אושר: בית קברות למטוסים בלב הערבה
בחברה להגנת הטבע חוששים שהתוכנית תיצור "מגרש גרוטאות בלב המדבר" שיזהם ויפגע בטבע. היזמים: כמות הפסולת שולית
◄בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק
לפי התוכנית יפורקו באתר 25 מטוסים בשנה, לצד 60 מטוסים נוספים שישהו במקום. עם זאת, במסגרת בדיקה שביצעה החברה להגנת הטבע בנוגע פירוק מטוסים ברחבי העולם, המתבססת על נתונים רשמיים מארגון מיחזור המטוסים העולמי (AFRA), עולה כי בכל העולם מפורקים מדי שנה בשנה כ-300 מטוסים. במילים אחרות, אזור האחסון והפירוק העתידי בעובדה צפוי להגיע לכמעט עשרה אחוזים מסך פירוק המטוסים העולמי.

בחברה להגנת הטבע חוששים שהתוכנית תהפוך את השטח ל"בית קברות למטוסים" מכל העולם. "התוכנית תוביל לישראל פסולת מטוסים ללא פתרון מיחזור - מדובר במגרש גרוטאות בלב המדבר". בדוח האיומים השנתי שפרסמה החברה להגנת הטבע נכתב: "אין זה ראוי שמדינת ישראל תנהג כמו מדינת עולם שלישי ותייבא לשטחה פסולת של מדינות אחרות".
היום, לאחר ההחלטה, אמרו בחברה להגנת הטבע: "לצערנו, במקום לשמור על ערכי הטבע והנוף המיוחדים של הערבה ולתמוך באוכלוסייה המקומית, הוחלט היום לייבא לישראל
בדיון עצמו הציעו אנשי המשרד להגנת הסביבה ליזמים לוותר על החלק של פירוק המטוסים, אבל היזמים סרבו. אנשי המשרד ציינו כי גם דעתם אינה נוחה מפרויקטים כאלה, שנוגסים בשטחים הפתוחים.
יזמי הפרויקט, אייר פארק, ענו בעבר לשאלות nrg מעריב בנושא: "מתקני טיפול וחניה למטוסים קיימים אך ורק במדינות מפותחות לדוגמה בארה"ב ובאירופה. למיזם תהייה תרומה תעסוקתית משמעותית ביותר של מאות עובדים לנגב במקצועות טכניים-הנדסיים והוא יעודד הגירת משפחות לאזור.
"לעניין פירוק המטוסים – מעבר לכך שמדובר בפעילות נלוות בלבד במתחם, נכללה בתוכנית התחייבות חד משמעית להפנות למחזור ולשימוש חוזר לא פחות מ-90% מחלקי המטוס שיפורק. היתרה שהינה בהיקף שנתי של כ 15 משאיות, לא אמורה לעלות על כמות הפסולת שמייצרים תיירים בעיר אילת ביום אחד.
"לעניין כמות הגריטות העולמית הנתונים שהוצגו אינם נכונים והם מציגים את חלק המיזם בערכים גבוהים בהרבה. בנוסף נקבעה בתוכנית הקמת ועדת מעקב אשר תפקח על פעילות המיזם ואשר יהיו לה אף סמכויות בנושא זה. יצוין כי גורמים רבים רואים במיזם פיתוח ראוי ובר קיימא שיתרום רבות למדינת ישראל ולנגב".
