מסתור האוהבים בסכנה: מי יציל את יער ירושלים?

בשנות ה-50 הגיע יער ירושלים לממדים של 4,000 דונם. כיום נותרו בו רק אלף דונם חורש, וגם הם בסכנה. האם תושבי העיר יאבדו גם את פנינת הטבע הזו לטובת כביש?

אלון טל | 30/9/2012 11:05 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
בלב העיר וושינגטון, בירת ארצות הברית, הוקמה בשנת 1890 שמורת טבע עירונית ייחודית בהיקף של 7,000 דונם. למעלה ממאה שנה "רוק קריק פארק" היא ריאה ירוקה המהווה נקודת איזון לצפיפות העירונית. שמורת הטבע זו היא משאב ייחודי לאזרחי הבירה האמריקאית בה נשמר מעט מן הנוף הטבעי והמגוון הביולוגי המקורי של אמריקה היפה. גם כיום הפארק משתרע על 7,000 דונם ואיש לא היה מעלה על דעתו לגרוע משטחו.

בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק

יער ירושלים הוא סיפור דומה, אם כי למרבה הצער שונה לחלוטין. בשנת 1956 נטע נשיא המדינה, יצחק בן צבי, את העץ הראשון ביער ירושלים החדש. קרן קיימת לישראל ראתה ביער של הבירה את ה"יהלום שבכתר" - חורש עשיר אשר הוחזר להרי יהודה לאחר אלפי שנות הזנחה. באותם ימים היער הגיע לממדים של 4,000 דונם. עם הזמן העצים נקלטו יפה ותושבי העיר הכירו מקום קסום לטיולים ומפלט לאוהבים צעירים וותיקים כאחד. אלא מה, מהפארק המרכזי של ירושלים נותר היום כ-1,000 דונם בלבד.

בניית כביש ביער ירושלים – בכייה לדורות
כביש או יער? משרד התחבורה מעדיף מכוניות
ללא דרך: הצהרות על רכבות, השקעות במכוניות
בעד יער י-ם: אלפים מתנגדים לכביש במקום עצים
צילום: פלאש 90
יער ירושלים. אילוצים רבים הביאו להצטמקותו של היער צילום: פלאש 90

הכרסום בשטחי היער הוא תוצאה של שנים של שאננות ו"פרגמטיות" מול גורמי הפיתוח: ויתור על שטח לטובת שכונה חדשה בהר נוף, צורך בהקמת תחליף לפי גלילות; הרחבת יד ושם, בית קברות בהר מנוחות גדל, ועוד עוד. אילוצים אשר הביאו להצטמקותו של היער.

אילו זה היה סוף הסיפור אפשר היה להסתכל על היער בצער, להשלים עם המצב ולייחס את ההחמצה הגדולה לקוצר ראייה הישראלי, אשר מזלזל באוצרות הטבע ונכנע פעם אחר פעם לכוחות הפיתוח. אלא שזה לא סוף הסיפור -  הטרגדיה ממשיכה.

משרד התחבורה מתעקש להקים מחלף ענק בקצה אחד של הפארק – בנחל רבידה המקסים. דוחות של מומחי תחבורה מצביעים על חלופות, אבל קשה לשנות תפיסות עולם. כביש מהיר יוביל מכביש 16 המתוכנן לשכונות הסמוכות והוא יהווה פגיעה קשה ביער, פגיעה נוספת. עיריית ירושלים ומשטרת ישראל לוחצים לסלול את דרכי העפר של היער כדי לשפר את צירי הפינוי מדרום לצפון. מדובר ברשת כבישים חדשה. ויש אף שמועות על הרחבת נוספת של שכונות.

קלות הדעת הבלתי נסבלת שאפיינה

את שיקולי מקבלי החלטות ברמה הארצית והמקומית לדורותיהם היא יסוד הבעיה. ואולי גם לציבור הרחב אחריות שלא חש בשינוי שחל כאשר היער הגדול לעת לעת נאכל. אך היום הציבור מתחיל להתעורר. לאחרונה החליטה קואליציה רחבה של ארגונים -  "פורום הארגונים למען יער ירושלים", התנועה הירוקה ובתמיכה של קק"ל - לתחום את הקו ולהגיד "לא". השבוע (ג', 2/10 בחניון בן ציון) יתקיים אירוע המוני למען הצלת היער.

סוכות הוא חג שמזכיר לעם ישראל את המעבר מעבדות במצרים – דרך המדבר - אל החירות בארץ זבת חלב ודבש. ירושלים היא דוגמה מרשימה לשיקום האקולוגי שהמפעל הציוני הצליח להעניק לארץ ישראל במאה השנים האחרונות. אם בתחילת המאה ה-20 כמעט ולא היו עצים בירושלים, המציאות השתנתה מקצה לקצה. אבל ישראל אינה אמריקה ואין אי אפשר להניח כי שטח שמור לא ייעלם. ללא נחישות ציבורית ותבונה מינימאלית של מקבלי החלטות– אנו עלולים להחליף את השממה שכבשה את בירת ישראל במהלך שנות הגלות למדבר של אספלט בן זמננו.

האירוע יתקיים בין השעות 11:00-16:00. במקום צפוי הפנינג משפחות פתוח לקהל הרחב למען הצלת יער ירושלים. פרטים נוספים באתר.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

אלון טל

צילום: ראובן קסטרו

פרופ' אלון טל הוא יו"ר מפלגת "התנועה הירוקה"

לכל הטורים של אלון טל

פייסבוק

דעות וטורים

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים