אור ירוק? הקרב על כביש החוף - שלב ההכרעה
לפקקים הגוברים בכביש החוף הוצעו שני פתרונות: סלילת כביש נוסף או הרחבת הקיים. אחרי שגם יעל בר זוהר וגיא זוארץ נרתמו למאבק הסביבתי, הצוות המקצועי שמינתה הוועדה לתשתיות ממליץ על החלופה השנייה
◄בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק
רגע לפני הכרעת מוסדות התכנון וכמה שורות לפני שנחשוף כאן לראשונה את המלצת הצוות המקצועי שמינתה הוועדה לתשתיות כדי לקבל הכרעה שתתחשב בכל ההיבטים, הנה תקציר הפרקים הקודמים.
אחרי עשורים של פקקים הולכים וגדלים בכביש החוף, בקטע שבין חבצלת השרון לבין זיכרון יעקב, יזמה החברה הלאומית לדרכים תוכנית חדשה שמספקת שני פתרונות עיקריות לבעיה.
◄מה עושים עם כביש החוף? המדינה מבולבלת
האחד הציע לסלול כביש חדש ("כביש החוף השלישי" אם תרצו) בסמיכות למסילת הרכבת, הנמצאת ממזרח לכביש החוף החדש וממערב לכביש החוף הישן. על-פי חלופה זו, הכביש החדש יכלול 8 נתיבים, ארבעה לכל כיוון. הפתרון השני הציע להרחיב את כביש החוף החדש בנתיב אחד לכל כיוון. תושבי יישובי עמק חפר החלו להתנגש זה בזה, וכל צד תמך בחלופה שלא איימה לחצות את פיסת הטבע הנושקת לביתו.
החברה להגנת הטבע ו-8 ארגונים סביבתיים ותחבורתיים, ובהם ארגון הגג שלהם "חיים וסביבה", הקימו קואליציה נגד סלילתו של כביש חדש ותמכו בהרחבת הכביש הקיים. למאבק הצטרפו אז גם יעל בר זוהר וגיא זוארץ, המנחה של "הישרדות", שהרגישו כי על היישוב שבחרו לחיות בו, הרחק מהכרך, מאיים "רעש תל-אביבי חדש" - כביש מהיר.

בחברה להגנת הטבע דוגלים כתמיד בעקרון הבנייה "צמודת הדופן", כלומר: שימוש בתשתית קיימת במקום ליצור תשתית חדשה כדי למזער את הפגיעה בטבע. במקרה הזה, מסבירים שם, איים הכביש החדש על פארק השרון ועל נחל אלכסנדר.
ד"ר יריב מליחי, אקולוג מחוז מרכז של רשות הטבע והגנים, הסביר כי פארק השרון הוא השריד האחרון בארץ ליער פארק חופי של אלוני תבור. עוד הוא הסביר כי קיטוע אקולוגי נוסף באזור מבותר לחלקים עלול לסכן את המשך קיומם של בתי הגידול ואת הרבייה של בעלי החיים
המתנגדים להרחבת כביש החוף הקיים - בעיקר תושבי היישובים הסמוכים - גייסו מומחים לצבים רכים, המהווים סמל של נחל אלכסנדר, וטענו כי הרחבת הכביש תפגע עוד יותר בפארק השרון ובנחל. ולא רק הם התנגדו. חברי מליאת המועצה האזורית עמק חפר, הכוללת נציגות מכל יישוב, הצביעו ברוב דחוק לטובת סלילת הכביש החדש וכך הובילו את עמדת המועצה.
"גם אם יורחב כביש החוף תהיה פגיעה בטבע", אמר ראש מועצת עמק חפר רני אידן, "הרחבת כביש מספר 2 גם תעלה על בתים של תושבים. הכביש החדש יוכל לספק צרכים תחבורתיים שהולכים וגוברים משנה לשנה. בתוך שנים בודדות יתגלה שתוספת של נתיב אחד לכל כיוון בכביש הקיים לא מספיקה, ואז גם יהרסו את הסביבה הקרובה לכביש מספר 2 וגם ייאלצו לסלול כביש נוסף, כביש 2 א' שבו אנחנו תומכים".

בעקבות המחלוקת החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות, כאמור, למנות צוות לבחינת החלופות. הצוות בחן 6 חלופות שונות ובאחרונה הגיש את המלצותיו - לקבל את עמדת החברה להגנת הטבע ולהרחיב את כביש מספר 2 הקיים.
"מצבו הפיזי, הגאומטרי והבטיחותי של הכביש הקיים אינו מאפשר שימוש בו כדרך מהירה, במיוחד נוכח עומסי התנועה הקיימים והצפויים בעתיד", כתבה בהקדמה לדוח ההמלצות סיגי מירון פיסטינר, יו"ר צוות התכנון שמינתה הוועדה.
"קטע הכביש שמדרום למחלף ינאי אינו עומד בקריטריונים המינימליים לדרך מהירה למרות מהירות הנסיעה הגבוהה בו. הגאומטריה האופקית המתאפיינת בעיקולים חדים מצפון ומדרום למחלף חבצלת גורמת לקריסת התנועה בשעות השיא ועקב כך לעומסי תנועה. כביש מספר 2 בקטע זה חוצה את הנחלים אלכסנדר, חדרה ותנינים ועובר באזור המשופע בפארקים לאומיים ובשמורות טבע. המפגש בין התשתית האורכית לבין השטחים הערכיים לכל אורך הכביש הוא שהתווה את הסוגיות העיקריות לתכנון ומכאן הושם דגש על תכנון סביבתי תואם", נכתב.
הוועדה הגיעה למסקנות כי הרחבתו של כביש מספר 2 בנתיב אחד לכל כיוון תענה גם על המטרות שהוגדרו: שיפור הקיבולת של הכביש בקטע שבין חבצלת השרון לבין זיכרון יעקב, הפרדה בין תנועה ארצית, תנועה אזורית ותנועה מקומית, שדרוג המחלפים בתוואי והתאמת הכביש לסטנדרטים של דרך מהירה (שמותרת בה נהיגה ב-100 קמ"ש). עוד מצאה הוועדה כי ההרחבה תטפל במצוקה הקיימת וגם תתאים לתחזית נפח התנועה לכביש לשנת 2030.