מנהלי בתי ספר מתריעים: קיים מחסור במורים איכותיים
מחקר "טאליס" שנערך במדינות ה-OECD בנוגע לחינוך, מצא כי בישראל יש יותר מורות ממורים ביחס לממוצע העולמי. עוד נמצא כי רק 20% מהמורים בארץ משתמשים באמצעים טכנוגיים ללימוד לעומת 40% בעולם
• לכל העדכונים, כנסו לעמוד החדשות של nrg
מהממצאים עולה כי בעוד הנתון הבינלאומי עומד על שיעור של 68% נשים מקרב כלל המורים, בישראל שיעור הנשים מקרב המורים הוא 76%. בהתאמה, גם שיעור מנהלות בתי הספר גבוה מעט יותר בישראל והוא עומד על קצת יותר ממחצית (53%) לעומת 49% בנתון הבינלאומי.
מחקר הטאליס שנערך על ידי מינהל החינוך בארגון ה-OECD, הקיף 34 מערכות חינוך, 24 מתוכן במדינות החברות בארגון ו-10 במדינות אחרות. המחקר נערך במחזוריות של אחת ל-5 שנים, החל משנת 2008. בשנת 2013 נערך המחזור השני של המחקר, בו ישראל השתתפה לראשונה, והתוצאות המתפרסמות היום מתייחסות למחזור זה.
במחקר שנערך במהלך החודשים מרץ-מאי 2013, השתתפו 3,403 מורים המלמדים בכיתות ז', ח' ו/או ט', ו-191 מנהליהם הישירים מ-195 בתי ספר, המהווים מדגם ארצי מייצג של אוכלוסיית המחקר.

מהנתונים עולה עוד כי בחלק העוסק בשיטות ההוראה של המורים נמצא כי המורים בישראל ממעטים להשתמש בשיעורים מקוונים ורק כחמישית מהם דיווחו על שימוש בהם לצורך פרויקטים או עבודה בכיתה, זאת לעומת כ-40% מהמורים במדינות המשתתפות בממוצע. בהתאמה לכך, גם שיעור התלמידים העושים שימוש בשיעורים מקוונים לצורך פרויקטים או עבודות בכיתה נמוך יותר ועומד בישראל על 19% בלבד, לעומת 37% ביתר המדינות.
בעניין זה נמצא כי לא פחות מ-50% מהמנהלים בישראל דיווחו על מחסור באמצעי תקשוב כגורם הפוגע ביכולת לספק הוראה איכותית, ושיעור זה הינו גבוה ב-10-15% משיעור המדווחים כך במדינות המשתתפות בממוצע.
גורם נוסף עליו הצביעו המנהלים ככזה הפוגע ביכולת לספק הוראה איכותית הוא המחסור במורים מוסמכים ו/או איכותיים. על גורם זה הצביעו כמחצית מהמנהלים בישראל, זאת לעומת כ-40% מקרב עמיתיהם במדינות המשתתפות בממוצע. היקף הדיווחים על מחסור במורים המיומנים בהוראה לתלמידים עם צרכים מיוחדים, היה דומה בישראל וביתר המדינות ונגע לכמחצית מהמנהלים.
עוד נמצא כי לרוב המכריע של המורים בישראל יש תואר ראשון לפחות (97%), שיעור הגבוה מזה שבממוצע המדינות המשתתפות (91%). כמו-כן, 94% המורים בישראל השלימו מסלול הכשרה להוראה, בהשוואה לנתון הבין-לאומי העומד על 90% בלבד.
הגיל הממוצע של המורים
73% מהמורים בישראל מועסקים בהיקף של משרה מלאה, זאת לעומת 82% בממוצע מהמורים במדינות המשתתפות. 10% מהמורים בבתי ספר דוברי עברית ו-20% מהמורים בבתי ספר דוברי ערבית, דיווחו כי הם מועסקים במשרה חלקית כי לא הייתה אפשרות למשרה מלאה.
על פי דיווחי המנהלים בישראל, שיעורי אירועי האלימות בבתי הספר דומים לאלו המדווחים על ידי עמיתיהם במדינות המשתתפות במחקר, כאשר 13% מהמנהלים הישראלים דיווחו על אלימות בתדירות של לפחות פעם בשבוע, בהשוואה לנתון הבין-לאומי העומד על 16%. בעיות משמעת נפוצות במידה דומה: כרבע עד שליש מהמורים במדינות המשתתפות ובישראל מדווחים על בעיות משמעת בכיתה במהלך השיעור.
בין המדינות שהשתתפו במחקר: ארה"ב, דנמרק, אוסטרליה, יפן, בריטניה, הולנד, איטליה, צרפת, פינלנד, מקסיקו, סינגפור וקרואטיה.