגזענות?
"כשאתה מסמן מוצר וכותב עליו שהוא מיוצר בשטח כבוש זו הגדרה פוליטית ולא גיאוגרפית. ביין מקובל מאוד לכתוב את אזור הייצור הגיאוגרפי וזו גאוותו של כל מקום. אבל מה הם עושים כאן? אם מחר אני מוכר את היקב שלי לאחמד השכן שלי, אז היין הזה הוא בסדר? מה שבעצם הם באים ואומרים זה שיהודי שהוא בעלים של יקב בכל מקום אחר בעולם זה בסדר, אבל יהודי

שהוא בעלים של יקב בנחלת אבותיו, במקום שבו לפני שלושת אלפים שנה יהודים ייצרו יין, זה לא בסדר.

"לערבי מותר לייצר פה מה שהוא רוצה אבל לא ליהודי. זה הסיפור כולו. סימון של משהו מזכיר תקופות אפלות מאוד. לסמן מוצר זה כמו לסמן בנאדם ואנחנו זוכרים תקופות שסימנו יהודים. זה מתחיל בסימון וזה נגמר במקומות הרבה יותר גרועים".

"שיתוף פעולה מלא עם השכנים"

מה תגיד לאלה שיטענו שאתה מייצר יין בשטח כבוש שלא לגיטימי להרוויח בו כסף?
"מה זה קשור למוצר שמיוצר במקום הזה? אם לאותו דרום אפריקאי יש טענות, שילך לממשלת ישראל ויטען אותן כלפיהן, אבל לאיש הזה אין אומץ לנתק את היחסים עם ישראל. בדרום אפריקה קונים בכיף יין מסין שמייצרים אותו ילדים בני חמש שמקבלים עשרה דולר לחודש עבודה, אבל אותם הם לא חושבים להחרים, ולכן זו גזענות נטו.

"אצלי עובדים פלסטינים שמרוויחים פי עשרה מהשכר הממוצע ברשות הפלסטינית. את הקרקע שאני מייצר עליה קניתי בכסף מלא ואם יש למישהו טענות, שיפנה לממשלת ישראל. הסמל של היקב שלנו שמוטבע על כל בקבוק הוא מטבע שמצאנו בחפירות ארכיאולוגיות ממש מתחת ליקב.

"מטבע של יהודים שחיו פה, עשו פה יין ואני רק ממשיך את המסורת הזו. אני גאה מאוד בזה שמדינת ישראל מייצרת יין ומייצאת אותו לעולם. יין הוא סמל של שלווה, של חיים טובים ושל שמחה. אני עליתי לארץ ויחד עם אבא שלי התחלתי את העסק מתוך חזון שבו ארץ ישראל היא גם ייצור וחקלאות. מה יותר טוב מזה שהגענו למצב הזה? יש לנו כאן שיתוף פעולה מלא עם השכנים, וכמו שאמרתי, אנחנו גם מעסיקים אותם ומשלמים להם בנדיבות ".

גיל: 45; מגורים: פסגות; מצב משפחתי: נשוי +3; ארץ לידה: רוסיה, עלה לישראל בגיל שלוש והקים את יקב פסגות בשנת 2003; השכלה: משפטית

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

הראיון היומי

צילום:

מדור חדש במעריב. מדי יום נארח את הדמויות הבולטות על סדר היום לראיון אקטואלי נוקב. כל השאלות הבוערות, כל הסוגיות שעל הפרק וכל מי שמשפיע

לכל הכתבות של הראיון היומי

עוד ב''הראיון היומי''

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים