תפילת הטסט: במקום מבחן רישוי - גריטה

החמרת בדיקות זיהום האוויר היא מבורכת. אבל בעלי המכוניות הישנות חייבים לקבל אלטרנטיבה פעילה: גריטה תמורת תשלום

אופירה אילון | 18/6/2012 16:47 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
בכל פתרון של סוגיה כלכלית, חברתית או סביבתית נדרש פתרון חלופי, על מנת להשיג את המטרות לשמן מקודמת מדיניות ציבורית. כך למשל, כאשר רוצה המדינה להוזיל את הדיור, היא חייבת להציג דיור בר השגה, הן מבחינת עלות הדיור, הן בעניין מיקום הדירות והיא צריכה גם לספק שירותים קהילתיים למשתכנים וכדומה. כך נדרש בכל עניין או נושא שהמדינה רוצה לקדם.

בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק

למשל, כאשר נסוב הדיון על הפחתת מספר כלי הרכב על הכביש ועידוד תחבורה ציבורית, היא חייבת לתת מענה הולם לציבור - לספק אמצעים יעילים וסבירים להסעת המונים. אמצעים אלה חייבים להיות מהירים (לפחות כמו הרכב הפרטי), כך שזמן ההגעה לא יתארך בגלל השימוש בהם.

וכן, ישל ספק תחבורה ציבורית בתדירות גבוהה, עם חיבור טוב בין הקווים העירוניים והבין עירוניים, נתיבי תחבורה ציבורית ועוד. בנוסף, עלות השימוש בתחבורה ציבורית צריכה להיות דומה ואולי אף זולה יותר, כך שיהיה אינטרס להשתמש בה מהמשימוש ברכב הפרטי. אחרת, המעבר לתחבורה ציבורית לא יתקיים בהיקפים הרצויים.

לאחרונה התבשרנו על ידי המשרד להגנת הסביבה כי תוחמר הבדיקה של רכבים ישנים בטסט השנתי (מתחת לשנתון 1995). הנימוקים ברורים, רכבים אלה אינם בטיחותיים, הם מזהמים את האוויר, צריכת הדלק שלהם גבוהה ולכן, השיקולים להחמרה בתנאי הטסט השנתי ברורים.

אולם, גם במקרה זה חשוב מאוד לספק חלופה, אחרת ההחמרה הזו, עם כל חשיבותה הציבורית, היא עוד נטל רגרסיבי על השכבות החלשות, על הצעירים ועל הסטודנטים שידם אינה משגת לרכוש מכונית מדגמים מתקדמים יותר.
בשל חוסר תקציב

לכאורה, אזרח אשר נדרש להעביר את הרכב הישן שלו טסט פעמיים בשנה (כמובן, אחרי שהרכב שוהה במוסך לצורך טיפולים תכופים), יכול לקבל החלטה למסור את הרכב לגריטה. תוכנית זו מהווה את אותה חלופה מצוינת, ולפיה, משלמת המדינה סך של 3,000 שקל  לרכב (עם רישוי בתוקף) ובכך נמסר הרכב לגריטה ונגרע ממצבת כלי הרכב.

הרס עצמי: פרויקט גריטת המכוניות מקרטע
האמריקאים מחליפים טרנטות, אצלנו תקועים
מכונית לסל וחסל: מזומן תמורת הגרוטאה שלך

בשנים 2010-2011 נהנו 18 אלף בעלי מכוניות מההסדר הזה. ההערכה היא כי הגריטה תרמה להפחתה של שלושה אחוזים מסך הפליטות השנתיות שמקורן בתחבורה וההערכה נוספת היא כי החסכון למשק, כפי שמפרסם המשרד להגנת הסביבה (בבזבוז דלק, בזהום אוויר ועלויות הטיפול במחלות הנובעות ממנו ועוד) מסתכם בכ-30 מיליון שקל בשנה!

אלא שאליה וקוץ בה. מתברר שהכסף לתוכנית נגמר. בימים אלו

ההודעה המתפרסמת באתרים של המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורה, בעניין גריטת המכוניות, מציינת כי "החל מתאריך 21/03/2012 ועד להודעה חדשה, בשל חוסר תקציב, לא ניתן יהיה לבצע גריטת רכב ישן".

אז המצב כרגע הוא שאין חלופה ואותם מעוטי יכולת שהיתה להם הזדמנות להיפטר מהרכב הישן והמזהם, יאלצו להמשיך למממן את המוסכים, ולהתפלל פעמיים בשנה שהרכב שלהם יעבור טסט.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

אופירה אילון

צילום: פרטי

פרופ' אופירה אילון הינה מנהלת תחום איכות הסביבה במוסד שמואל נאמן בטכניון וחברת סגל בחוג לניהול משאבי טבע וסביבה ועומדת בראש תוכנית האנרגיה באוניברסיטת חיפה.

לכל הטורים של אופירה אילון

עוד ב''אופירה אילון''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

דעות וטורים

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים