מי מונע הצלת חיים של נהגים צעירים

חוק שאמור לעבור בקיץ, צפוי להוריד באופן משמעותי את מספר ההרוגים הצעירים בכביש. קבוצות שדלנות פועלות שהוא לא יעבור, מחובתנו לגרום לו סוף סוף להציל חיים

שמואל אבואב | 29/4/2013 7:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
יתכן שהיום, בדיון מיוחד בוועדת הכלכלה של הכנסת, תירשם נקודת ציון משמעותית במאבק הלאומי בתאונות הדרכים, ושכתוצאה מכך, כבר בעתיד הקרוב יפחתו התאונות שבהן מוצאים את מותם נהגים צעירים באופן משמעותי. אבל הניסיון המר מלמד, שכלל לא בטוח שכך אכן יהיה.
אין לנו חיים מיותרים לבזבז. תאונת דרכים קטלנית
אין לנו חיים מיותרים לבזבז. תאונת דרכים קטלנית צילום: פלאש 90

על שולחן הוועדה עולות היום (שני) לדיון התקנות הנוגעות לחוק רישיון הנהיגה המדורג, שיישומו נדחה ונסחב ומושהה ומעוכב מסיבות שונות במשך שנים. מאז הוחל תהליך קידום חקיקתו בשנת 2007 ועד היום, החוק אינו מגיע לכלל יישום וזאת, כך נראה, עקב פעולת שתדלנות יעילה של קבוצות אינטרס שרואות עצמן כמי שתפגענה מיישום החוק, ועל אף העובדה שהחלתו תפחית, בוודאות גמורה, את מספרי הנפגעים בין הנהגים הצעירים.

כיום, בניגוד למרבית מדינות המערב, רישיון הנהיגה הניתן כאן לנהגים צעירים אינו מדורג. נער ישראלי בן שבע עשרה העובר בהצלחה מבחן נהיגה מעשי, זוכה ברישיון נהיגה המטיל עליו הגבלות מינימליות.


בעולם - אסור לנהגים צעירים לנהוג בחשיכה

נער מקביל, מאחת ממדינות מערב אירופה, צפון אמריקה, אוסטרליה וכד', מקבל את רישיון הנהיגה שלו בגיל דומה, אולם אז הוא ניצב בפתחה של תקופת חניכה ממושכת, רבת חודשים, בהם מוטלות עליו הגבלות נהיגה רבות, (רשות לנהוג בלילה למשל), הכופות עליו את ההשתלבות בעולם הנהיגה בתהליך מפוקח, מובנה, מתוכנן והדרגתי.

התקופה הרת האסונות מתחילה מיד עם היציאה לנהיגה העצמאית - בתום 3 חודשי הנהיגה בליווי - אז שיעור התאונות הוא הגבוה ביותר. וזאת, עקב השילוב בין חוסר הניסיון מזה, לבין הביטחון העצמי המופרז, הלחץ החברתי וההרפתקנות המובילה לנטילת סיכונים, המאפיינת את בני הנעורים, מזה.
הדרך הנכונה, כאמור, לנטרל את צירוף הנסיבות המסוכן הזה, היא להחיל בחודשי הנהיגה הראשונים מגבלות רבות, כדי לאפשר לצעירים לרכוש ניסיון בתנאים בטוחים.

מחקרים רבים מצביעים על תכניות אלו כמפחיתות את שיעור התאונות של הצעירים בכ 20-40%. משמעות הדבר היא חיסכון של חיים צעירים רבים. בישראל, מהווים הצעירים, (17-24) 15% מהנהגים, אך גורמים לשליש מההרוגים בתאונות. למרות זאת, שש שנים תמימות כבר חלפו מרגע קבלת המלצות הוועדה ליישם את החוק. אותו הגדיר שר התחבורה "חוק מציל חיים".



צעירים ישראלים רבים שהצטרפו לציבור הנהגים, נהרגו בתאונות בזמן שחלף מאז יוני 2007, אז קיבל שר התחבורה דאז, שאול מופז, את המלצות הועדה שמינה לבחינת העניין, להחיל גם בישראל רישיון נהיגה מדורג. האם יש לנו חיים צעירים עודפים לבזבז?

דחייה נוספת ביישום החוק, הקבוע לקיץ הקרוב, תהיה בשורה מאכזבת לכל מי שחיי אדם יקרים לליבו. היא גם לא תאפשר לחברי הועדה לרחוץ בניקיון כפיהם בעת שנערים צעירים, חודשים ספורים על הכביש, עלולים למצוא את מותם, בעטיין של תאונות שהיה בידיהם היום, בשבתם בוועדה, לסייע למנוע. 

*הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק

אדי ישראל
אפשר לעצור את הקטל בכבישים. מבחן נהיגה אדי ישראל
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

שמואל אבואב

צילום: .

מנכ"ל עמותת אור ירוק. לשעבר מנכ"ל משרד החינוך

לכל הטורים של שמואל אבואב

פייסבוק

קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים