יחידה במינה: שנה לרכבת הקלה בירושלים

הרכבת הקלה רק בת שנה וכבר הספיקה לאגור בעיות שנראה שיידרשו שנים לפתירתן: היעדר נגישות לאוטובוסים, קנסות לנוסעים, עיכובים ותורים. אבל, היא גם הצליחה לצמצם את זיהום האוויר

עדי חשמונאי | 24/8/2012 8:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ביום ראשון חגגה הרכבת הקלה יום הולדת שנה. נדמה שאם היינו מרימים אותה בכיסא כיאה ליום הולדת, למרות גילה הרך היינו מבחינים בכובד משקלה מטונות הביקורת שהוטחו כלפיה.

בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק

ההיריון, שהתארך מ-6 ל-11 שנים, עורר בקרב תושבי ירושלים חוסר נוחות משווע בשל עבודות התשתית המורכבות ששיבשו את אורחות החיים בעורקים המרכזיים של הבירה. הוא בטח גם תרם להגברת הציפייה למהפכה בתחבורה הציבורית. אבל גודל הציפייה, כך נראה, כגודל ההתרסקות.

הדרך להחלטת הממשלה מ-1996 לאשר את הפרויקט העירוני הגדול בתולדות המדינה, שעלותו מסתכמת עד כה בכ-1.25 מיליארד שקל, היתה רצופה כוונות טובות. למען ההגינות יש לציין כי חלק מהיעדים הושגו.

ירושלים: קו הרכבת הקלה יוארך עד הדסה עין כרם
דלת הרכבת הקלה נסגרה על ידו של נוסע, הנהג המשיך בנסיעה
הרכבת הקלה: ח"כים פספסו 4 רכבות בגלל תקלות במכונות הכרטיסים
צילוםף פלאש 90
הרכבת הקלה בירושלים. חוגגת שנה צילוםף פלאש 90
לנטרל את התחרות

מזהם האוויר הגדול ביותר בישראל הוא התחבורה. שימוש בתחבורה ציבורית בעלת קיבולת גבוהה של נוסעים מפחיתה את כמות כלי הרכב על הכבישים וכך גם את זיהום האוויר. קיבולת הרכבת הקלה היא 500 נוסעים - כמו 10 אוטובוסים או 100 - 500 כלי רכב פרטיים.

האוכלוסייה הירושלמית,

שמונה כ-800 אלף תושבים, כוללת רבים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך. אלה הפכו אותה לשיאנית השימוש בתחבורה הציבורית בהשוואה לערים גדולות אחרות כמו תל-אביב וחיפה. רבים חשבו שתדמיתה היוקרתית של הרכבת הקלה תגרום גם לבעלי רכב פרטי להעדיף אותה על פני אוטובוסים.

צילום: פלאש 90
זמן הנסיעה קוצר בזכות 60 רמזורים חכמים צילום: פלאש 90

הרכבת הקלה פועלת באמצעות חשמל ולפיכך היא שקטה ומזהמת פחות. ניתנת לה עדיפות בצמתים על פני כלי רכב אחרים באמצעות הרמזורים החכמים. כל אלה הציבו אותה בנקודת זינוק גבוהה, אך הדרך להצלחתה, לפחות בשנה הראשונה, היתה רצופה מהמורות רבות מאוד.

"השנה הראשונה של הרכבת הקלה היתה סיוט לנוסעים. הרבה אנשים נמנעים מהגעה למרכז העיר כי אינם רוצים לעלות על הרכבת הקלה ואין להם אפשרויות רבות אחרות", אמר השבוע בזעם גיל יעקב מהארגון הצרכני "15 דקות". "אמנם יותר אנשים בירושלים משתמשים בתחבורה ציבורית, אבל הסיבה לכך היא הגבלת התנועה למרכז העיר, רק אוטובוסים והרכבת הקלה מורשים להגיע אליו". למקומות מרכזיים בעיר רכבים פרטיים כבר לא מורשים להיכנס היום.

"עד שלא ראיתי את ההסכם בין המדינה לבין סיטיפס, שמפעילה את הרכבת הקלה, לא האמנתי שיש הסכמה לנטרל את התחרות של האוטובוסים מול הרכבת הקלה", אומר יעקב. "האוטובוסים אמורים לשרת את הרכבת ולהזין אליה נוסעים. אבל ישנו איסור להציב שתי תחנות אוטובוס ברצף סמוך למסלול של הרכבת הקלה. ביטול קווים עירוניים כלא את הנוסעים וכפה עליהם להשתמש ברכבת הקלה, וזו הפכה לכלי התחבורה היחיד שמגיע למקומות מרכזיים בעיר".

צילום: דוברות הכנסת
חברי הכנסת מנסים להתמודד על עמדת הרב קו צילום: דוברות הכנסת
הממד האנושי

צילום: פלאש 90
מחכה לרכבת הקלה צילום: פלאש 90

בהיעדר תחרות, אומר יעקב, לרכבת הקלה אין זרז לשפר את השירות הלקוי לציבור. תושבים רבים מעידים כי הנסיעה מהתחנה הראשונה של הרכבת הקלה בפסגת זאב ועד לתחנה האחרונה בהר הרצל, כ-14 ק"מ, אורכת יותר משעה - כפול מזמן הנסיעה ברכב פרטי.

יעקב מעיד כי רבים פנו לארגון בטענות שהרכבת איננה עומדת בתדירות שנקבעה לה ושמכונות הכרטוס בתחנות מתקלקלות לעתים קרובות ויוצרות תורים ארוכים של נוסעים, שאף גורמים להם לפספס 3 או אפילו 4 רכבות. ואם לא די בכך, פקחי הרכבת מטילים קנסות כבדים על נוסעים שעדיין מתקשים ללמוד את כללי השימוש בכלי התחבורה החדש שנחת בעירם.

"בחודש מרס השנה נחתם הסכם השלמות בין המדינה לבין הרכבת. בהסכם המדינה דורשת לתקן שורה ארוכה של ליקויים, אך גם מסכימה להפחית עוד יותר את התחרות עם האוטובוסים. בשל הלחץ הציבורי ירדה התוכנית מהפרק כרגע", מציין יעקב.

"אני לא מבין איך למרות כל הליקויים הרכבת מקבלת פרסים. זה עצוב שאף אחד לא הביא בחשבון את הממד האנושי בפרויקט הזה. שמו במרכז את הרכבת הקלה ולא את טובת הנוסע ולא חשבו איך להזרים את התחבורה מהר יותר ולעודד את הציבור להשתמש בתחבורה הציבורית. המדינה חייבת לאכוף ולפקח, היא לא יכולה להטיל את כל האחריות על ידיים פרטיות".

צילום: פלאש 90
בקרוב גם בגוש דן? צילום: פלאש 90
חל שיפור משמעותי

מחברת סיטיפס, המפעילה את הרכבת הקלה, נמסר בנושא נטרול התחרותיות: "בירושלים מעולם לא היתה תחרות בתחבורה הציבורית. עד תחילת פעילותה של הרכבת הקלה נהנתה אגד מבלעדיות ומהיעדר תחרות. מי שקבע שכך יהיה היא המדינה".

על זמן הנסיעה ועל התדירות: "כשהפעלנו את הרכבת לפני שנה משך הנסיעה מקצה אחד לשני היה כ-85 דקות והיום הוא 46 דקות. היעד שהתחייבנו אליו הוא 42 דקות. הסיבה למשך הנסיעה נעוצה ברמזורים החכמים שנותנים עדיפות לרכבת הקלה בצמתים. היום יש 60 רמזורים חכמים, והיעד הסופי הוא 70, אולם עיריית ירושלים ביקשה שנעכב את התקנתם עקב חשש מפקקי תנועה. תדירות יציאת הרכבת הקלה היא 6 דקות בשעות השיא ובשבועות הקרובים אנחנו מקווים להורידה ל-5.5 דקות".

באשר למכונות הכרטוס אומרים בסיטיפס: "בהשוואה למדינות אחרות באירופה אצלנו יש מכונות רבות. העלינו בפני משרד התחבורה כמה פעמים את האפשרות להטעין את כרטיסי הרב-קו בכספומטים, בסניפי הדואר, באינטרנט ובקיוסקים, אבל לא קיבלנו תגובה. בנוגע לקנסות, את גובה הקנס קבעה המדינה ולא אנחנו. משרד התחבורה הוא שחייב אותנו לקנוס נוסעים שלא מתקפים את הכרטיסים שלהם".

משרד התחבורה: "הטענה על יצירת בלעדיות של הרכבת הקלה במערך התחבורה הציבורית בירושלים איננה נכונה כלל ועיקר. מערך התחבורה החדש בירושלים כולל 6 קווים מהירים וכ-45 קווי אוטובוס רגילים".

"סיטיפס עדיין לא עומדת בכל התחייבויותיה, אך חל שיפור משמעותי בעמידתה בהסכם. משרדנו הגביר את הבקרה ברכבת ובחברה, ובמסגרתה יופעלו סנקציות ויוטלו קנסות בגין כל חריגה", נמסר וצוין כי "מכונות הכרטוס באחריותה של סיטיפס. הרעיון שהיא הציעה נבדק והתברר כבלתי ישים".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מי בסביבה

צילום: SXC

אביעד פוהורילס ועדי חשמונאי יוצאים למסע ירוק ומחפשים סביבה טובה

לכל הכתבות של מי בסביבה

עוד ב''מי בסביבה''

פייסבוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים