מהפכה בבקבוק: סיפור ההצלחה של המיחזור
הקמפיין הסביבתי בכיכוב טל פרידמן הלהיב את הקהל, ובתאגיד המיחזור אל"ה רוצים כעת קמפיין משלהם. מהפכת המיחזור כבר מוכיחה את עצמה באמצעות מודעות ציבורית גוברת ויותר מ-16 אלף מיחזוריות שמציפות את המדינה
◄בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק
לצד ראש הדשא של טל פרידמן, המטיף לבנו כיצד לחסוך בהוצאות באמצעות שינוי פשוט וידידותי לסביבה של הרגלי היומיום, בימים האחרונים הצטופפו להם בדוחק על המסך הקטן סמוראים משעשעים שהראו שבקהילה שלהם לא מקובל לזרוק בקבוקי פלסטיק לפח, אלא רק למיחזוריות.
מוקדם לדעת כיצד הקמפיין החדש, שיציג סדרה של קהילות תומכות מיחזור מכל רחבי העולם, ישפיע בפועל, אבל נתוני סיכום השליש הראשון של השנה מצביעים על היקפי מיחזור הולכים וגדלים עוד לפני שהקמפיין התודעתי הושק.

ב-4 החודשים הראשונים של 2012 חל גידול של 17.7% בהיקף המיחזור הוולנטרי (בקבוקים משפחתיים שאינם חייבים בפיקדון), וכיום הוא גורף 46% לעומת 41% לפני כחצי שנה. הנתונים המעודדים מתיישבים היטב עם ההיקף האדיר של המיחזוריות שחדרו לרחובותינו באחרונה. במהלך שנת 2011 הזמינו 140 רשויות ומועצות אזוריות ומקומיות ברחבי הארץ כ-4,400 מיחזוריות חדשות, ובסוף 2011 היה מספרן 15 אלף.
◄עולים כיתה: התלמידים נרתמים, המיחזור עולה
◄לראשונה: ישראל לפני אירופה במיחזור בקבוקים
◄חסר טעם: קוקה קולה נגד הפחתת צריכת הבקבוקים
בחלק מהרשויות גדלה כמות המיחזוריות באופן משמעותי. בבני ברק לדוגמה היו עד לפני שנה 7 מחזוריות בלבד, והשנה נוספו לה 400 מיחזוריות. בשליש הראשון של שנת 2012 הצטרפו 1,300 מיחזוריות לרחובותיהן של יותר מ-60 רשויות ועיריות ברחבי הארץ והן מונות כעת יותר מ־16 אלף - מעבר ליעד שהציב המשרד להגנת הסביבה.
"זה מדהים, מדובר בשינוי התנהגותי וערכי מתוך הכרה ורצון
אחרי תקופה ארוכה של חוסר שביעות רצון מתפקודו של אל"ה, גלעד אוסטרובסקי, ראש תחום פסולת ומיחזור בעמותת אדם טבע ודין, מפרגן על ההישגים. "אני שמח שמתרחבת הפעילות אבל מזכיר שאלמלא התיקון בחוק הפיקדון שנכנס לתוקף לפני קצת יותר משנה, זה לא היה קורה", אומר אוסטרובסקי. "עד שהוחל התיקון ירדו היעדים בכל שנה, ולכן שיעור המיחזור של הבקבוקים החייבים בפיקדון נשאר תקוע על 60%. תיקון החוק העלה ל-77% את יעד המיחזור הנוכחי לבקבוקים קטנים".
"הדברים המשמעותיים ביותר בתיקון החוק", הוא מסביר, "הם שגם הבקבוקים הגדולים נכללו בחוק, נקבע יעד מיחזור מחייב ובוטלה האפשרות להוריד את היעדים של מיחזור המכלים הקטנים. התוצאה באה לידי ביטוי בשיפור הישגי המיחזור של המכלים הממוחזרים ובהרחבת הנגישות לציבור. מעודד שישנן תוצאות זמן קצר יחסית אחרי התיקון".
עכשיו מבקש תאגיד המיחזור לתקוע מסמר נוסף בהיכל התהילה שהקים לעצמו בשנתיים האחרונות. "בתקופה קצרה הצליחה ישראל לעקוף את ארה"ב ואת אירופה הודות לנכונות הגדולה של הציבור להשתתף במהפכה", אומרת רונן. "על רקע יישום חוק הפרדת הפסולת שעלול ליצור בלבול בקרב הצרכנים בנוגע להתאמת הפסולת לפח אנחנו מבקשים לקעקע בתודעת הצרכנים, בעזרת הקמפיין החדש, כי מקומם של מכלי המשקה המשפחתיים הוא אך ורק במיחזורית, ולא בפחי האשפה".