מאות אקדמאים יגויסו ללימוד השפה הערבית
לאור הדעיכה המתמשכת של המקצוע, תיכנס השנה תוכנית להגדלת מספר בוגרי התיכון הדוברים את השפה. "אנחנו במזרח התיכון, לא בשווייץ"

רק כעת הגיעו במשרד החינוך להכרה כי המשבר בלימודי הערבית חמור דיו על מנת שהמורים החדשים והאיכותיים יופנו גם ללימוד מקצוע זה. בתיכונים רבים בוטלה מגמת הערבית כליל, ובחטיבות ביניים רבות מעדיפים ללמד צרפתית. במקביל, מכללות להוראה סגרו חוגים לערבית בשל חוסר היענות של מורים למקצוע וביקוש קטן של בתי הספר.
"מערכת החינוך משוועת למורים איכותיים, שיחזירו את לימודי הערבית בתיכון למעמד היוקרתי הראוי להם", נכתב בקריאה של האוניברסיטה העברית לאקדמאים להצטרף לתוכניות ההסבה החדשות. ההסבה תכלול תוכניות לימודים מקוצרות שכבר מוצעות לבוגרי החוג לחינוך, לבעלי תארים מתקדמים, לתלמידים מצטיינים לתואר ראשון (מעל ממוצע 90) ולבעלי ניסיון בהוראה.
"המחסור הגדול במורים לערבית הוא פועל יוצא של מעמד לימודי השפה, שהולך ונשחק בארץ", הסבירה פרופסור ציפי ליבמן, נשיאת
לדבריה, "כדי לרצות ללמוד את השפה צריך לאהוב את התרבות הערבית, וכיום יש עוינות תרבותית ופוליטית בין הצדדים. ערבית גם אינה נחשבת לשפה אטרקטיבית בקרב בני הנוער, כי הם מעדיפים ללמוד שפות שאיתן ניתן לטייל בחו"ל. אנחנו מתנהגים בהקשר הזה כאילו אנחנו בשוויץ, ולא מנסים להיטמע במזרח התיכון".
פרופסור ליבמן הסבירה כי "בסמינר הקיבוצים הייתה לנו התמחות גדולה ומפוארת בלימודי ערבית, אך בשנים האחרונות הלך ופחת הדור, עד שסגרנו את החוג והמרצים פוטרו. מעט תלמידים בוחרים במגמת הערבית בתיכון, ואלו בדרך כלל בעלי רקע בתחום או כאלה המעוניינים לשרת במודיעין. צריך להציע לתלמידים תוכנית אטרקטיבית ומעניינת יותר".
למעשה , כיום רק הצרכים של הצבא מותירים את לימודי הערבית בחיים. אולם מצב זה מביא לכך שהתלמידים הלומדים ערבית לא עושים זאת לשם היכרות מעמיקה עם עושרה הלשוני ועם התרבות הערבית.
התוכניות בבתי הספר מיושנות, ורוב המורים אינם בקיאים בשפה ברמת שפת אם ולעתים אף הרבה פחות מכך. "תחום ההוראה עצמו לא אטרקטיבי, והדבר נכון פי כמה כשמדובר בערבית", הסבירה רעות, סטודנטית ללימודי מזרח תיכון.
"חלק מהדברים שאנחנו לומדים באוניברסיטה צריכים להילמד כבר בתיכון, דברים בסיסיים לגבי האזור בו אנו חיים והיכולת להגיד שלום ולהתראות בשפה כה חשובה. הבעיה היא שאנשים שואלים אותי למה ללמוד מקצוע כמו מזרח תיכון, שנתפס כמשהו זר ורחוק למרות שאנו חיים בתוכו".
