במחיר 330 מיליון: תכנית חדשה להגנה על חיפה

במסגרת מהלך של המשרד להגנת הסביבה לעצירת זיהום האוויר החמור שנמדד בעיר, תוכרז חיפה כאיזור נקי. השר להגנת הסביבה אבי גבאי: "לתושבי חיפה יש זכות בסיסית לנשום אוויר נקי"

יאיר קראוס | 11/8/2015 15:00
תגיות: זיהום אוויר,מפרץ חיפה
בתקופה האחרונה זכו תושבי מפרץ חיפה לתשומת לב ציבורית רבה, שהעלתה את המודעות למפעלים המזהמים ולאחוזי התחלואה והתמותה הגבוהים בקרב התושבים. הבוקר (יום ג') יצא המשרד להגנת הסביבה בתוכנית מהפכנית לשיפור המצב, בעלות של 330 מיליון שקלים.

עוד כותרות ב-nrg:
- פיצוץ במו"מ על הגז: סגן נשיא נובל אנרג'י עזב את ישראל
-­בפעם השלישית: האם בג"ץ יאשר את חוק המסתננים?
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

התכנית להפחתת זיהום האוויר בחיפה (צילום: קובי מאירי):
 


"לתושבי מפרץ חיפה יש זכות בסיסית לנשום אוויר נקי. אנו מתניעים תוכנית עבודה מלווה בתקציבים מתאימים בכדי לממש את זכותם" אמר השר להגנת הסביבה אבי גבאי במסיבת העיתונאים להשקת הפרוייקט החדש, שבמסגרתו יוגברו באופן משמעותי הפיקוח והאכיפה על זיהום האוויר. גבאי ציין כי המודל הנבחר לחיפה מיושם בהצלחה ב-200 ערים דומות ברחבי העולם, ובעתיד יועתק לערים נוספות בישראל.

ארגון הבריאות העולמי וארגוני בריאות נוספים הכירו בזיהום האוויר כגורם לתחלואה במחלות לב וכלי דם, מחלות בדרכי הנשימה וסוגי סרטן שונים. לפי נתוני משרד הבריאות, בנפת חיפה ישנם שיעורים גבוהים של תחלואת סרטן בקרב גברים ונשים ביחס לממוצע הארצי, באופן מתמשך בין השנים 2001 ל-2011. כמו כן, בנפת חיפה ישנה תחלואה ותמותה עודפת במחלות לב בהשוואה לממוצע הארצי, וכן עודף תחלואה במחלות נשימה, ובכלל זה החמרה של אסטמה בילדים.
    
צילום: אבישג שאר ישוב
מסע''ת התוכנית הלאומית להגנה על מפרץ חיפה צילום: אבישג שאר ישוב
  
במשרד להגנת הסביבה מכירים בנתונים החמורים ומתכוונים לפעול בדרכים מגוונות כדי לצמצם את הפגיעה באיכות החיים ובבריאותם של מאות אלפי התושבים בנפה. "תעשייה יכולה לחיות ליד אוכלוסייה. אנחנו רואים מה קורה באירופה ואנחנו נאכוף את הדרישות שלנו מהמפעלים להפחתת הזיהום", אמר גבאי.

בתוכנית החדשה תמכו כלל משרדי הממשלה, ובחיפה מצביעים על כך שהעיר זוכה סוף סוף לתשומת לב ממשלתית לאחר שראש העירייה יונה יהב עמד בראש מטה הבחירות של כחלון בצפון, ומשה כחלון עצמו הוא תושב חיפה.

"הזיהום במפרץ חיפה הוא בעיה לאומית וככזו נדרשת לה תכנית לאומית", אמר כחלון. "מטרופלין חיפה הוא מטרופולין ענק שחייב לקבל תמיכה על מנת שיוכל להמשיך ולממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בו, הן לצורך הגדלת האוכלוסייה והן לצורך שיפור רמת החיים של התושבים". כחלון הוסיף כי לא יקבלו כל דחייה בהפעלת התוכנית שגיבשו אנשי המקצוע: "אנו נחושים להוציא את תכנית החירום לפועל בהקדם ונעמיד לצורך כך את המשאבים והגיבוי הפוליטי  הנדרשים".
הגברת הפיקוח והאכיפה

על פי התוכנית, שאמורה לעבור בתחילת ספטמבר את אישורה של הממשלה, מתכננים אנשי המשרד לסגור בשנים הקרובות חלקים נרחבים מהעיר לתנועת משאיות דיזל מזהמות, וכן לשים דגש על הפיקוח והאכיפה אחר המפעלים המזהמים במפרץ חיפה, ניטור מתמיד של המזהמים תוך דיווח בכל רבעון אחר תמונת המצב באיזור - וכן ביצוע מחקרים בריאותיים על תחלואה, והשפעת מפעלי הסביבה על התושבים.

בנוסף הוצגו במסגרת התכנית מספר מטרות ואמצעים להגיע למציאות של הפחתה ניכרת בזיהום האוויר במישורים רבים. בתחום התעשייה מתכוונים אנשי המשרד להחמיר את הדרישות הסביבתיות מהמפעלים, שיביאו להפחתה של 50 אחוזים בפליטות מזהמים אורגניים נדיפים ביחס למצב היום. עד לשנת 2018 צופים במשרד להגנת הסביבה כי שיעורי הפליטות יופחתו בכ-80 אחוזים מהמצב שהיה קיים באיזור בשנת 2009.
 

צילום: אבישג שאר ישוב
המלחמה בזיהום אוויר צילום: אבישג שאר ישוב

במשרד מתכננים גם לדרוש ממפעלי הזיקוק ושאר המפעלים המזהמים בנמל חיפה, לשדרג את המתקנים והארובות של 26 המפעלים העיקריים הפולטים מזהמים אורגניים תוך שימוש בטכנולוגיה המיטבית הזמינה לצמצום הפליטות.

עוד הודיעו במשרד כי יגבירו את הפיקוח על התעשייה באמצעות סיורים וביקורת, בדיקות פתע וניטור רציף בארובות, ובדיקות לדליפות לא מוקדיות ולא יהססו לנקוט בסנקציות פליליות כנגד אלו שלא יסורו להוראות התוכנית החדשה.

בהיבט כלי הרכב המזהמים ובדגש על כלי רכב המונעים בדיזל, תוגבל הכניסה למשאיות דיזל לרחוב העצמאות בעיר בשלב הראשון ובהמשך לאיזורים נוספים שיוכרזו כבעלי אוויר נקי. בעלי המשאיות יוכלו להשתמש במנהרות הכרמל בעלות מופחת בכדי לעודד אותם להשתמש בחלופות. בנוסף, יתמוך המשרד במתן תמריצים לצמצום נסיעת רכבי דיזל (בעיקר רכבי משא ואוטובוסים) מזהמים באזור האוויר הנקי, באמצעות תמיכות בהתקנת מסנני חלקיקים, תמיכות ברכש משאיות ואוטובוסים המונעים בגז טבעי.

גם בהיבט הימי, מתכוונים במשרד להגנת הסביבה לפעול באמצעות קביעת תקנות לצמצום זיהום האוויר מכלי שיט. התקנות, שיאמצו את החקיקה המקובלת בעולם בתחום הזה, יקבעו תקני פליטה לכלי שייט והטלת מגבלות על תכולת הגופרית בדלק ימי. במקביל, יוקמו תשתיות לחיבור ספינות למקור חשמל על החוף בעת עגינה בנמל החדש בחיפה (ובאשדוד), באופן שיצמצם את הצורך להפעיל את מנועי הספינות המזהמים בעת עגינה

במשרד להגנת הסביבה הודיעו כי יציגו את התוכנית המלאה לציבור באתר אינטרנט ייעודי, ובעמוד הפייסבוק של המשרד, ויאפשרו לכל בעלי העניין להביע את דעתם והסתייגויותיהם בתוך שבועיים. לאחר מכן תועבר התוכנית להצבעת השרים ותצא לדרך של השבת הבריאות ותוחלת החיים לתושבי האיזור המזוהם ביותר בישראל.

"צריך לפעול עכשיו"

עו"ד ג'מילה הרדל ואכים מעמותת "אזרחים למען הסביבה" מסרה כי "התכנית הלאומית מראה לציבור עד כמה הוא צדק במחאה הגדולה שלו, ועד כמה הממשלה לא עשתה מספיק עד היום למנוע את הזיהום, ולשמור על חיהם ובריאותם של התושבים. יש לנו הערות מקצועיות לתכנית ונעביר ישירות למשרד". לדבריה, "חשוב לציין, שכל התכנית המפורטת חייבת להיות מלווה בשקיפות מלאה, פרסום מלוא המידע הגולמי לציבור ולא כפי שמתקיים כעת".

ליאורה אמיתי מהעמותה הוסיפה: "גם היום כשאנו מעיינים בפרטי התכנית, אנחנו עדיין מטילים ספק בביצוע שלה בפועל, וממתינים לראות את הדברים המובטחים - מתרחשים במציאות. מוכרות לנו אינספור החלטות ממשלה מהעבר, שלא התקיימו עד עצם היום הזה. יחד עם הספקות המוצדקות הללו - אנחנו מברכים את השר אבי גבאי על ההתיחסות הרצינית שלו כשר להגנת הסביבה הראשון, שנותן לנושא מדרגת חשיבות לאומית".

סגן שר הפנים, ח"כ ירון מזוז בירך גם הוא על התכנית, אך ביקש להרחיב ולהקדים את יישומה. "שנים רבות אני קורא ליישום תכנית רחבה למען איכות הסביבה וצמצום החומרים הרעילים הנפלטים באזור מפרץ חיפה", אמר מזוז. "במהלך השנים האחרונות חוויתי אובדן של חמישה בני משפחה בעקבות מחלות הקשורות בזיהום אוויר. אני דורש להקדים את לוחות הזמנים ליישום התכנית, ומצפה שיתחילו עם פינוי מיכל האמוניה המסוכן באופן מיידי".

סגן השר המשיך ואמר "בתור תושב הצפון אני אפעל על מנת לפקח ולוודא שהתכנית תצא לפועל ותורחב, אוודה שהיא תביא לשיפור איכות האוויר במפרץ חיפה, להגברת הפיקוח והאכיפה ולצמצום הסיכונים לאוכלוסייה. הבריאות של הציבור שווה יותר, ואסור לחכות לשנת 2018 ליישום התכנית, צריך לפעול עכשיו".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך