אל תפסלו את חנין זועבי
למרות התבטאויותיה המקוממת של חברת הכנסת מבל"ד, השארתה בכנסת מבטאת את חוזקה של הדמוקרטיה בישראל
יותר מפורש מזה אין. נדמה שאין עילה המצוינת בסעיף זה, שזועבי לא הקפידה להפר ברגל גסה ובאופן שיטתי ולא רק בשבוע האחרון. אלא שהניסיון מראה כי בזמן שהחוק אומר משהו אחד, קובע בית המשפט העליון משהו אחר לגמרי. בעבר, נדרש בג"ץ מספר פעמים להכריע האם לקבל פסילת רשימה על ידי ועדת הבחירות בהתאם לחוק זה. מאז קבלת החוק בשנת 1985, הפעם היחידה בה כיבד בית המשפט את החלטת ועדת הבחירות הייתה ב-1988, עת נפסלה רשימת "כך" של הרב מאיר כהנא. בשאר המקרים, הפך בג"צ את ההחלטה, אף כשזו התקבלה בתמיכה מוחצת של 21 חברים מתוך 26 חברי ועדת הבחירות (2009).

ח''כ חנין זועבי צילום: מרים צחי
אמנם, קיימת לגיטימציה רחבה בעולם לתפיסת 'הדמוקרטיה המתגוננת', בעקבות מקרים בעבר בהם גורמים לא-דמוקרטיים נצלו לרעה את העקרונות הדמוקרטים. אך נדמה כי חוסר הידע השורר מחוץ לישראל לגבי היחסים בין היהודים לערבים במדינה, עלול להקשות על היכולת להגן על מהלך מסוג זה. יתרה מכך, ניתן בהחלט לטעון כי מדינת ישראל הינה דמוקרטיה חזקה דיה, בכדי להנמיך את הדציבלים ולקבוע שאין בשיח הקיצוני אותו מובילים חלק מחברי הכנסת הערבים, בכדי לערער את יסודות המשטר של המדינה היהודית והדמוקרטית.
מה שלא ניתן להיות סובלן לגביו, הוא המציאות בה בית המשפט העליון מתעלם באופן מודע מחקיקה ברורה ומפורשת של הכנסת, והופך על דעת עצמו חלק מחקיקת יסוד לאות מתה. מדובר בלא פחות מאשר פגיעה מהותית בשלטון החוק, ובמילותיו של פרופ' אמנון רובינשטיין (המשפט הקונסטיטוציוני של מדינת ישראל, מהדורה רביעית, הוצאת שוקן, 1991, עמ' 267): "אי הפעלת החוק על ידי הרשויות המפקחות על הפעלתו גוררת שתי תוצאות שליליות:
א. דמורליזציה ציבורית, שתוצאותיה הן זלזול כללי בחוק (ובעיקר לגבי עבירות הנעברות ברשות הרבים, שבהן הזלזול מופגן ולפיכך תוצאותיו שליליות עוד יותר); ב. אפשרות של הפעלה שרירותית של החוק כנגד אנשים מסוימים, כאשר הוא אינו מופעל בדרך-כלל, ואין הציבור נשמע לו... מצב זה נותן בידי הרשות נשק, הניתן להפעלה נגד אנשים בודדים; וכך, תחת מסווה של אכיפת החוק, ניתן לסטות מן הכלל שהכל שווים בפני החוק, ונפתח פתח לאכיפה סלקטיבית מטעמים פוליטיים, דבר המגביר את אי-האמון של הציבור, ויוצר זלזול נוסף בשמירת החוק".
לבעיה זו ניתן להציע שתי פתרונות: האחד, הוא להגביל את כוחו של בג"צ, ברוח הצעותיו של פרופ' דניאל פרידמן, שר המשפטים לשעבר. כיוון זה אכן נכון וראוי, אך הוא אינו פתרון מיידי ועל כן דורש אורך רוח פוליטי. הפתרון השני המתאים למקרה זה הוא דווקא החלטה של הכנסת לבטל לגמרי את סעיף 7א'. על המחוקקים ליטול לידם בחזרה את הסמכות למחוק מספר החוקים את הסעיף, שממילא אינו נאכף, הן על מנת להפסיק להתבזות בפני החלטות בית המשפט העליון, והן משיקולים תועלתניים אחרים המובילים למסקנה כי החוק הקיים אינו נצרך עוד.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg