מחקר: תווית "ירוקה" על מוצרים טובה למכירות

תווית סביבתית על מוצרים משפרת את תחושת הצרכן והופכת משמעותית יותר בשיקולי צריכה. כך עולה ממחקר חדש של אונ' חיפה

דבי קאופמן | 9/8/2012 9:33 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
העולם המודרני הגלובלי מאופיין בשפע מוצרים, במגוון עצום ובאפשרויות ייצור, צריכה וסילוק רבות לגבי כל מוצר ומוצר. עם השפע והייצור המוגבר החלו להופיע גם המשברים הסביבתיים שתלו, לפחות חלק מהאשם, בצריכה המוגברת. ככל שרמת החיים עולה, כמות הצריכה לנפש עולה, ולכן עולות גם ההשפעות על הסביבה ונעשות חמורות יותר (כגון: צריכה מוגברת של אנרגיה ושל משאבי טבע כמו מינראלים ומתכות, זיהום מים, קרקע ואוויר).

בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק

תווית ירוקה מוכרת יותר
תווית ירוקה מוכרת יותר צילום: שאטרסטוק
שאלת הטיפול וצמצום ההשפעות הסביבתיות של הצריכה הופכת להיות משמעותית יותר ככל שהכמויות המיוצרות גדלות, בעיקר עקב גידול האוכלוסייה והעלייה ברמת החיים. לפיכך, בכל העולם, נדרשים להתמודד עם הבעיות הניהוליות והסביבתיות הקשות הנגרמות משילוב של שני המשתנים לאורך זמן, כשהציבור שותף גם הוא לניהול הסביבתי, בעיקר באופן בו הוא מתייחס לצריכת מוצרים.

התהליכים הללו הביאו להתפתחות ייצור מושכל - פיתוח של מוצרים שפגיעתם בסביבה נמוכה יותר ולקיום של מערכות המקנות "תווית סביבתית" (לאותם מוצרים "ירוקים" יותר). מכאן ש"תווית סביבתית" הינה סמל המעיד שהמוצר לא רק עומד בדרישות תקנים סביבתיים, אלא שכל תהליך תכנונו וייצורו נעשו תוך צמצום הפגיעה בסביבה. איכותו, כמובן, אינה פחותה בהשוואה למוצרים דומים. כך שהצרכנים ניצבים כיום בפני האפשרות להחליט בין רכישת מוצרים עם או בלי "תווית סביבתית".

מחקר, שנעשה לאחרונה בבית הספר לניהול באוניברסיטת חיפה, על ידי הילה פוטרמן, בהנחיית ד"ר יעל שטיינהרט ופרופ' אופירה אילון שעומדת גם בראש תחום סביבה במוסד שמואל נאמן, בטכניון, בדק האם יש משמעות לתווית סביבתית ובאיזה סוג של מוצר (מוצר הכרח או מוצר הנאה) תהיה ל"תווית סביבתית" יותר השפעה על החלטת הצריכה על ידי הצרכן.

סקר: הציבור ישלם יותר על מוצר ירוק
סקר: 35% מהציבור ישלם יותר עבור בית ירוק
למען הדולפינים? הצחקתם אותנו, לטובת הכיס
89% מהציבור יעדיף חברה שלא פוגעת בסביבה
תועלת רחבה

מוצר הכרח מוגדר כפונקציונאלי, חיוני, המאפשר לבצע מטרה, להשלים משימה, פרקטי ובחירתו נתפסת כמביאה תועלת לצרכן. מוצר הכרח עונה בעיקר על הדרישה למלא צרכים בסיסיים, כמו ניקיון, אוכל, ביגוד.

לעומתו, מוצר הנאה מוגדר כמשפיע על חווית חושים אסתטית או יוצר הרגשת תענוג ופינוק. קניית מוצרי ההנאה מתויגת גם כקלת דעת ונהנתנית. ל"תווית הסביבתית" תפקיד שונה כאשר מטרת הצריכה היא מוצר הנאה או הכרח.

בעולם קיימים עשרות סוגים של תוויות סביבתיות. כך למשל, במחקר שנערך ב 2004 על ידי חוקרים הולנדים, נמצא כי רק בתחום מוצרי המזון קיימים 58 סוגים שונים של תווים סביבתיים (מזון אורגני/ מזון (בעיקר בע"ח) שגודל בתנאים הוגנים/ מזון שבעת גידולו לא העסיקו עובדים בתנאי ניצול ועוד). בגלל השפע, המבלבל לעיתים, של תוויות, המחקר המתואר להלן לא כלל בפני הנסקרים במפורש איזו תווית סביבתית נושא המוצר.

במחקר

נמצא כי כאשר הצריכה היא של מוצר הכרח (כגון, נייר טואלט), תווית סביבתית מעצימה את תפיסת ההכרחיות של המוצר ומחזקת את ההערכה כלפיו. לעומת זאת, כאשר הצריכה היא של מוצר הנאה (כגון, מפיות נייר מהודרות), התווית הסביבתית מספקת "הצדקה מוסרית" נוספת לרכישת המוצר ובאופן זה משפרת את ההערכה כלפיו ואת הנכונות לבצע רכישתו.

בנוסף, המחקר בחן סוגים שונים של מיצוב התווית הסביבתית והדגשת התועלות הסביבתיות שיושמו בעת ייצור המוצר, כאשר מטרת הצריכה היא של מוצר הנאה או הכרח. הממצאים הצביעו על כך כי כאשר הצריכה היא של מוצר ההנאה, מומלץ למצֵב את התווית הסביבתית כמעלה תועלות אישיות (כגון, סטאטוס חברתי בגלל היותי "ירוק") ואילו כאשר הצריכה היא של מוצר הכרח מומלץ למצֵב את התווית הסביבתית כמעלה תועלות רחבות כלל עולמיות (כגון, שימוש בנייר ממוחזר על מנת לצמצם את כריתת העצים).

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום איכות הסביבה -
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

דעות וטורים

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים