רכבל בעיר? הפנטזיה האקולוגית שתעלה ביוקר

מצד אחד עיר עם פיגור תחבורתי, מצד שני פתרון סקסי שמצטלם נהדר. מהדורות החדשות בכל העולם מריירות. בפועל? כלום

יואב לרמן | 21/10/2012 15:28 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
מה שהתחיל כאתנחתא קומית מקומית עם הדמייה של כמה כלים דמויי ביצים, עשוי לעלות לנו הרבה מאוד כסף אם חס וחלילה התוכנית של מנהלת תחליפי הנפט במשרד ראש הממשלה תצא לפועל.

בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק

שידור חוזר לאייטמים ששודרו בעשור האחרון במספר ערים אמריקאיות
שידור חוזר לאייטמים ששודרו בעשור האחרון במספר ערים אמריקאיות צילום מסך מיוטיוב
בעקבות שרשרת התגובות שקיבלתי בפוסט (שפרסמתי בשבוע שעבר בבלוג שלי) שעסק בפודים המעופפים שאמורים להיות מותקנים מתישהו בעתיד אולי בנמל תל-אביב ולשמש כרכבל יקר מאוד מהחניון לקניון, יצאתי לבדיקה קצרה על חברת SykTran שעומדת בראש הקונספט.

מתברר שחברת סקייטראן היא לא מומחית גדולה בשינוע אנשים ממקום למקום, אבל היא מוצלחת מאוד בנסיונותיה לדחוף אייטמים למהדורות חדשות מרכזיות ואפילו לעיתונות. יותר מכך, מתברר שגם ערוץ 2, עיריית תל-אביב-יפו והמנהלת הלאומית לתחליפי נפט בסך-הכל עשו כאן שידור חוזר לאייטמים ששודרו בעשור האחרון במספר ערים אמריקאיות.

בגדול, בכל כתבה כזו מתוארים קשיי התחבורה באזור מטרופוליני מסויים, כשברקע רצות הדמיות נטולות הקשר של ה-PRT המעופף ואנשים לבושים בחליפות מסבירים שיש להם את פתרון הקסם לבעיות התחבורה.

ראשית, בואו נדבר על הכסף והמקורות התקציביים לביצוע של דבר כזה בתל-אביב. מי שהאזין לכתבה בערוץ 2 שמע שם את המילה – "מנהלת תחליפי נפט". מדובר ביחידה שהוקמה לפני שנה בערך במשרד ראש הממשלה ועוסקת בעיקר בניסיון החלפת דלקים לתחבורה, ולא בצמצום צריכת אנרגייה (באמצעות תכנון עירוני ותכנון בכלל שמאפשר ניצול אנרגייה באופן יעיל יותר).

חוצמזה, על פיאתר המנהלת היא מתוקצבת ב-432 מיליון שקל לשנה למשך עשר שנים - בסך הכל כ-4.3 מיליארד שקל. עכשיו, כשיש לך יותר מדי כסף שצריך לבזבז, גם לבנות רכבל מהחניון לקניון ולהציג אותו כאמצעי תחבורה רציני זו אפשרות.

ועכשיו לטיול קצר בסבב בסדר כרונולוגי מהישן לחדש:

ב-9 בספטמבר שנת 2000 (מגדלי התאומים בני-יורק עדיין עמדו על תילם) התפרסמה הכתבה הזו על תחבורה בפיניקס, אריזונה (אחת הערים המפורברות בעולם אם לא ה…) ונשמע בה שהפתרון לבעיות התחבורה הוא הביצים המעופפות של SkyTran. בכתבה לא נחסכה ביקורת מחברת SkyTran ובמיוחד חביב עליי הציטוט הבא:

One problem. SkyTran is the brain child of an inventor whose biggest accomplishments are a fire-breathing giant robot and a flying beverage can cooler.




ונקפוץ כמה שנים קדימה. הנה וידאו מתחילת 2007 מניו אורלינס (האיכות על הפנים, אבל אפשר להבין את הרעיון):

 


ועכשיו נמשיך ל-2008 ואותו קשקוש מופיע בלוס אנג'לס:

 



ועכשיו נגיע קצת יותר קרוב והקצב מתגבר. כתבה משנת 2011 על אותו דבר בדיוק והפעם בדטרויט.

והנה כתבה מהשנה והפעם אנחנו ב-Mountain View בעמק הסיליקון שמדרום לסן פרנסיסקו:

  




ובשבוע שעבר בתל אביב.

אז מה היה לנו? פיניקס, ניו אורלינס, לוס אנג'לס, דטרויט, עמק הסיליקון ותל-אביב. המשותף בין מטרופולינים אלה הוא הפיגור התחבורתי שהם נמצאים בו יחסית למטרופולינים מתקדמים בעולם, והצורך של מהדורות החדשות המקומיות למלא במשהו את המסך. מעניין לברר מדוע אף אחד מהפרוייקטים המגוחכים האלה לא יצא לדרך בארה"ב. אני מאוד מקווה שיהיה לזה סיום דומה גם אצלנו וזה יישאר כקליפ משעשע.

אקווה שהפרוייקט שהוצג בערוץ 2 לא יבוצע, במיוחד לא באמצעות כספי המסים שלנו, ואם החברים ממנהלת תחליפי הנפט צריכים למצוא דרכים לבזבז מאות מיליונים של שקלים, יש לי כמה רעיונות (ואני אפילו מוכן לעזור להם לחפש בגוגל).

הפוסט פורסם לראשונה בבלוג "עוד בלוג תל אביבי" ומוצג כאן באדיבות כותב הבלוג, יואב לרמן

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב בואו להמשיך לדבר על זה בפורום איכות הסביבה -

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

טור אורח

צילום:

nrg מעריב מציע במה לכותבים אורחים על ענייני השעה

לכל הטורים של טור אורח

עוד ב''טור אורח''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים