מכשיר השמיעה הוזל - קופות החולים מקשות
חולים מתלוננים כי בעקבות ההחלטה לסבסד את מכשירי השמיעה לקשישים, הקופות הקשיחו את התנאים. "אנשים ממתינים – ובסוף קונים לבד"
עוד בחדשות nrg מעריב:
- בג"ץ הכריע: מתיישבי מגרון יפונו עד יום שלישי הבא
- פרושאור לאו"ם: גנו את הירי על תלמידי ישראל
- מזכ"ל האו"ם נועד עם אחמדינג'אד בטהרן

תחילת הסיפור לפני כשנתיים לאחר שבוועדת סל הבריאות הגדילו את סכום ההשתתפות במכשירי שמיעה למבוגרים בגילאי 65, הטבה ששוויה מוערך באלפי שקלים.
בעקבות העלאת סכום ההשתתפות - הגישו אנשים רבים בקשות לקבלת המכשיר. אלא שלטענת ארגוני החולים, הקופות שהבחינו בכך הקשיחו את התנאים.
לדברי עידו גרנות מנכ״ל ארגון ׳בקול׳ לכבדי השמיעה בישראל, קופות החולים שינו את כללי המשחק לחלוטין. "אם עד היום אנשים יכלו ללכת לכל מכון שמיעה, להיבדק, ולקנות מכשיר עם החזר כספי, באחרונה הקופות שינו את התהליך, וכיום אתה צריך לעבור חמישה שלבים של ביקורים נפרדים אצל רופאים ומכונים עד לקבלת המכשיר המיוחל״, הסביר.
לדבריו מידי שנה עשרות אלפי אנשים קונים את מכשירי השמיעה, וכעת הם נאלצים לעבור את מסכת הייסורים הזאת. "על מנת לצמצם את העלויות, קופות החולים הפסיקו את העבודה עם רוב מכוני השמיעה השונים שפעלו בכל עיר, בהם האנשים היו רוכשים את מכשירי השמיעה, וכעת אנשים מהצפון נאלצים להגיע לטבריה או לצפת, ותושבי הדרום לסורוקה וברזילי, ובמרכז נאלצים לנדוד מהשרון לחדרה או לתל אביב - כדי לקבל מכשיר שמיעה״.
בעיה נוספת שצצה בעקבות צמצום כמות מכוני השמיעה איתם עבדו בקופות החולים, הם התורים הארוכים שנוצרו בהמתנה למכשיר המיוחל. ״כיום אנשים נאלצים להמתין למעלה מחודשיים ושלושה חודשים עד לקבלת מכשיר השמיעה בגלל הקשיים שמציבים הקופות. בסוף, רבים מעדיפים לוותר על המענק של המדינה ולרכוש את המכשיר באופן פרטי ובמחיר מלא״ אומר גרנות.
בקופות החולים טוענים מנגד כי השינויים שנעשו בהפסקת העבודה עם רוב מכוני השמיעה הגיעו לאחר שחל זינוק של מאות אחוזים בבקשות למכשירי השמיעה. ״היו מכונים שהיו דוחפים לאנשים קשישים מכשירי שמיעה והקופות נכנסו לגירעון בעקבות העלייה המטורפת בביקוש״, הסביר גורם באחת הקופות.
לטענת גורם נוסף בקופות החולים, פעילות רוב מכוני השמיעה התנהלה באופן לא תקין, ומבקר המדינה אף הוציא דו״ח חריף על פעילות חלק ממכוני השמיעה, שגם ערכו בדיקות לאנשים - וגם מכרו להם את המכשירים. ״אפילו חקירת משטרה התנהלה נגדם״, טען.
אלא שאת יו״ר האגודה לזכויות החולה שמוליק בן יעקב זה לא משכנע. ״הקופות טוענות שהם צמצמו את מספר מכוני השמיעה על מנת להוריד מחירים, אבל בפועל בשורה התחתונה הם לא חסכו שקל לאנשים". בן יעקב מסביר שאת הכסף שהיה אמור להיחסך לכאורה, אנשים הוציאו על נסיעות והפסד ימי עבודה.
במשרד הבריאות לא התעלמו מהתלונות, ומסרו
לאחר הפגישה עם החולים, ניהלו במשרד פגישה עם נציגי קופות החולים. בפגישה סוכם על מספר צעדים מרכזיים: התהליך של מעבר ב"תחנות אישור" רבות - יצטמצם לשלוש כפי שהציעו ארגוני החולים; באזורים בהם זמן ההמתנה עולה על 60 יום פריסת המרכזים תגדל; ייקבע נוהל שונה לחידוש מכשירים; וההגבלה המוטלת על גילאים 18-65 תימנע.
ממשרד הבריאות נמסר כי יימשך הדיאלוג עם ארגוני החולים והקופות כדי לאפשר זמינות טובה. "יש להבין ששוק מכשירי השמיעה ב'רתיחה' וכולל ספקים ואנשי עסקים רבים שעלולים להטעות ולנצל את החולים, לכן ישנה חשיבות דווקא לסדר ומעורבות גוברת של הקופות ולניהול התהליכים דרכם", מסרו.

