נתון מרשים: כמעט 100 חיי אדם ניצלו השנה בכביש
לראשונה מזה שנים, ירד רף 300 ההרוגים. כ-281 בני אדם נהרגו השנה בכביש, ירידה חדה לעומת 2012, בה נהרגו כ-374. מנכ"ל אור ירוק: "הנתונים מעודדים, אבל הממשלה חייבת להמשיך ולהשקיע בנהגים"

בשנת 2011 נרשמו 331 תאונות דרכים קטלניות (תאונות שבהן נהרג אדם אחד לפחות) אל מול שנת 2012 שבהן נרשמו 246 תאונות קטלניות. מדובר בירידה של 26%. (הנתונים אינם סופיים ונכונים ל-23 בדצמבר 2012)
עמותת "אור ירוק", אשר לוקחת חלק פעיל במאבק להוריד את הרוגי תאונות הדרכים, נמסר כי הדרך לצמצום את התאונות היא המשך השקעת תקציבים ומשאבים מטעם הממשלה. הנתונים מוכיחים כי תאונות דרכים אינן גורל וכי על המדינה להמשיך ולהשקיע תקציבים ומשאבים, בשיפור התשתית בכבישים המסוכנים, כדי להמשיך במגמת הירידה בהרוגים.
רק שילוב כוחות, הכולל הגברת האכיפה בכבישים, החמרת הענישה, שיפור התשתיות והגדלת החינוך וההסברה, יביאו את מדינת ישראל ליעד של פחות מ-270 הרוגים מתאונות דרכים, עד שנת 2020.
ועדת שיינין, אשר הורכבה על מנת לטפל בנושא הכאוב, הגיעה למסקנה כדי שעל המדינה להקצות 550 מיליון שקלים למאבק בתאונות הדרכים. "אם מדינת ישראל תשקיע משאבים בצמצום ההיפגעות באוכלוסיות הפגיעות נוכל לצמצם את מספר ההרוגים מתאונות דרכים", אמר מנכ"ל עמותת אור ירוק, שמואל אבוהב.
"זו השנה הראשונה מזה שנים רבות, שמדינת ישראל מצליחה להוריד את כמות ההרוגים מתחת ל-300 בני אדם. זהו הישג בלתי מבוטל של הצלת חיי אדם. בשנת 2011, נהרגו בכבישי ישראל 374 בני אדם, בתאונות דרכים.
השנה נהרגו 281 בני אדם. אנו מחויבים להמשיך את מגמת הירידה. אנו רואים בשר התחבורה, שמדיניותו היתה בהשקעת תקציבים מסיבית לשיפור התשתית בשנה הנוכחית, שותף פעיל במאבק בתאונות הדרכים".
השנה נהרגו 33 ילדים (0-14) בתאונות דרכים. מספר הילדים ההרוגים בשנת 2012 עלה ב-18%, כאשר בתקופה המקבילה בשנת 2011, נהרגו 28 ילדים. ילדים נחשבים לאוכלוסיה פגיעה, בשל חוסר היכולת שלהם לקשר בין רעש הרכב והסכנה.
לילדים אין יכולת לראות ראיה מרחבית, הם פזיזים ונמוכי קומה, כך שקשה לראותם בין מכוניות.
על המדינה להשקיע בהקמת פסי האטה, רמזורים, מעקות, תמרורים ושלטים המתריעים כי ישנם ילדים בכביש, בסביבת גני ילדים, בתי ספר, גינות ציבוריות ומתנסי"ם.
השנה נהרגו 43 צעירים בין גילאי 15-24 בתאונות דרכים. נהיגת צעירים מאופיינת בחוסר ניסיון בכביש ועודף בטחון עצמי. צעירים נוטים לנהוג בעייפות, תחת השפעת אלכוהול וללא חגורות בטיחות.
על המדינה להגדיל את שעות החינוך וההסברה בבתי הספר, ולהגביר את האכיפה בכבישים כנגד נהגים שבוחרים לשתות אלכוהול ולעלות על ההגה.
"גיל הזהב" סבל מ-37 קשישים אשר נהרגו בתאונות דרכים (גילאי 65 ומעלה). אוכלוסיית הקשישים מונה 10% מכלל האוכלוסייה, אך נפגעת בשיעור
במגזר ערבי נהרגו 93 בני אדם בתאונות דרכים. אל מול שנת 2011 מדובר בירידה של 25% ביחס ההרוגים, כאשר בשנה שעברה נהרגו 124 בני אדם במגזר הערבי, באותה תקופת זמן, אך עדיין מדובר במספר מדאיג, שכן מדובר ב-33% מכלל ההרוגים, בעוד חלקו באוכלוסיה נאמד בכ-20% בלבד.
ההיפגעות ב"תאונות החצר", בולטת במיוחד במגזר הערבי. על מנת לצמצם את מספר הנפגעים הגבוה במגזר הערבי, יש להשקיע משאבים לשיפור התשתית בכפרים ובערים, ליצירת חניונים לרכב כבד ולבניית מדרכות להולכי רגל . יש להגביר את ההסברה בבתי הספר ובגני הילדים לחינוך לבטיחות בדרכים. על המדינה לעודד התקנת חיישני רוורס בכלי רכב, כדי לצמצם את "תאונות החצר".

פילוח נתוני היפגעות לקבוצות בשל תאונות דרכים במדינת ישראל, בשנת 2012 (נהגים, נוסעים, הולכי רגל, רוכבי אופנועים/קטנועים ורכבי אופניים), 70 נהגים נהרגו בתאונות דרכים, בשנת 2012, כשבשנה הקודמת נהרגו 110 נהגים בתאונות דרכים. ירידה של 36%.
71 נוסעים נהרגו בתאונות דרכים, בשנת 2012. בשנה הקודמת נהרגו 79 נהגים בתאונות דרכים. ירידה של10%. 88 הולכי רגל נהרגו בתאונות דרכים, בשנת ,2012, המהווים כשליש מתאונות הדרכים. בשנה הקודמת נהרגו 118 הולכי רגל בתאונות דרכים. ירידה של 26%.
38 רוכבי אופנוע/קטנוע נהרגו בתאונות דרכים, בשנת 2012. בשנה הקודמת נהרגו 47 רוכבי אופנוע/קטנוע בתאונות דרכים. ירידה של 20%. 12 רוכבי אופניים נהרגו בתאונות דרכים, בשנת 2012. בשנה הקודמת נהרגו 16 רוכבי אופניים בתאונות דרכים. ירידה של 25%. בסה"כ חייהם של קרוב למאה בני אדם ניצלו השנה.
