מחקר: תווית "ירוקה" על מוצרים טובה למכירות
תווית סביבתית על מוצרים משפרת את תחושת הצרכן והופכת משמעותית יותר בשיקולי צריכה. כך עולה ממחקר חדש של אונ' חיפה
◄בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק

התהליכים הללו הביאו להתפתחות ייצור מושכל - פיתוח של מוצרים שפגיעתם בסביבה נמוכה יותר ולקיום של מערכות המקנות "תווית סביבתית" (לאותם מוצרים "ירוקים" יותר). מכאן ש"תווית סביבתית" הינה סמל המעיד שהמוצר לא רק עומד בדרישות תקנים סביבתיים, אלא שכל תהליך תכנונו וייצורו נעשו תוך צמצום הפגיעה בסביבה. איכותו, כמובן, אינה פחותה בהשוואה למוצרים דומים. כך שהצרכנים ניצבים כיום בפני האפשרות להחליט בין רכישת מוצרים עם או בלי "תווית סביבתית".
מחקר, שנעשה לאחרונה בבית הספר לניהול באוניברסיטת חיפה, על ידי הילה פוטרמן, בהנחיית ד"ר יעל שטיינהרט ופרופ' אופירה אילון שעומדת גם בראש תחום סביבה במוסד שמואל נאמן, בטכניון, בדק האם יש משמעות לתווית סביבתית ובאיזה סוג של מוצר (מוצר הכרח או מוצר הנאה) תהיה ל"תווית סביבתית" יותר השפעה על החלטת הצריכה על ידי הצרכן.
◄סקר: הציבור ישלם יותר על מוצר ירוק
◄סקר: 35% מהציבור ישלם יותר עבור בית ירוק
◄למען הדולפינים? הצחקתם אותנו, לטובת הכיס
◄89% מהציבור יעדיף חברה שלא פוגעת בסביבה
מוצר הכרח מוגדר כפונקציונאלי, חיוני, המאפשר לבצע מטרה, להשלים משימה, פרקטי ובחירתו נתפסת כמביאה תועלת לצרכן. מוצר הכרח עונה בעיקר על הדרישה למלא צרכים בסיסיים, כמו ניקיון, אוכל, ביגוד.
לעומתו, מוצר הנאה מוגדר כמשפיע על חווית חושים אסתטית או יוצר הרגשת תענוג ופינוק. קניית מוצרי ההנאה מתויגת גם כקלת דעת ונהנתנית. ל"תווית הסביבתית" תפקיד שונה כאשר מטרת הצריכה היא מוצר הנאה או הכרח.
בעולם קיימים עשרות סוגים של תוויות סביבתיות. כך למשל, במחקר שנערך ב 2004 על ידי חוקרים הולנדים, נמצא כי רק בתחום מוצרי המזון קיימים 58 סוגים שונים של תווים סביבתיים (מזון אורגני/ מזון (בעיקר בע"ח) שגודל בתנאים הוגנים/ מזון שבעת גידולו לא העסיקו עובדים בתנאי ניצול ועוד). בגלל השפע, המבלבל לעיתים, של תוויות, המחקר המתואר להלן לא כלל בפני הנסקרים במפורש איזו תווית סביבתית נושא המוצר.
במחקר
בנוסף, המחקר בחן סוגים שונים של מיצוב התווית הסביבתית והדגשת התועלות הסביבתיות שיושמו בעת ייצור המוצר, כאשר מטרת הצריכה היא של מוצר הנאה או הכרח. הממצאים הצביעו על כך כי כאשר הצריכה היא של מוצר ההנאה, מומלץ למצֵב את התווית הסביבתית כמעלה תועלות אישיות (כגון, סטאטוס חברתי בגלל היותי "ירוק") ואילו כאשר הצריכה היא של מוצר הכרח מומלץ למצֵב את התווית הסביבתית כמעלה תועלות רחבות כלל עולמיות (כגון, שימוש בנייר ממוחזר על מנת לצמצם את כריתת העצים).
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום איכות הסביבה -
