
"מחדלים במוכנות של הרשויות המקומיות"
לינדנשטראוס מבקר בחריפות את תפקוד הרשויות באזור הכרמל בזמן השריפה, ובין היתר תוהה: "למה לא פונה אתר הפסולת ליד עוספיה?"

מהדוח עולים מספר ליקויים בתפקוד הרשויות, בהם בין היתר: עיריית חיפה לא ביצעה במרבית החורשות הנמצאות בתחום שיפוטה טיפול יערני; כיבוי אש חיפה וכיבוי אש חדרה לא פיקחו על תהליך ההיערכות לשרפה של הרשויות; והדרכים הפנימיות במועצות המקומיות דליית אל-כרמל ועוספיא, היו צרות ברובן, ולא אפשרו תנועה דו-סטרית של רכבי כיבוי והצלה.
המבקר התייחס גם לאתרי הפסולת בישובים עספיא ודלית אל-כרמל וקובע כי הם אינם חוקיים. "המועצה בדליה לא פעלה להפסקת הטמנת האשפה באתר וזאת למרות צווי בית משפט".
באשר לאתר הפסולת בעוספיה, שממנו התפשטה השריפה, קובע המבקר כי "המועצה הייתה מודעת לסכנות הטמונות באתרי פסולת פיראטיים, וחרף פסק דין מרשיע - המשיכה בשלה".

בהמשך הדוח, התייחס המבקר לאמצעים לכיבוי שריפות שעמדו בידי הרשויות, וקבע כי לעיריות חיפה וטירת כרמל לא היו נהלים הקשורים בבדיקה של ברזי הכיבוי ותחזוקתם.
לקיבוץ בית אורן, מוסיף המבקר, כלל לא היה גנראטור חירום לגיבוי המשאבה המספקת מים למגדל המים של הקיבוץ. על כן, לאחר שנותק זרם החשמל לקיבוץ מטעמי בטיחות, הפסיקה המשאבה החשמלית לפעול, וכתוצאה מכך לא הוזרמו מים מברכת המים למגדל המים של הקיבוץ והוא התרוקן.
עוד מגלה המבקר כי במהלך השריפה, לכל הישובים, בהם כפר האמנים עין הוד, ניר עציון, כפר הנוער ימין אורד והכפר עין חוד - נותק זרם החשמל מטעמי בטיחות. לכן, לא הוזרמו מים לברכת המים בניר עציון,
לצד הביקורת החריפה שהעביר על הרשויות המקומיות, המבקר ציין לטובה את אופן ניהול האירוע על ידי עיריית חיפה, וטען כי האירוע טופל כנדרש על פי נוהלי החירום שלה. "נמצא כי המעבר משגרה לחירום ופעולות שאר גופי העירייה בוצעו ביעילות על פי הנהלים", כתב המבקר.
המבקר מציין, כי מצב זה לא היה דומה בשאר הרשויות: "מרכזי ההפעלה בכל הרשויות המקומיות שנבדקו, למעט עיריית חיפה, אינם ערוכים ומאורגנים לפעילות רציפה וממושכת. מערכות החשמל, הקשר בחירום והטלפונים לא פעלו באופן תקין במהלך השרפה, ומרבית הרשויות הללו לא ניהלו יומן אירועים וסיכומי הערכות מצב".

כזכור, בארבעת ימי השרפה פונו מבתיהם כ-17,000 תושבים של ארבע רשויות מקומיות הגובלות בפארק הכרמל: המועצה המקומית עספיא, המועצה האזורית חוף הכרמל ועיריות חיפה וטירת כרמל.
בסוגיית פינוי תושבים קובע המבקר, כי בעיריית חיפה לא הייתה הגדרה ברורה של הגורם האחראי לקבלת החלטות במטה הפינוי והקליטה. בדוח פורט כי ראש העיר יזם כי פינוי רחובות בשכונת דניה ללא תיאום עם המשטרה, בניגוד לפקודות.
כמו כן, למרות שהעירייה בעיר העבירה מידע לציבור באינטרנט, במסרונים, בהודעות טלפוניות מוקלטות וברשתות החברתיות, ואף הפעילה בשבת גל שקט עבור תושבים שומרי מצוות – ההפעלה הייתה טעונה שיפור.
עוד בנושא חיפה, מוסיף המבקר כי גם הנהלת האוניברסיטה בעיר החליטה לפנות את המבנים בקמפוס ללא תיאום עם המשטרה, ובהסתמך על מסר מעורפל שקיבלה מיו"ר כיבוי אש חיפה ומגורמי כיבוי אש נוספים.
בתשובה למשרד המבקר, מסרה האוניברסיטה כבר בספטמבר 2011 כי ההחלטה על הפינוי התקבלה על ידי הנהלת האוניברסיטה ולאחר התייעצות עם הגורמים בשטח ונוכח ניסיונה משרפות קודמות.
גם עיריית חיפה מתכחשים להאשמות בסוגיית פינוי התושבים, וטענו בתשובה למבקר כי "בשום הנחייה כתובה או אחרת, לא נאמר כי שיקול ראש העירייה חייב לעבור את המסננת של המשטרה".

המבקר מגלה כי במשך השנים פיתחה המועצה האזורית חוף הכרמל מערך כיבוי אש עצמאי הכולל שבע כבאיות ישנות השייכות לה. את הכבאיות מפעילים כ-40 כבאים מתנדבים שעברו הכשרה בסיסית בכיבוי חדרה. המבקר קבע בדוח, כי מילוי תפקידם אינו נעשה בהתאם לתקנות.
בדו"ח מפרט המבקר כי כי למרות שהכבאיות ישנות (בנות כארבעים שנה), אטיות ובעלות יכולות מופחתות - הן מהוות את כוח ההתערבות הראשוני של המועצה בעת שרפות.
המבקר מציין לשבח כי במהלך השרפה הופעלו הכבאיות בידי כבאים מתנדבים באזור כלא דמון וקיבוץ בית אורן. צוותים אלה נותרו בקיבוץ גם בשעות הערב, לאחר שכל כוחות כיבוי האש הועברו לאזור טירת כרמל.
משרד מבקר המדינה הדגיש כי למרות שהוא רואה בחיוב את יוזמת המועצה לתרום למאמץ לצמצום נזקי השרפה, "הדבר מחייב תיאום והסדרה ותרגול משותף עם מערך כיבוי האש ועם גורמי פיקוד והצלה אחרים.

בהמשך הדוח מתייחס המבקר גם לתפקוד מחוז חיפה של משרד הפנים, אשר באמצעותו בוצעו רוב פעולות המשרד בצפון במהלך השריפה. לינדנשטראוס מציין כי המשרד הקים מרכז הפעלה ארצי לניהול פעולותיו, ואף תגבר את מחוז חיפה בעובדים ובאמצעי תקשורת.
"משרד הפנים הוא המאסטר של הרשויות המקומיות", קובע המבקר. "משכך, עליו להיערך לפעולה במצבי החירום השונים גם אם לא הוכרז מצב חירום".
לינדנשטראוס טוען כי מן הראוי שמשרד הפנים יסדיר בנהלים ברורים את תפקידיו במצבי משבר, ויגבש דפוסי פעולה בשיתוף עם המחוז ועם הרשויות המקומיות בכל הקשור לארגון, לשליטה, לכוח אדם ולאמצעים.
המבקר קובע בסיכומיו כי "על הרשויות המקומיות בשיתוף משרד הפנים, משטרת ישראל, פקע"ר ורח"ל לפעול לתיקון הליקויים שהועלו בנוגע להיערכותן למצבי חירום כגון השרפה בכרמל. כמו כן על הרשויות.
בתשובת עיריית חיפה למבקר מספטמבר 2011 נמסר כי העירייה תפעל לפי הוראות והנחיות שירותי הכבאות. "דוח הביקורת נלמד, ובעקבותיו ערך מינהל התפעול סקר מקיף וכולל - גם בשכונות הסמוכות למוקדי השרפה", טוענים בעירייה. כמו כן הדגישו בעירייה כי מתחם אוניברסיטת חיפה נמצא "בעדיפות ראשונה".
בתשובת כיבוי אש חיפה נאמר בין היתר, כי לאחר השרפה בכרמל, במאי 2011, מינה מפקד היחידה ועדה מיוחדת לנושא מניעת דלקות בחורש ויער. בין תפקידי הוועדה החדשה, גם מיפוי האזורים שבהם יש קרבה של חורש ויער למבנים; וקיום ביקורות וסיורים ביישובים הגובלים בחורש וביערות.
מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "עיריית חיפה קיבלה את הערות המבקר , פעלה לתיקון הפגמים עליהם הצביע וחידדה את נוהלי ההיערכות לזמן חירום. יחד עם זאת יש לציין כי המבקר ציין לטובה מספר נקודות הנוגעות לפעילות העירייה וליכולתה למתן מענה הולם בשטח. אנו מציינים עוד כי כחלק מתהליך הפקת הלקחים מהשריפה בכרמל, רכשה עיריית חיפה 4 מכוניות כיבוי גדולות החדישות מסוגן בארץ.
"מערך שירותי החירום של העירייה עבר תירגולים רבים כחלק מהיערכות המערך למלחמה, רעידת אדמה או שריפה. פיקוד העורף ציין לטובה את מוכנות שירותי החירום של העירייה".
עוד על דוח אסון הכרמל:
- המבקר רומז: על ישי ושטייניץ להסיק מסקנות ולהתפטר
- הורי הצוער שנספה: "מוליכים אותנו שולל"
- כך הפכה דליקה באתר הפסולת לאסון הכרמל
- המבקר: ניצב קורן - אחד האחראים למחדל

