"דברי גרבוז - הסיבה שמזרחיים לא מצביעים לשמאל"
הסופר אלי עמיר תקף בחריפות את הצייר והסופר יאיר גרבוז, בעקבות התבטאותו מעוררת המחלוקת בעצרת שנערכה במוצאי השבת בת"א, שבה התייחס ל"קומץ מנשקי קמעות", השולט במדינה. מרגלית צנעני: "זו לא הייתה שעתו היפה. וחבל"
עוד כותרות ב-nrg:
תלמידים מבליך: "יש עתיד הטו את בחירות הדמה"
הרצוג לפני שנה: "ירושלים המזרחית תהיה בירת פלסטין"
• כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
האם השד העדתי עדיין קיים?
"הוא לא רק קיים אלא מתגבר. דברים שבעבר לא היו צצים מופיעים היום. הרי הכל זה שיח של שנאה, ולא מערכת בחירות ראויה". לדברי אלי עמיר "המסורת של עלייה לקברים ונישוק מזוזות קיימת בעם ישראל מדורי דורות. אז נגיד שאתה מבקר את המסורת הזו, אתה חושב שבהתנשאות תשנה משהו? מדובר בתהליכים פנימיים והשקפה שכל אדם מגבש לעצמו, ולוקח זמן להשפיע ולחולל שינוי - אם בזה אתה מעוניין".
עמיר הוסיף: "גם אני איש שמאל, אבל אותי לימדו לכבד כל אדם ולתת כבוד לכל אדם. אלא שהיום במקום כבוד הגענו למצב שבו במקום עם אחד יש לנו בארץ 50 שבטים ולא 12. מספיק לראות את מערכת הבחירות האחרונה, איזה רדידות, איזה הקצנה. אנחנו במורד ההר ומדרדרים למטה. אין כאן לא סבלנות ולא סובלנות. אני לא מאמין לאן הגענו".

הזמרת מרגלית צנעני התייחסה בשיחה עם nrg להתבטאויותיו של גרבוז בעצרת במוצאי השבת ואמרה: "הוא עלה על הבמה, רצה לדבר, אבל יצאה לו לטאה מהפה. אני לא רוצה לתקוף אותו יותר מידי אבל אני לא מבינה למה לעלות לבמה ולתקוף את דלת העם? יש המון אנשים מנשקי מזוזות ופוקדי קברים שהם אנשים טובים כמוהו, ויש אנשים שלא נוהגים לעשות את זה, אבל הם טיפוסים לא טובים. הוא היה צריך לעלות לבמה להגיד 'תנו צ'אנס לשלום'. אם הוא רצה לתקוף את השלטון הוא היה יכול להשתמש בביטויים כל כך יפים כמו 'שרייך שוררים וחברי גנבים'. במקום זאת הוא עלה לבמה ודיבר לא לעניין ולא התגלה בשעתו היפה. חבל".
צנעני הוסיפה: "אני לא מבינה בכלל למה מנשקי מזוזות או פוקדי קברים נחשבים לאנשים רעים. זו מסורת מקובלת ביהדות ואנשים טובים עושים את זה. הוגה דעות ואדם ברמתו היה צריך להיזהר. חבל, חבל שדיבר כך".
גם הסופר א.ב. יהושע מתנער מהדברים שאמר גרבוז ואמר "חשבתי שהעיסוק בדברים האלו כבר עבר מן העולם. מעבר לכך הרי לנשק מזוזה או לעלות לקבר זה לא פשע וגם לא מיעוט מהעם עושה זאת, אלא רבים רבים בהם גם חברים טובים במחנה השלום. לכן ראוי היה שיאיר ידבר על השחיתות של השלטון או על ההתנגדות לממשלה ולא על רוב העם שנמצא במקום אחר ממנו".

"איך אפשר להגיד שזה קומץ כשזה רוב הציבור ובו גם חברים רבים במחנה השלום. חבל שאמר זאת וחשבתי שדברים כאלו כבר עברו מן העולם" הוא אומר. א.ב. יהושע גם ניצל את הבמה לקרוא לאנשי הימין בישראל להתנער מהמאמר שכתב בערוץ 7 העיתונאי חגי הוברמן. "נורא להגיד שאלמנה אשמה במותו של בעלה? מי שמע דברים נוראיים וכואבים כאלו? ואנשים לא מתו כשהיו בגוש קטיף? האם נגיד שזה שהם שם גרם להם למות, ושהם הרגו את עצמם?"
אמש התייחס גם ראש הממשלה לנאומו של גרבוז, בכנס סגור של נשות הליכוד, שנערך בגני התערוכה בתל אביב. לדברי נתניהו: "שמעתי מישהו מדבר על מנשקי המזוזות באיזה בוז", אמר נתניהו, "ממתי זה פשע לנשק מזוזה". יו"ר הליכוד הוסיף, "אנחנו יודעים מאין באנו אנחנו יודעים לאיזו ארץ חזרנו. אנחנו יודעים על מה אנחנו שומרים. אנחנו יודעים על המסורת שלנו והמורשת שלנו".
בנאומו בעצרת להחלפת השלטון התייחס גרבוז לעלייתו לשלטון של
הדברים המשיכו גררו סערה נוספת, בעקבות ראיון שהעניק המחזאי יהושע סובול ברשת ב' בעקבות התבטאותו של גרבוז. סובול אמר כי "מי שמנשק מזוזות זו בעיה שלו ושל משפחתו, זה לא בעיה לא של ימין ולא של שמאל. יש אנשים טיפשים".
סובול התייחס גם ליו"ר הבית היהודי נפתלי בנט ואמר "הוא הכריז על כך שמבטלים מעתה והלאה את רגש האשמה בחברה הישראלית. הוא לא הראשון שהכריז על זה ב-1933, כשהמפלגה הנאצית עלתה לשלטון, אחד החוקים הראשונים שהם חוקקו זה היה חוק לביטול האשמה הגרמנית".
בתגובה כתב בנט בעמוד הפייסבוק שלו פוסט תחת הכותרת: "אחיי בשמאל - איבדתם את הצפון". בנט הוסיף: "הבוקר יהושוע סובול השווה אותי למפלגה הנאצית, ואת 'מנשקי המזוזות' לטיפשים. יהושע סובול ויאיר גרבוז, אני מנשק מזוזות טיפש וגאה. אני ה'קומץ' שהפך לרוב".