רכבל ומעלית לכותל: הפרויקטים שישנו את י-ם
רכבל שיעבור מהר ציון דרך שער האשפות ועד הר הזיתים, מעלית שתוביל מבקרים לכותל המערבי ושיקום אתרים היסטוריים בעשרות מיליונים. מפת התוכניות והמיזמים המוקמים בעיר שחוברה לה יחדיו
עיר דוד היא אחד האתרים המתוירים בארץ - כחצי מיליון מבקרים בשנה. אבל הגישה למקום בעייתית, ובעמותת אלע"ד מתעתדים להקים מרכז מבקרים על השטח של חניון גבעתי, בתכנונו של האדריכל אריה רחמימוב. בעיית הגישה ומצוקת החניה בעיר העתיקה ידועות, והצפי לגידול במבקרים רק יגביר אותן.'מרכז קדם' אמור לפתור את הבעיות הללו עם חניון של 250 מקומות, שמעליו יתנשא מרכז מבקרים בגובה של חמש קומות שיכילו אודיטוריום, כיתות לימוד והדרכה, בתי קפה ושירותי תיירות. המבנה גדול, אך הוא מותאם למצוק בן 15 המטרים שבין שער האשפות לסילואן. גג המבנה יהיה פתוח לציבור וימשיך את מפלס הרחוב בדומה לטיילת ממילא, וממנו יצא מעבר ייחודי שיחצה את המבנה ויאפשר להולכי הרגל להביט על הממצאים הארכיאולוגיים דרך פיר זכוכית. הפרויקט נתקל בהתנגדות נמרצת מצד תושבי השכונה הערבים וארגוני שמאל.
מיליונים מבקרים מדי שנה בכותל המערבי, ובתקופות החגים גודשים את הרחבה רבבות אנשים. למרות זאת, הקבוצות המבקרות במקום חשופות לגשמים בחורף ולשמש הקופחת בקיץ, ומדריכי טיולים נאלצים לאלתר מקומות להדרכה.
הקרן למורשת הכותל המערבי מתכננת להקים מרכז מבקרים מעל חפירות הרחוב ההרודיאני בקצה הרחבה, בתכנונה של האדריכלית עדה כרמי. בבניין בן שלוש הקומות מתוכננים אודיטוריום, חדרי הדרכה, מרכז בר־מצווה ושירותים שאמורים לתת מענה לצרכים התיירותיים במקום. גג המבנה יהיה פתוח למבקרים ויאפשר תצפית מרחוב הכותל. להקמת המבנה התנגדו אדריכלים ותושבי הרובע, בשל הנוכחות הדומיננטית שלו שתאפיל לטענתם על הכותל ותצמצם את הרחבה, וועדות התכנון השונות צמצמו את היקפו.

אחת הבעיות הבולטות היום ברחבת הכותל היא הנגישות אליה. שתי הכניסות להולכי הרגל, הן מהרובע היהודי והן מהרובע המוסלמי, כוללות ירידה במדרגות, כך שהדרך היחידה שבעלי מוגבלויות יכולים להגיע באמצעותה לכותל היא דרך שער ציון הכוללת ירידה תלולה במדרכה בעייתית או דרך שער האשפות.
החברה לשיקום ופיתוח הרובע יזמה את הקמת 'מעלית הכותל', שתרד מרחוב משגב לדך לעומק 20 מטר באדמה, ומשם יעברו המבקרים במנהרה אל רחבת הכותל. עלות הפרויקט המשוערת היא כעשרה מיליון דולר, שנתרמו על ידי איש העסקים האמריקני ברוך קליין. התכנון כולל לובי כניסה מפואר, שירותים, חללי אחסון ודוכני מכירת מזכרות. מעלית הכותל היא חלק מתוכנית כוללת לעיצוב מחדש של הכניסה לרחבת הכותל.
אחרי ההצלחה של שחזור בית הכנסת 'החורבה', הוחלט לשקם את הסמל השני של הרובע היהודי, בית הכנסת 'תפארת ישראל', בעלות של כ־50 מיליון שקלים. בית הכנסת נוסד ב־1872 ע"י חסידות רוז'ין, ושימש המרכז החסידי הגדול בעיר העתיקה.
עם כיבוש הרובע במלחמת העצמאות הוא נהרס, ונותרו ממנו רק שרידי החזיתות המערבית והדרומית. הוא נמצא ברחוב תפארת ישראל, סמוך לבית הכנסת הקראי והבית השרוף. שיקום בית הכנסת מורכב מבחינה הנדסית, שכן במסגרת החפירות הארכיאולוגיות שהתבצעו במקום התגלו ממצאים מתקופות בית ראשון ושני.

בירושלים קשה להקים פרויקט בלי שיקומו לו מתנגדים, אבל תוכנית 'גן המלך', בשכונת אל־בוסתן שבחלק הדרום־מזרחי של סילואן, הפכה לסוגיה מדינית נפיצה שמעורבים בה גם הממשל האמריקני והאו"ם. את התוכנית יזם ומקדם ראש העיר ניר ברקת. במסגרתה יולבנו 66 בתים לא חוקיים, אך גם ייהרסו 22 בתים ותושביהם יקבלו היתר בנייה בחלק המזרחי. על השטח שיפונה יוקם פארק תיירותי ארכיאולוגי, וכן אזורי מסחר, מלונות ותיירות. התוכנית אושרה בעבר על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אך מאז היא לא עלתה לדיון בוועדה המחוזית ולא חלה התקדמות בנושא.

אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר הוא הרכבל, שיוביל תיירים ממתחם התחנה לכותל המערבי. לא, לא מדובר ברכבל ההיסטורי שחצה את גיא־בן־הינום ושימש להעברת נשק וציוד לרובע היהודי הנצור במלחמת השחרור, אלא במערכת מתקדמת שתסיע עשרות מבקרים.
משך הנסיעה אמור להיות קצר ביותר, שלוש דקות לכל קטע, והרכבל יקיף את הר ציון, יגיע לשער האשפות ויסיים בהר הזיתים. נשמע כמו מדע בדיוני? פרויקטים דומים נעשו בספרד, בצרפת ובבוליביה, אך אין ספק שיהיו כאן אתגרים הנדסיים.
המתכננים ברשות לפיתוח ירושלים מדגישים כי הרכבל יהיה פתרון תחבורתי נגיש לבעלי מוגבלויות וירוק בגלל השימוש בחשמל שאינו מזהם, אך התוכנית נתקלת בהתנגדות של ארגונים ירוקים בשל הפגיעה הנופית. החברה הצרפתית שהייתה אמורה לבצע את הפרויקט נסוגה ממנו בגלל לחצים פוליטיים, אך בעיריית ירושלים נחושים להמשיך כמתוכנן.