משרד החינוך: עליה במספר התלונות על אלימות

לפי הדו"ח השנתי של האגף לתלונות ופניות הציבור במשרד החינוך מספר התלונות בשנה האחרונה בנושא אלימות עלה ב-24 אחוז לעומת זו שקדמה לה. בין המקרים שדווחו למוקד הפניות: מנהל שהשאיר תלמידים ללא אוכל, ומורה שהגישה את בתה לבגרות

רעות וילף | 5/1/2015 16:36 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
האגף לפניות ותלונות הציבור של משרד החינוך מפרסם היום (ב') את הדו"ח השנתי לשנת הלימודים תשע"ד, ממנו עולה כי בחמש השנים האחרונות גדל היקף פעילותו של האגף בשיעור של 67%. בין הסיבות לפניות: בקשת מידע על בחינות בגרות, דיווח על חשש מאלימות, ושאלות בנוגע לתשלומי הורים.

עוד כותרות ב-nrg:
- סגנו של בנט ב'ענבי זעם': "פעל ברוגע ושיקול דעת"
- השלג בדרך: ביום רביעי 0 מעלות בירושלים ובצפת
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

מהנתונים החדשים עולה כי בשנת הלימודים האחרונה התקבלו באגף 50,542 פניות ותלונות, לעומת 47,560 בשנת תשע"ג, מתוכן 46,527 פניות ובקשות מידע, 3,396 תלונות ו-619 פניות בקו הפתוח לתלמידים. כשליש מהתלונות שהתקבלו (35.2%) היו על מוסדות החינוך, וזאת בדומה לשנה שחלפה. מהנתונים עולה כי בשנת תשע"ד חלה עלייה של כ-24% במספרם של התלונות שעסקו בנושא אלימות. 4.6% בתשע"ד לעומת 3.7% בתשע"ג.

 
3,396 תלונות על אלימות.
עלייה בתלונות על אלימות לעומת השנה שלפני.

רוב התלונות הגיעו מהתלמידים ישירות או באמצעות הוריהם (73.8%), היתר הגיעו מעובדי הוראה (14.3%), אזרחים (8%) ואחרים. חלק מהתלונות התקבלו כאנונימיות, והשנה הגיע היקפן ל- 225 תלונות המהוות 6.6% מסך כל התלונות שטופלו השנה באגף.

העלייה הגדולה ביותר בכמות התלונות נרשמה במחוז ת"א, (עלייה של כ-19%) והירידה הגדולה ביותר נרשמה במחוז המרכז (ירידה של 26%). מבדיקת התלונות, בהן הסתיים הטיפול והתקבלה החלטה, עולה כי 36.3% מהן נמצאו מוצדקות ומוצדקות חלקית ו- 63.7% נמצאו לא מוצדקות. "בהשוואה לשנה קודמת חלה ירידה בכמות התלונות המוצדקות והמוצדקות חלקית, דבר שייתכן שיש בו כדי להצביע, בין השאר, על התייעלותה של המערכת", נכתב בדו"ח.

בדו"ח מובאות דוגמאות לפניות שהגיעו למוקד המשרד. כך למשל, התלונן אב לתלמיד בבי"ס יסודי, כי במוסד החינוכי של בנו מופעלים עונשים אשר לא עולים בקנה אחד עם הנחיות חוזר המנכ"ל של משרד החינוך. בפנייתו טען ההורה, כי על איחור לביה"ס, נדרשו התלמידים, במשך שבוע, להגיע לביה"ס בשעה 7:30 ולסיים בשעה 15:30, זאת בעוד יום הלימודים בביה"ס מסתיים בשעה 13:00 ומבלי שההורים יודעו על כך. תלמידים אלה נשארו בביה"ס ללא מזון. בעקבות כך זומן מנהל ביה"ס לשימוע, והתבקש לשפר את התנהלותו מול התלמידים וההורים ולפעול על פי חוזר המנכ"ל.

פניה נוספת הגיעה מאם, אשר הלינה על כך שתלמידי ביה"ס אשר בתה לומדת בו, נדרשו על ידי מנהלת ביה"ס לנקות את השולחנות בביה"ס, באמצעות אצטון וחומרי ניקוי אחרים, שגרמו לילדים בחילות וכאבי ראש. במסגרת בירור שנערך ע"י הנהלת המחוז והמפקחת על ביה"ס, טענה מנהלת ביה"ס כי התלמידים אינם מחליפים את עובדי הניקיון המועסקים באופן סדיר לאחר יום הלימודים, אלא "שותפים פעילים בכל תחומי העשייה החברתית-ערכית-לימודית"- כהגדרתה. למרות ההסברים שסיפקה המנהלת, התקיימה עימה שיחה על שימוש בחומרי ניקוי וחשיפת ילדים לחומרים שהם עלולים להיות רגישים להם.

במקרה אחר התקבלה תלונה אנונימית על כך שמורה בבית ספר תיכון, מלמדת את בתה באותה כיתה ואף אמורה לקבוע את ציוניה לקראת בחינות הבגרות. בעקבות הפנייה, נתבקשה מנהלת בית הספר כי הבת תעבור לכיתה מקבילה ולא תלמד עוד באותה כיתה בה אמה מלמדת.

במקרה נוסף, אחת התלונות התקבלה לאחר שמועצת החלב סיפקה בחינם לגננות ולעובדי הוראה בבתי הספר היסודיים ערכות הפעלה מיוחדות, בטענה כי ערכות אלה הוכנו בהתאמה למדיניות משרד החינוך. בבירור שנערך נמצא כי ערכות ההפעלה לא קיבלו אישור פדגוגי מטעם גורם כלשהו במשרד, וגם לא זכו לאישור מטעם הוועדה לאישור פרסומת מסחרית במשרד החינוך. בעקבות כך, יצא מכתב חד משמעי לכל המפקחים, בו הם נדרשו לעדכן את עובדי ההוראה כי חל איסור להשתמש בערכות אלה. במקביל, נשלח מכתב למועצת החלב האוסר עליה להמשיך ולהשתמש באמצעי פרסום זה.

 

43 אחוז מהתלונות נמצאו מצודקות במידה כזו או אחרת.
התפלגות נושאי התלונות המרכזיים.

"בנושא האלימות - שמחנו לראות, במהלך ארבע השנים הקודמות, את הירידה המגמתית והמשמעותית בכמות התלונות שהגיעו, אך לצערנו, בשנה זו שוב חלה עליה בכמות התלונות שהתקבלו בנושא כאוב זה", נכתב בדו"ח. "גם בשיעור התלונות המוצדקות והמוצדקות חלקית נרשמה השנה עליה".


שיעור התלונות הגבוה ביותר בנושא אלימות היה במחוז דרום, שם 10.1% מהפניות עסקו בנושא זה. במחוז צפון עמד שיעורן של תלונות אלה על 9.5%, במחוז ירושלים- 8.5%, במחוז תל אביב- 7.9%, במחוזות מרכז וחיפה עמד שיעור התלונות בנושא אלימות על 6.8%, ובחינוך ההתיישבותי הסתכם שיעורן ב-1.7% בלבד. 43% מהפניות שעסקו בנושא אלימות נמצאו מצודקות או מוצדקות חלקית, זאת לעומת 40.7% מהתלונות בתשע"ג.

לצד מוקד הפניות, מפעיל משרד החינוך גם קו פתוח לתלמידים. "בקו הפתוח לתלמידים אנו מוצאים שעיקר הפונים הם הורים שפנו בבקשת הדרכה, הכוונה והנחיה באשר לדרך ההתמודדות הראויה עם הבעיה בה נתקל ילדם במוסד בו הוא לומד", נכתב בדו"ח.  

התפלגות הנושאים שטופלו בקו הפתוח לתלמידים.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

חדשות לסקרים

חדשות לסקרים

פייסבוק