כץ: "השלב הבא יהיה לעצור את עובדי הנמלים"
בטקס חתימת החוזים לבניית הנמלים הפרטיים, התייחס שר התחבורה לשביתה: "רוצים להחזיק בשאלטר ומחבלים בכלכלה הישראלית"
"הוצאתי צווי חירום לעצירת השביתה" אמר היום (ה') שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ (הליכוד), בטקס החתימה על החוזים להפעלת הנמלים הפרטיים באשדוד ובחיפה. עוד הוסיף: "השלב הבא יהיה לעצור את עובדי הנמלים. הם מחבלים בכלכלה הישראלית. יש פה קומץ של בעלי עניין שלא חושבים על אזרחי ישראל ורוצים להחזיק בשאלטר - אני לא אאפשר את זה. גם ההסתדרות לא מגבה את השביתה הפראית הזו וחבל שהעובדים ממשיכים בשלהם".עוד כותרות ב-nrg:
- תושב אום אל פאחם תמך בדאעש בפייסבוק
- קולורדו: בית חב"ד יזם שיעורים עם קנאביס
כל התכנים הכי מעניינים -בעמוד הפייסבוק שלנו
בטקס שהתקיים בהשתתפות שגרירי הולנד וסין, נחתמו החוזים החדשים בין חברת נמלי ישראל לבין חברת TIL מהולנד שתפעיל את הנמל באשדוד, וחברת SIPG מסין שזכתה במכרז להפעלת הנמל בחיפה.

עוד אמר כץ: "לפני שנתיים הודענו על השקתה של הרפורמה בנמלים ואני עכשיו אנחנו כבר עמוק בתהליך. החברות הזוכות הן חברה סינית וחברה הולנדית וזה מבטא את העובדה שהתהליך היה נכון. אנחנו רוצים לחזור ולהיות מרכז גיאוגרפי עם פוטנציאל לתובלה ימית בין-לאומית.
"לגבי השביתה הפראית של העובדים – יש כללים במדינה והעובדים בחיפה ובאשדוד עשו טעות משמעותית. אין לי ספק שהם יחזרו לעבודה מהר מאוד. אם יש צורך נכריז על מצב חירום ונאכוף את החוק נגד מי שלא מכבד אותו. אין לאף אחד זכות למנוע מאזרחי מדינת ישראל את התועלות שבהקמת הנמלים החדשים, הרחבת הפעילות, תוספת של אלפי מקומות עבודה והוזלת המזון בכל בית בישראל".

עובדי הנמלים אשר חוששים כי ביטחונם התעסוקתי והחוסן הכלכלי של הנמלים הקיימים ייפגע בצורה אנושה לאחר הקמת הנמלים החדשים, הכריזו אמש על השבתת העבודה בנמלים ללא הגבלת זמן והחליטו שלא לאפשר לראשי הוועדים להגיע, בשלב זה, לכל דיון משפטי שיתקיים בעניינם בימים הקרובים.
בפועל, טוענים העובדים, הממשלה מאיצה את נושא הקמת הנמלים החדשים אבל מזניחה באופן מכוון ובוטה את נושא עתיד הנמלים הקיימים. "ברור לחלוטין כי ישנה יד מכוונת אשר מעוניינת להפוך את נמלי חיפה ואשדוד לנמלים נכים וחסרי פוטנציאל אל מול הנמלים החדשים שיוקמו", אומרים עובדי הנמלים.
בהנהלות הנמלים הגיבו בהפתעה להודעה על השביתה וכינו אותה ״שביתה פראית״. בנמל אשדוד הוסיפה ההנהלה ואמרה כי: "הנהלת הנמל רואה את השביתה בחומרה רבה ומתכוונת לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להשיב את העבודה לסדרה בהקדם האפשרי. הנהלת הנמל מודיעה כי תעשה בכל כדי למנוע הישנות של מקרים דומים בעתיד ולשמור על מהלך עבודה תקין״.
מוקדם יותר השנה בחודש במרץ, לאחר זכייתה של חברה סינית במכרז לניהול נמל חיפה, אמר כץ כי "מדובר ביום היסטורי" וכי "הקבוצה הסינית שזכתה במכרז תביא לתחרות בענף. זכייתה היא הבעת אמון של מעצמת ענק במדינת ישראל, שהחליטה להשקיע בארץ מיליארדי שקלים ולהפוך אותה למרכז תובלה בינלאומי של סחורות מכל העולם".
האגף למחקר כלכלי של התאחדות התעשיינים, מצא כי הנזק הכספי הישיר של שביתת הנמלים למשק – הוא 75 מיליון שקל לכל יום שביתה. "ככל שהשביתה תימשך" אמר נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, "יעלה מדי יום גם היקף הנזק הכלכלי – ההפסד הכספי הישיר למשק בגין שביתה של שבוע, נאמדת בכחצי מיליארד שקלים. לצערי לא מדובר באירוע נדיר, אלא בהתנהלות קבועה וקלוקלת" אמר וקרא למעורבים לגלות אחריות ולסיים את הסכסוך במהירות
מניתוח האגף למחקר כלכלי בהתאחדות התעשיינים, עולה כי בעוד הנזק המיידי נגזר בעיקרו מסחורה שפג תוקפה, אשר נתקעה בנמלי הים (יצוא ויבוא של מזון טרי, מזון עם תאריך תפוגה קצר, ציוד לבתי חולים כמו סטים לעירוי מערכות הנשמה לבתי חולים וכדומה), הרי שככל שתימשך השביתה מתרחבים גם מעגלי והיקפי הנזק למגזר העסקי. כך, בתום עשרה ימי שביתה עלול הנזק הישיר למגזר העסקי כולו להסתכם בכ- 800 מיליון שקלים במונחי פדיון.
בנוסף, אוניות שטרם פרקו מטען תאלצנה לצאת מחוץ לשטח הנמל, וחלקן אף תוחזרנה לנמלי המוצא או לנמלי ים אחרים. מדובר בעלויות ישירות נוספות שייאלצו היצואנים והיבואנים, המשתמשים בתובלה ימית, לספוג הכוללות עלויות תום מסע, דמי אחסנה, תשלום לחברות הספנות בגין כל יום השהייה מחוץ לרציף, עלויות הטסה ועלויות צפיפות, אשר עלולות להגיע לעלות של קרוב ל- 200,000 דולר לאוניה לשבוע. בנוסף, עם התמשכות השביתה ייווצר מחסור בחומרי גלם שעלול להביא להשבתת פעילות בהיקף רחב.