נמל אשדוד: רכש בעלות מיליונים נוהל באופן לקוי

דו"ח המבקר על נמל אשדוד קבע כי ההנהלה פעלה בצורה לקויה במספר סוגיות: החל מניהול תקציב ההשקעות האסטרטגיות ועד לניסיונות למנות עובדים באופן שאינו ראוי. "הנהלת החברה כשלה בתפקודה"

נעמה אנגל משאלי | 5/5/2015 16:00
תגיות: דו"ח המבקר 2015
מבקר המדינה יוסף שפירא מתח בדו"ח השנתי שלו, שהתפרסם היום (יום ג'), ביקורת חריפה על הנהלת חברת נמל אשדוד, כאשר קבע כי זו פעלה בצורה "לקויה ביותר". לטענתו, המנכ"ל וסגניו כשלו בביצוע פרוייקטי רכש ענקיים, עקב מאבקי כוח בין הוועדים בנמל. ביקורת נוספת הוטחה ביו"ר הדירקטוריון, שפעל באופן לא ראוי לטובת התמודדותה של אחת החברות במכרז גדול, וניסיונות למינוי של חברת מרכז הליכוד וקרוב משפחה של בכיר לתפקידים בנמל, אשר כשלו לבסוף.

דו"ח המבקר. סיקור מיוחד ב-nrg
-על חשבוננו: חשמל, כדורגל ואקדמיה בחינם
-זיהומים בבי"ח, מאות חולים ב"סיכון מוגבר למות"
-זיהום האוויר מארובות חיפה לא נדגם שנה שלמה
-כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

הביקורת בחברה נעשתה בין החודשים מרץ-דצמבר בשנת 2013, ובדקה את התנהלותה בשנים 2013-2011. הבדיקה החלה לאחר שבמשרד המבקר התקבלו תלונות הדדיות אודות תפקוד לקוי מצד המנכ"ל דאז, שוקי סגיס, ויו"ר הדירקטוריון דאז גדעון סיטרמן. בדו"ח מציין המבקר כי  בתיאום עם המשטרה לא עסקה הביקורת בעניינים נוספים הקשורים לחברה, שכן עלה חשש שהם עלולים להשיק לחקירת המשטרה המתנהלת בנושא. 
 
צילום: אדי ישראל
נמל אשדוד. התנהלות לקויה של ההנהלה צילום: אדי ישראל

ראוי להדגיש כי מצב זה, שבו שני בעלי התפקידים הבכירים ביותר בחברה עוינים זה לזה, במקביל לחקירת המשטרה בנוגע להתנהלותו של יו"ר הוועד לשעבר אלון חסן, הינה עדות נוספת לאי תפקודו של הנמל הגדול בישראל.

המבקר מצא בבדיקתו כי רכש אסטרטגי בעלות של מיליונים, שהיה באחריות המנכ"ל סגיס וחלק מסגניו, הוזנח ונוהל בצורה לקויה ביותר במשך שנים, דבר שפגע בפעילות החברה. כעדות לכך, ציין המבקר את ההשקעות החדשות בשנים הנבדקות, אשר בוצעו באופן חלקי תוך יישום של 35%-15% בלבד מהתקציב שהוקצה להשקעות.

"מנכ"ל החברה והנהלתה הוציאו לפועל באופן חלקי ביותר את החלטות הדירקטוריון בדבר ביצוע תקציב ההשקעות", כתב המבקר והוסיף כי הם "לא ניהלו מעקב אחר ביצוען ולא הוציאו לפועל פרויקטים גדולים, אשר היו נחוצים לפיתוחה ולקידומה של החברה. הנהלת החברה כשלה בתפקודה בכל הקשור להכנת תקציב השקעות רֵאלי וליכולתה לבצע יעדי השקעות ולהוציא לפועל תהליכי רכש מורכבים".

בדו"ח שכתב, הרחיב השופט בדימוס שפירא את הדברים בנוגע לרכש הגוררות החדשות לנמל. ממועד החלטת הדירקטוריון על רכישתן בשנת 2010 ועד סוף שנת 2014 (שנה לאחר מועד סיום הביקורת, נא"מ), לא רכשה החברה גוררת חדשה או החלה בהליכי מכרז לרכישתה, ובנוסף, לא התקשרה עם יועץ מומחה בתחום הגוררות.

כתוצאה מכך, נכתב, החברה לא התאימה את עצמה לגידול במספר האניות הנכנסות לנמל ולגודלן. "התנהלות המנכ"ל והסמנכ"ל לתפעול, ים ומסופים, מר אלדד וקסמן בעניין רכישת הגוררת הייתה כושלת, ויכולתה של החברה להתמודד עם תהליכי רכש של ציוד מקצועי מורכב שערכו הכספי רב מוטלת בספק", הדגיש המבקר.

יש לציין, כי בתשובת החברה למבקר ממרץ 2014, נטען  שהסיבה לעיכוב נבעה בין היתר במאבקים בין הוועדים שגרמו לשיתוק הגורמים המקצועיים בחברה ובראשם של סמנכ"ל התפעול.

בעל תפקיד נוסף בנמל, שנמצא במוקד הביקורת, הוא דניאל חלפין, ראש המטה של יו"ר הדירקטוריון. המבקר מצא כי חלפין הציע כמועמדת לתפקיד מתאם ביקורים וסיורי אח"מים בחברה - אשר לא היה קיים בעבר - את שמה של חברת מרכז ליכוד, אשר אין ברשותה השכלה קודמת או ניסיון בתחום התקשורת - הצעה, אשר נבעה, לכאורה, משיקולים זרים.

בדיקת המבקר העלתה כי חברת מרכז הליכוד שימשה בעבר בתפקיד ראש ענף פניות ציבור במשרד ראש הממשלה וכן כיועצת לשר התחבורה. "ההנהלה פעלה באופן לא ראוי בכך שיצרה באופן מלאכותי תפקיד אשר לא היה קיים בעבר, ואף נקבה בשכר החורג (פי שניים) מהשכר שנקבע לעובדים דרך חברת כוח אדם. עד למועד סיום הביקורת לא אוישה משרה כזו (עקב לחצי וועד העובדים- נא"מ), ומוטל ספק בנחיצותה מלכתחילה", ציין שפירא.

"התערבות פסולה בהליכי מכרז"

עוד מצא המבקר כי בשנת 2012,  העביר חלפין למנכ"ל החברה רשימה בת שישה שמות של מועמדים למכרז לאיתור סוורים שפורסם באותה העת. ברשימה הופיע גם השם של בנו. "עקב בכירותו של ראש המטה, יש בפעולה זו התערבות פסולה בהליכי מכרז, אף שהודיע מראש שאם בנו ייבחר - יתפטר מעבודתו בנמל", כתב המבקר.

ביקורת נוספת נרשמה כלפי יו"ר הדירקטוריון סיטרמן, אשר פעל לקדם מועמדות של חברה ספרדית, במכרז להתקשרות עם חברת ייעוץ, לצורך הסבת רציף 21 בנמל לרציף מכולות. עלות ההתקשרות הוערכה ב-75,000 דולר, וועדת המכרזים החליטה כי הנושא דחוף, ועל כן אישרה פנייה ישירה לשלושה מציעים בלבד.
  
חרף זאת, פנה יו"ר הדירקטוריון בחודש מאי 2012 אל מנכ"ל החברה וביקש ממנו להוסיף לרשימת המועמדים חברה נוספת. מנהל הפיתוח בדק את יכולותיה של החברה הספרדית ומצא כי אין לחברה זו ניסיון בתחום, והיא אינה יכולה לעמוד בדרישות המכרז, ולפיכך הורה המנכ"ל שלא לצרף את החברה לרשימה. על זאת העיר המבקר כי "התערבותו של יו"ר החברה להוספת החברה הספרדית לרשימת המועמדים לאחר שהחלו הליכי תמחור לא הייתה ראויה".

התייחסות חברת נמל אשדוד לדו"ח מבקר המדינה: " עם קבלת טיוטות דו"ח ביקורת המדינה בנושאים שבנדון החלה החברה לפעול לתיקון הליקויים שהועלו בדו"ח. חלק מהנושאים כבר יושמו בחברה והאחרים נמצאים בטיפול אינטנסיבי".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...