הקרב

קום התנערה הרוב הדומם

אני מפקפק באפשרות שראשי הציונות הדתית יביעו עמדה בנושא גיוס בני הישיבות. רק מחאה של הציבור השותק שלהם תביא אולי לשינוי

אברהם תירוש | 11/7/2012 15:55 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
ב"מוספשבת" האחרון פרסמו העיתונאים קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל מאמר נוקב הבא חשבון עם הציונות הדתית המגמגמת והמהססת בשאלת גיוס בני הישיבות, ואינה מתייצבת - כראוי לה על פי השקפותיה - בראש המאבק למען שוויון בנשיאה בנטל וגיוס החרדים. אני חותם על כל מילה במאמר ושמח שנכתב.

ההבדל ביני לבין שני ידידיי הצעירים הוא שאני, ממרום גילי וניסיוני, כבר נואשתי מהסיכוי שהציונות הדתית הנוכחית, שאיני יודע בדיוק מי היא, תתעשת, תתנער מההתבטלות בפני החרדים ומאימוץ השקפותיהם ואורחות חייהם ותשוב למקורותיה. התבטלות זו, החשש מעימות גלוי ואמיץ עם התפיסות החרדיות ואף אימוץ חלק מהן הם מאפיינים בולטים של הציונות הדתית בדור האחרון. ההתחרדות במחנה הזה, החרד"ליות, אף היא חלק מתופעה זו. מיישרים לימין.
השינוי יגיע מהרוב הדומם
השינוי יגיע מהרוב הדומם צילום ארכיון: פלאש 90

והנה, כמו כדי לחזק את דברי ליבסקינד וסג"ל, כשהגעתי בליל שבת לבית הכנסת מצאתי שם, בין עלוני השבת הרבים, גם חוברת דקה שבה הופיע מאמר שכתב לפני כ‭30-‬ שנה הרב משה צבי נריה זצ"ל, שהיה ראש ישיבות בני עקיבא ומכונה "אבי דור הכיפות הסרוגות‭."‬

במאמר מציג הרב נריה עמדה חרדית מובהקת בנושא גיוס בני הישיבות, כאילו התנועה הדתית-לאומית שהוא נחשב אחד ממנהיגיה הרוחניים וממוריה האידיאולוגיים )בוודאי של הנוער( לא הולידה וטיפחה את הסדר השילוב בין לימוד תורה ושירות צבאי ומוכיחה שאפשר גם אחרת. ואם תרצו, זה כל הסיפור.

שהרי זהו אותו הרב נריה שכתב את המנון בני עקיבא ואת רוב שירי התנועה, שבהם הוא מהלל שוב ושוב את השילוב "תורה ועבודה‭,"‬ שהיה הסיסמה והבסיס הרעיוני של תנועת הפועל המזרחי (אמה הורתה של המפד"ל) ושל תנועת הנוער שלה. סיסמה שאמרה: שילוב שווה ערך של חיי תורה עם חיי מעשה בכל התחומים.

כשנשאל פעם מנהיג המפד"ל השנון, ד"ר יוסף בורג המנוח, איזה משני מרכיבי המשוואה "תורה ועבודה" חשוב יותר, השיב: "ו' החיבור‭."‬ בכך ביטא בשתי מילים את האידיאולוגיה הציונית-דתית כולה. על פי מאמרו, הרב נריה לא חשב כמוהו וכנראה גם לא כפי שחשב הוא עצמו בצעירותו, כשכתב את שירי בני עקיבא. ורבים בציונות הדתית, תלמידיו ותלמידי-תלמידיו שהושפעו ממנו, הלכו והולכים בעקבותיו.

השאלה העיקרית היום היא מי זו בדיוק הציונות הדתית שליבסקינד וסג"ל, ואני איתם, מייחלים לשינוי בהתנהלותה בנושא גיוס בני הישיבות? היש בתוכה כוח המסוגל להביא לחזרתה לעצמה ולהצגת עמדותיה המקוריות בגלוי, בגאון ובפה מלא? מבחינה פוליטית, אין היום ציונות דתית אחת, מאורגנת וחזקה. יש רסיסים. האם הבית היהודי מייצג את הציונות הדתית? או האיחוד הלאומי? ושמא הח"כים הדתיים-לאומיים המפוזרים במפלגות אחרות?

ליבסקינד וסג"ל תולים תקוותיהם

ב"רבני ישיבות ההסדר, חברי הכנסת של הציונות הדתית, רופאים, מדענים, פרופסורים דתיים-לאומיים" שיחזירו עטרה ליושנה. אני סקפטי. הרי הרבנים והח"כים הם עצם הבעיה הדורשת תיקון, ו"אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים‭,"‬ כדברי חז"ל. והאחרים - רופאים, מדענים ופרופסורים - אינם ששים בדרך כלל לצאת ממגדלי השן והרפואה שלהם ולהתלכלך בשדות הקרב הפוליטיים והציבוריים.

התיקון והשינוי צריכים לבוא מלמטה, מהרוב הדומם. זהו גורם בעל עוצמה פוטנציאלית, והוא, למרבה הצער, מקבל את המצב ואת התנהלותם של אלה המתיימרים להנהיגו באפתיות ובשתיקה. לא מתקומם ולא מוחה, אף שלהערכתי רובו הגדול מתנגד להתבטלות בפני החרדים, לאימוץ השקפותיהם ולעמדתם בעניין גיוס בני הישיבות. רק התקוממות ופעולות מחאה נרחבות של הציבור הדתי-לאומי השותק שימריצו את מנהיגיו למעשים יכולות אולי להביא לשינוי. האם ציינתי כבר שאני סקפטי?

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

אברהם תירוש

צילום: דעות

יליד תל-אביב, למד בישיבת "מרכז הרב" ואוניברסיטת תל-אביב, לשעבר חבר קיבוץ סעד. נשא בתפקידים בכירים ב"מעריב" מאז 1967, חתן פרס סוקולוב לעיתונות ב-1983 וקיבל אות מפעל חיים 2010 מטעם ארגון "בני ברית". עורך הקובץ "הציונות הדתית והמדינה". מרצה לתקשורת באוניברסיטת בר אילן

לכל הטורים של אברהם תירוש

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים