מאות אקדמאים יגויסו ללימוד השפה הערבית

לאור הדעיכה המתמשכת של המקצוע, תיכנס השנה תוכנית להגדלת מספר בוגרי התיכון הדוברים את השפה. "אנחנו במזרח התיכון, לא בשווייץ"

עמרי מניב | 27/9/2012 8:50 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הביקוש למקצוע הערבית בבתי הספר בישראל הולך ופוחת, ולאור זאת יוזמים מוסדות להשכלה גבוהה תוכניות חירום שנועדו להציל את לימודי השפה ולשנות את המצב הקיים, במסגרתו רוב בוגרי מערכת החינוך מקרב הציבור היהודי אינם מסוגלים להתבטא אפילו באופן בסיסי בערבית. במסגרת התוכנית יגויסו למערכת מורים רבים מאוכלוסיות איכותיות ויעברו הכשרה בלימוד השפה, כשהשאיפה היא להצליח לגייס כמה מאות.

לומדים בערבית.
לומדים בערבית. "עלינו להיטמע במזרח התיכון" צילום ארכיון: אלי דסה
בשנים האחרונות תוכניות ההסבה להוראה הפכו לפופולריות במיוחד. הן מציעות לאקדמאים, אנשי היי-טק ואחרים להחליף מקצוע ולהיקלט במערכת החינוך במסלולים מקוצרים, ולעתים גם בתנאי שכר מועדפים. אלא שעד כה הופנו מרבית המורים שגויסו במסגרת מסלולים אלה לתחומי המתמטיקה, האנגלית והמדעים, שגם בהם המצב אינו מזהיר.

רק כעת הגיעו במשרד החינוך להכרה כי המשבר בלימודי הערבית חמור דיו על מנת שהמורים החדשים והאיכותיים יופנו גם ללימוד מקצוע זה. בתיכונים רבים בוטלה מגמת הערבית כליל, ובחטיבות ביניים רבות מעדיפים ללמד צרפתית. במקביל, מכללות להוראה סגרו חוגים לערבית בשל חוסר היענות של מורים למקצוע וביקוש קטן של בתי הספר.
"לאהוב את התרבות"

"מערכת החינוך משוועת למורים איכותיים, שיחזירו את לימודי הערבית בתיכון למעמד היוקרתי הראוי להם", נכתב בקריאה של האוניברסיטה העברית לאקדמאים להצטרף לתוכניות ההסבה החדשות. ההסבה תכלול תוכניות לימודים מקוצרות שכבר מוצעות לבוגרי החוג לחינוך, לבעלי תארים מתקדמים, לתלמידים מצטיינים לתואר ראשון (מעל ממוצע 90) ולבעלי ניסיון בהוראה.

"המחסור הגדול במורים לערבית הוא פועל יוצא של מעמד לימודי השפה, שהולך ונשחק בארץ", הסבירה פרופסור ציפי ליבמן, נשיאת

מכללת סמינר הקיבוצים. "אין ביקושים ללימודי ערבית, סטודנטים יהודים לא רוצים ללמוד את הוראת השפה, וכמות הישראלים המשכילים היודעים ערבית היא קטנה ביותר".

לדבריה, "כדי לרצות ללמוד את השפה צריך לאהוב את התרבות הערבית, וכיום יש עוינות תרבותית ופוליטית בין הצדדים. ערבית גם אינה נחשבת לשפה אטרקטיבית בקרב בני הנוער, כי הם מעדיפים ללמוד שפות שאיתן ניתן לטייל בחו"ל. אנחנו מתנהגים בהקשר הזה כאילו אנחנו בשוויץ, ולא מנסים להיטמע במזרח התיכון".

תוכניות לימודים מיושנות

פרופסור ליבמן הסבירה כי "בסמינר הקיבוצים הייתה לנו התמחות גדולה ומפוארת בלימודי ערבית, אך בשנים האחרונות הלך ופחת הדור, עד שסגרנו את החוג והמרצים פוטרו. מעט תלמידים בוחרים במגמת הערבית בתיכון, ואלו בדרך כלל בעלי רקע בתחום או כאלה המעוניינים לשרת במודיעין. צריך להציע לתלמידים תוכנית אטרקטיבית ומעניינת יותר".

למעשה , כיום רק הצרכים של הצבא מותירים את לימודי הערבית בחיים. אולם מצב זה מביא לכך שהתלמידים הלומדים ערבית לא עושים זאת לשם היכרות מעמיקה עם עושרה הלשוני ועם התרבות הערבית.

התוכניות בבתי הספר מיושנות, ורוב המורים אינם בקיאים בשפה ברמת שפת אם ולעתים אף הרבה פחות מכך. "תחום ההוראה עצמו לא אטרקטיבי, והדבר נכון פי כמה כשמדובר בערבית", הסבירה רעות, סטודנטית ללימודי מזרח תיכון.

"חלק מהדברים שאנחנו לומדים באוניברסיטה צריכים להילמד כבר בתיכון, דברים בסיסיים לגבי האזור בו אנו חיים והיכולת להגיד שלום ולהתראות בשפה כה חשובה. הבעיה היא שאנשים שואלים אותי למה ללמוד מקצוע כמו מזרח תיכון, שנתפס כמשהו זר ורחוק למרות שאנו חיים בתוכו".

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה -
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים