מקשקשים על השטר כמחאה: 'לא מייצג אותי'
לדף הפייסבוק "שטרחובסקי - שטר אשכנזי" שקם בסמוך להנפקת שטר החמישים החדש, מועלות תמונות עם כיתובי מחאה נגד השטרות שעתידים לצאת. "תובעים את שמגיע לנו, אנחנו לא באירופה"
עוד כותרות ב-nrg:
- בעקבות צוק איתן: הוקפאו פיטורי הרבש"צים בעוטף עזה
- דאעש יפתח קונסוליה דיפלומטית באיסטנבול
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
אלחי סלומון השייך לצוות עורכי הדף, מסביר "אני מאמין שיש כאן איזושהי התעוררות מהשטח. אני מקווה שהמחאה הזו תצמח לממדים גדולים יותר ובסופו של דבר גם תשפיע על המציאות ועוול השטרות יתוקן".


למרות ששטר החמישים כבר הונפק לציבור הרחב, עוד לא מאוחר. "באתר של בנק ישראל מציינים כי תהליך הנפקת השטרות עתיד להתפרש על פני כמה שנים. השטרות מוחדרים לשוק לאט לאט" מסביר אלחי. "טשרניחובסקי כבר הודפס אבל השטרות האחרים שמתוכננים, טרם הודפסו וזה הזמן שלנו לפעול".
כיתוב על גבי שטרות נחשבת כהשחתתם ולמעשה מדובר בפעולה לא חוקית. "מהשטח עלתה מחאה אותנטית, לא קראנו למעשה הזה, אבל בדף הפייסבוק שלנו החלו לצוץ שטרות עם כיתובי מחאה שונים. בנוסף לכך, ברחבי הארץ אנשים מספרים שהם כבר נתקלים בשטרות האלו ברחובות, מה שאומר שהתופעה הזו גדולה משחשבנו".
עוד הוסיף סולמון כי "אין לנו בעיה עם דמותו של טשרניחובסקי. הוא משורר גדול ובהחלט ראוי לשטר. הבעיה שלנו היא נושא ייצוג החברה הישראלית על גבי השטרות. כבר ב-2010 נשלח לוועדת השטרות ולנגיד בנק ישראל מכתב על ידי תנועת 'אחותי' אשר פירט את רוח המחאה ובתוכו הוצעו מאות שמות חלופיים לאנשי רוח מזרחיים שיכולים בקלות להתנוסס על גבי שטר. דוגמאות למשוררים מזרחים העומדים בכל הקריטריונים הם ר' דויד בוזגלו, אשר מזרחי וויקי שירן. מכתב לקוני בו נכתב כי המכתב התקבל והועבר לידי הוועדה הייתה התגובה היחידה שזכינו לקבל" אומר סולמון.
"הרבה מאד גופים כמו אנשים פרטים עצבו שטרות חלופיים, אבל אנחנו מכוונים למחאה מעשית ומרכזים את הפעילות האפקטיבית שמכוונת לתוצאות".
"אנחנו לא מדברים פה על אפליה, אנחנו מדברים על גזל" אומר אלברט סוויסה, סופר וחבר צוות נוסף של דף הפייסבוק. "אנחנו מבקשים, דורשים ותובעים את זכותנו להשיב את הגזל. לי יש סמלים משלי, פרצוף של אתיופי ונשים רוקדות במדבר למשל, מי קבע שהמשורר או הפוליטיקאי האשכנזי הוא הסמל הראוי להתנוסס על השטרות?
"השטר מייצג את הכוח, ההון והתרבות. הוא גם הכסף וגם הכוח. מדרך קבלת ההחלטות שנעשית על ידי וועדה של 12 אשכנזים שמתפרנסים מכך שהם מוחקים אותי, ועד בחירת מושאי הייצוג, בכל ההיררכיה כולה, נמצאים רק אשכנזים חילונים, וזה דבר שלא יעלה על הדעת" אומר סוויסה.
"אנחנו רוצים לשבת בוועדות, אנחנו רוצים את הכוח, אנחנו רוצים את הכסף כדי להתחלק בו שווה בשווה. אין כמעט שום תחום שלא נראה בו את שליטת ההון וההגמוניה האשכנזית. מדובר באנשים שמשכפלים את עצמם ויוצרים לעצמם קידום עסקי לצד קידום תרבותי".


"מה שמצחיק הוא שלצד טשרניחובסקי צוטטו השורות מתוך השיר "הו ארצי מולדתי", אותו השיר שגאל את המשורר מאילמותו שנתיים לאחר שעלה לארץ.
"דרך קבלת ההחלטות היא הזויה לגמרי" מסביר סולמון. "ישב פרופ' רוני שהוא איש ארכאולוגיה אשר כבודו במקומו מונח, הוא הציע את הרעיון שמשוררים יחליפו את הפוליטיקאים. הרעיון התקבל לאחר דיונים רבים על עצם הרעיון, אבל לאחר שהוא התקבל לא התנהלו דיונים חשובים הרבה יותר כמו מי ייבחר ויהפוך לסמל תרבות. באותה עת הוא זרק את שמות המשוררים שהוא מוקיר והם התקבלו ללא שום וועדה מיוחדת ובלי השתתפות של אנשי מקצוע מתחום הספרות, ככה לא מקבלים החלטות גורליות.
"אמנם אנו רואים התקדמות כלשהי, הנשים זכו לייצוג שווה, אבל גם בנושא הדתי למשל, לא הייתה שום חשיבה, הרי זלדה יכלה בקלות להחליף את גולדברג, אבל זה לא נעשה ומסתבר שהדרך עוד ארוכה. בסופו של דבר מי שלא נכנס לארנק, סופו שגם ארנק אין לו" מסכם סולמון.