האוניברסיטה העברית: הסגל ייבחן בהטרדה מינית
האוניברסיטה העברית הנפיקה ערכת הדרכה למניעת עברות מין לחברי הסגל והסטודנטים. מרצה שלא ישיב נכון על השאלות לא יקודם ולא יורשה להדריך

כעת הפיקה האוניברסיטה העברית ערכת הדרכה עבור המרצים בנושא הטרדות מיניות, הכוללת סימולציות שאמורות לסייע להם להיזהר מלבצע עבירה מינית. מרצה שלא ישיב נכונה על השאלות, לא יקודם בדרגה ולא יורשה להדריך סטודנטים. הערכה כרגע מחייבת חברי סגל בלבד, אך בקרוב יחויבו גם הסטודנטים לשנן בעל-פה מהי סחיטה מינית ומהם יחסי מרות.
תחקיר של "מעריב" שנערך לפני שמונה חודשים הראה כי חלה עלייה משמעותית בכמות ההטרדות המיניות במוסדות ההשכלה הגבוהה המתבצעות על ידי מרצים ובכלל. יותר מכך, הבדיקה הראתה עד כמה הנושא פרוץ, ויש רבים המנצלים זאת היטב. כעת החליטה האוניברסיטה העברית לשים סוף לספקות. באמצעות הערכה החדשה היא מפרקת את סוגיית ההטרדה המינית למרכיביה, כך שאף מרצה לא יוכל לומר: "לא ידעתי".
הערכה כוללת שלוש גרסאות שונות. האחת מיועדת לחברי הסגל האקדמי, השנייה לסגל המנהלי והשלישית לסטודנטים. בערכה ניתנים הסברים לגבי מהי הטרדה מינית, מפורטים סוגים שונים של עבירות מין, וניתנות דוגמאות להתנכלות, מעשה מגונה, יחסי מרות, סחיטה מינית באיומים ועוד. במשך כ-40 דקות נדרשים המרצים והסטודנטים להשיב לשאלות, ותשובותיהם מועברות לאוניברסיטה במטרה לבדוק אם הפנימו את התכנים.
בגרסה המופנית למרצים, למשל, חבר הסגל נתקל באיור תחת הכותרת: "מרצה משוחח עם סטודנטית בחדרו בשעת קבלה". באיור נראה המרצה מחמיא לבגדיה של סטודנטית, וזו מתקוממת ומשיבה: "אמ... זה לא כל כך נעים לי שאתה מעיר לי הערות כאלו."...
למרות זאת, המרצה לא נרתע ומשיב: "מה לעשות, הוא ממש מבליט את הגוף היפה שלך, אני לא יכול להפסיק להסתכל"... כעת נדרש המרצה להשיב: "האם זו דוגמה להטרדה מינית"? ולציין את סוג העבירה.
באיור אחר מביטים המרצים בשורה של איורים, שבהם המרצה נוגע בסטודנטית, ועליהם להשיב: "אילו מן המגעים מדמה לדעתך מקרה של הטרדה מינית על פי החוק?" בין האופציות: מרצה שנוגע בישבנה של סטודנטית, אחר שמלטף את שערה ומרצה נוסף שטופח
באוניברסיטה מסבירים כי במקום לקיים כנסים משמימים שמהם נעדרו רוב המרצים, התוכנה האינטראקטיבית אמורה לייצר למידה מעניינת יותר, ובעיקר לבדוק בקלות אם המידע הופנם.
"לומדה תוכל להטמיע את הנושא יותר בקלות, כמו שנהוג לעשות בנושאים של בטיחות. זה כלי הרבה יותר אפקטיבי כי בהשתלמויות לא משתפים פעולה. כך גם ניתן לחייב את הסגל לעשות זאת," אומרת עו"ד פפי יקירביץ, היועצת המשפטית של האוניברסיטה העברית, שיזמה את פיתוח הערכה בשיתוף חברת היי-קפיטל.
לטענתה, "קידום בדרגה, השתלמויות בחו"ל והדרכת סטודנטים - כל אלו תלויים בכך שהמרצה יעבור את תהליך הלומדה. בהמשך אנחנו רוצים לחייב גם את כל הסטודנטים לעבור זאת".
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה -
