הישרדות

"החטא ועונשו": מנכ"ל אור ירוק מסכם את 2014

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מסכם את שנת 2014: "שנה כושלת ואבודה מבחינת המאבק הלאומי בתאונות הדרכים, הממשלה העבירה את המאבק לתחתית סדר העדיפויות"

nrg חדשות | 5/1/2015 18:16 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לפני שנה בדיוק, כשסיכמנו את מצב הבטיחות בדרכים בשנת 2013, היינו אופטימיים נוכח המגמה החיובית יחסית שהסתמנה אשתקד. מלאי תקווה האצנו במדינה להוסיף משאבים ותקציבים למאבק בקטל בדרכים, במטרה להמשיך את מגמת הירידה ואת עקומת מספרי ההרוגים ולהשתלב בין חמש המדינות המובילות בעולם בתחום. האם גם היום, בבואנו לסכם את שנת 2014, עודנו אופטימיים ומלאי תקווה?

עוד כותרות ב-nrg:
איסור שפיכת זרע לבטלה ירתק גם חילונים
מחוברים פלוס-מינוס: האם כל הבאזז היה מוצדק?
סקס בלי פשרות: אסף צפור נוגע היכן שכואב
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

התשובה הטרגית היא שלא, ואפילו ההפך: שנת 2014 הייתה שנה כושלת ואבודה מבחינת המאבק הלאומי בתאונות הדרכים, ומה שמאפיין אותה הוא המהלך הבלתי נמנע, המשווע בבהירותו, של החטא ושל עונשו.
 
צילום: אור ירוק
שמואל אבואב צילום: אור ירוק

החטא של הממשלה היה החלטתה להעביר את המאבק בתאונות הדרכים לתחתית סדר העדיפויות. לכאורה יכולה הממשלה להתהדר בתקציב משרד התחבורה שהוגדל בחמש השנים האחרונות בשישה מיליארד שקלים, אך מנגד תקציבה הזעום של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שאמור לעמוד על 550 מיליון שקלים, פחות מעשירית מתקציב פיתוח התחבורה, קוצץ עוד יותר, ועומד על כ-240 מיליון שקלים בלבד. בערך אחד חלקי 25 מתקציב המשרד שאחראי על הבטיחות שלנו.

וזה לא הסתיים בקיצוץ תקציב הרשות לבטיחות בדרכים. מתוך 400 מיליוני השקלים שיועדו לשיפוץ תשתיות הבטיחות בכבישים 'אדומים', מרובי נפגעים, קוצצו כ-200 מיליון שקל, ויתרה מכך - גם תקציב משטרת התנועה, שאמור לעמוד על 160 מיליון, קוצץ בשליש. וכך אנו עומדים מול מצב שמשטרת התנועה נעדרת יכולת אכיפה אפקטיבית, מבצעת פחות בדיקות אלכוהול ומפעילה פחות ניידות ופחות שוטרים. לא ייפלא שכאשר אנו רואים בריונות או חלילה אסונות בכבישים, אנו תוהים לאן נעלמה משטרת ישראל.

זה, בקווים כלליים, היה חטאה של הממשלה. בעונש נענשים כולנו: 32 ילדים נהרגו השנה, נכון לכתיבת שורות אלו. רק שליש מהילדים הללו זוכים ללימודי בטיחות בדרכים במסגרת מערכת החינוך, במקום שיזכו לו כולם, כפי שאמור להיות. למה? כי הוחלט לקצץ.

124 הולכי רגל נהרגו השנה, נכון לשעת כתיבת שורות אלו, רובם בעת שחצו את הכביש במעברי חציה. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יש תוכנית מוכנה להוספת תשתיות בטיחות בקרבת מעברי חציה מועדים לפורענות. היא לא יוצאת אל הפועל, כי התקציב הדרוש ליישומה קוצץ.

היעד שקבעה הממשלה לשנת 2014 היה לא לעבור את הקו האדום של 293 הרוגים. 2014 טרם הוציאה ימיה, וכבר ספרנו 317 הרוגים מתאונות דרכים, הרבה יותר

מאשר היעד המרבי.

בימים אלה אנו נמצאים בפאתי בחירות לכנסת. לתשומת לבו של ראש הממשלה לעתיד, שר האוצר, שר התחבורה ומקבלי ההחלטות: נשאלת השאלה באיזה אופן נסכם בעוד שנה את 2015. כל החישובים מראים שההשקעה שתשקיע המדינה בבטיחות בדרכים תוחזר לקופתה פי כמה בדמות הפחתה משמעותית בהוצאות המדינה על הפצועים וההרוגים הבאים שפגיעתם תימנע. גם אם נניח לרגע בצד את המחדל הכלכלי המשווע ונתרכז בדיון הערכי, התהפכות המגמה במספרי ההרוגים מירידה לעלייה מחייבת את הממשלה בחשבון נפש נוקב. טוב ונכון תעשה אם תחליט הממשלה להשיב את התקציבים המקוצצים לאלתר. חיים רבים יינצלו הודות לכך.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

חדשות לסקרים

חדשות לסקרים

פייסבוק