מורים נגד הרפורמה של פירון: "כלום לא ברור"
שר החינוך חתם על הרפורמה החדשה, אך המורים והמנהלים מביעים תסכול. "דברים נסגרים בין הארגונים לבין משרד החינוך מאחורי הגב שלנו, ולא מדברים איתנו. אנו לא מוכנים לתוכנית"
כותרות נוספות ב-nrg:
- קרטר: מוכרחים להכיר בחמאס כשחקן לגיטימי
- הונגריה: ראש עיר "הוציא להורג" בובה של נתניהו
- זוהה הגנרל האמריקאי שנרצח באפגניסטן: הרולד גרין
על פי התכנית, שתצא לדרך כבר בשנת הלימודים הקרובה, יבוטלו בחינות הבגרות בכיתה י', וחומר הבחינה לבגרויות החיצוניות יצומצם. במקביל, יידרשו התלמידים להיבחן על חלק מן החומר באמצעות בחינות פנימיות והגשת עבודות.

טקס החתימה החגיגית על התוכנית החדשה
צילום: ששון תירם
"זהו יום חג ובשורה לתלמידים ולמורים יחד. מודל הלמידה החדש יביא לשינוי עמוק במבנה, בצורה ובאופן הלמידה. המודל החדש יעצב בוגר ערכי התורם לקהילה שלו, לחברה ולמדינה. בוגר המצויד בכלים מעשיים, שיסייעו לו להתמודד עם האתגרים הגדולים של המאה ה- 21'", אמר הבוקר שר החינוך, פירון.
אולם בעוד במהלך הטקס החגיגי הבוקר, נשלחו חיוכים לכל עבר, בקרב מורים ומנהלים בשטח, גובר התסכול על ה"בלבול הרב השורר סביב התכנית החדשה".
"אני שומעת על המסיבה החגיגית הבוקר, אבל הלוואי והייתי יודעת על מה הם כל כך שמחים", אומרת אוריאלה ענבר, מורה לספרות בתיכון עירוני ד' בתל אביב. "יש עוד כל כך הרבה דברים לא ברורים. עוד פעם נפתחת שנה בחוסר בהירות".
"אני כמורה, לא יודעת איך ליישם את הרפורמה הזאת בשנת הלימודים הקרובה שתפתח בעוד פחות מחודש. למשל, מדברים על 30% מהחומר שלא ייבחנו עליו בבגרות חיצונית אלא יגישו עבודות. איזה חלק נכנס תחת ה-30% ואיזה הולך ל-70%?", הוסיפה ענבר שמלמדת בתיכון שש שנתי בו עובדים מורים תחת שתי רפורמות שונות: "עוז לתמורה" (של ארגון המורים) ו"אופק חדש" (של הסתדרות המורים).
ענבר המשיכה לטעון: "כל מפמ"ר אומר לנו משהו אחר. כלום עוד לא ברור. ישבו איתנו, דיברנו על התאמה בין הרפורמות של ארגוני המורים, אבל שום דבר לא יצא ולא סוכם. אנחנו יודעים שקורים דברים מאחורי הקלעים. נחתמים הסכמים סודיים בין ראשי ארגוני המורים, דברים נסגרים בין הארגונים לבין משרד החינוך מאחורי הגב שלנו, ולא מדברים איתנו".
בהודעה שפרסם הבוקר משרד החינוך נכתב כי מטרתה של התכנית הלאומית היא "להעניק לתלמידי ישראל כלים ומיומנויות הנדרשים במאה ה- 21'. התכנית תטמיע תהליכי הוראה משמעותיים, ותעודד חווית למידה מאתגרת ויצירתית בשילוב תכנים חיוניים של השכלה כללית, לימודי מדעים והגברת המעורבות הקהילתית".
כבר לפני כחודשיים וחצי שיגרה התאגדות מנהלי בתי הספר העל יסודיים מכתב לשר החינוך, פירון, זאת בדרישה לדחות את יישומה של הרפורמה בשנה נוספת, זאת על מנת לאפשר למנהלים ולמורים להיערך כראוי ליישומה.
"עד היום לא ניתן כל מידע סופי ומעודכן בדבר תכנית הלימודים ברוב מכריע של מקצועות הלימוד... אין מידע מספק על מועד הוראת הנושאים השונים", נכתב במכתב עליו חתמו המנהלים. "השינויים המוצעים דורשים זמן למידה, של כל הצוותים החינוכיים בבית הספר, מנהלים, מחנכים ומורים. יתרה מכך, שינויים אלו דורשים תהליך הכשרה מעמיק של המורים... אין באפשרותנו בשלב זה, בזמן הזה ובקצב הזה להיערך לשנת הלימודים הבאה".
לדבריו של יו"ר התאגדות המנהלים, ד"ר אריה לוקר, מאז שליחת המכתב לפני כחודשיים וחצי ועד היום, לא השתנה רבות. הוא אמר:"נשארנו באותו מצב של הוראות שאף אחד לא יודע איך לבצע אותן. כל מפמ"ר (מפקח מרכז) נותן לנו מידע אחר, אף אחד לא יודע מה זה ה-70% ומה זה ה-30%, יש בעיות תקציביות, הכל נשאר אותו דבר".
"אנחנו מתחילים את השנה בלי לדעת איך לבצע את הדברים. מנהלים מצלצלים אלי ולא יודעים איך ליישם את הרפורמה, אבל אני לא יודע מה להגיד להם", אומר לוקר, שמותח ביקורת גם על התזמון של מסיבת העיתונאים הבוקר. "עוד לא יבשו דמעותינו על הבוגרים שלנו שנפלו, ופתאום אנחנו שומעים על מסיבת עיתונאים חגיגית. כל זה נראה לנו פשוט הזוי, לא מקצועי, לא רציני".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg