
קנדה בוחנת את מגן רקיע של אלביט
אירוע המטוס המלזי מעל שמי אוקראינה והפסקת הטיסות לישראל במבצע "צוק איתן" שכנעו את צבא קנדה שצריך פתרון נגד טילי כתף למטוסו של ראש הממשלה, סטיבן הרפר. על הפרק נמצאת מערכת "מגן רקיע" של אלביט מערכות. אם העסקה תצא לפועל, מדובר בהתקנה של 5 מערכות על מטוסי ה-C-150 של צבא קנדה

הצבא הקנדי מחפש מערכת הגנה אווירית כדי להגן על מטוסי אח"מים מטילי קרקע האוויר, כולל זה של ראש הממשלה, סטיבן הרפר. כך לפי פרסום באתר cbc.ca.
אחד הפתרונות המובילים בתחום זה בעולם הוא מערכת "מגן רקיע" של חברת אלביט מערכות. אחד האירועים שהפך את הנושא לבוער עבור הצבא הקנדי הוא אירוע הפלת המטוס המלזי MH-17 מעל שמי אוקראינה. המערכת מיועדת להתקנה על מטובי ה-Challengers C-144 של חיל האוויר, כמו גם על הצי הקיים של מטוסי פולאריס C-150, הכולל גם את המטוס של ראש הממשלה.
מועד הרכישה של מערכת כזו נקבעה במקור לשנת 2020 וצפונה, אבל מקור בממשלה אומר לאתר שלאור הטרגדיה באוקראינה המזרחית וההשעיה טיסות לתל אביב בעקבות התקפות הטילים של חמאס, כנראה המועד יוקדם. שלוש חברות ישראליות כבר התקינו את המערכת של אלביט - אל על, ארקיע וישראייר.
לאחרונה, התבטא בכיר באלביט בצורה אנונימית בשל רגישות הדיונים - ואמר לאתר שהם כבר עובדים דרך ערוצי שיתוף הפעולה הביטחוני החדשים שהוקמו עם קנדה, ומקווים למכור את המערכת לחיל האוויר.
איום טילי הכתף
המערכת שמוברגת לחלק התחתון של המטוס, מזהה טילים נכנסים עם מצלמה תרמית. כשהטיל מתקרב מספיק, המערכת יורה לייזר אשר מסיט את הטיל ממסלולו ומאפשר לו להתפוצץ במרחק בטוח. המערכת מיועדת למטוסים ומסוקים. שני חילות האוויר, הברזילאי והאיטלקי, כבר הזמינו את המערכת לפי האתר, ומשרד התחבורה של ישראל, אמר מוקדם יותר השנה כי המערכת תותקן בכל המטוסים של ישראל. .
יחד עם זאת, האתר טוען כי הטילים שהפילו את טיסה MH-17 במזרח אוקראינה מעל שטח בשליטת המורדים היו ככל הנראה מונחים על ידי מכ"מ. לפיו, מערכת "מגן רקיע" כנראה לא תהיה יעילה נגד סוג זה של איום צבאי הנשקף ממערכת ה-Buk.
מומחי ביטחון משמיעים בשנתיים האחרונות איומים בדבר תפוצת טילי כתף נגד מטוסים שחלקם נבזזו מהארסנל של רודן לוב, מועמר קדאפי, במהלך התקוממות האביב הערבי. בישראל, לעומת זאת, מודאגים מהאיום האפשרי למטוסים במשך למעלה מעשור. ב-2002, מחבלים ירו טילי כתף על מטוס נוסעים של ארקיע שהמריא ממומבסה בקניה. בעוד שני הטילים החטיאו, האירוע דרבן את הממסד הפוליטי וצבאי לפתח סוג כלשהו של הגנה.
ישראל היא המדינה היח?דה שמחייבת את התקנת המערכת על מטוסיה, בעוד ענף התעופה בכללותו נותר ספקני, בשל דאגה להכשרת הטיסיים על המערכת והעלות העצומה שתתווסף לטיסה. ממשלת רה"ב העריכה לפני כארבע שנים שהצטיידות כזו בכל מטוסי ארה"ב תהיה בהיקף של 43 מליארדי דולרים. מטוסי הובלה צבאיים קנדיים, כגון C-17s ו-C-130J שטסים באופן שיגרתי לאזורים לא יציבים, מצוידים באמצעים נגד טילים אחרים. אבל ה-C-150, צי המונה 5 מטוסים, נשאר ללא חבילת הגנה.
אחד מהמטוסים מוקצה באופן קבוע לתחבורה אח"מים, בהם גם ראש הממשלה, המושל הכללי ומשפחת המלוכה כאשר הם נמצאים בקנדה. האחרים משמשים להעברת כוחות או כתחנות תדלוק בגובה עבור מטוסי CF-18s. ממשלת הארפר הורתה לאחרונה על פירוקם של שניים מששת מטוסי הצ'לנג'ר של חיל האוויר בגלל התיישנות. לפחות עוד שניים מיועדים להשבתה, אבל הזוג שנותר צפוי להישאר בשירות גם אחרי 2020.
לכתבות נוספות באתר ISRAEL DEFENSE היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg