"אין עילה לפצות על נזקי החשמל זהו כוח עליון"
במהלך דיון סוער בוועדה לביקורת המדינה בנוגע להכנת חברת החשמל לשעת חירום הוטחו האשמות על אי טיפול בבעיה וכריתת עצים בזמן. החזאי דני רופ הסביר: "זוהי סופה דרגה אחת מתחת לטורנדו. צריך להתכונן מראש אבל בסערה הבאה יקרה אותו דבר"
הוועדה לביקורת המדינה ערכה הבוקר (יום ג') כינוס חירום בנוגע להכנת חברת החשמל לשעת חירום. במהלך הדיון על חברת חשמל העלתה ח"כ קארין אלהרר, יו"ר הוועדה, את שאלת הפיצויים לאזרחים שנפגעו מהמצב. היועץ המשפטי של מחוז חיפה אמר בדיון כי אין כוונה לפצות את האזרחים. מדובר לטענתו בכוח עליון ועל אף הזמן הקצר של הסופה העוצמה פגעה קשות ואין כל עילה לתביעת החברה.עוד כותרות ב-nrg:
- 8,000 בתי אב עדיין מנותקים; "מחלקים אוכל לנזקקים"
- מאות אקדמאים בריטים קוראים לחרם על ישראל
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
במהלך הדיון הסביר מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, כי החברה עושה מאמצים לתיקון המפגעים. "העובדים עובדים באופן מעוד יעיל לסיים את המוקדים העיקריים שבהם אין חשמל. יורד גשם ויש לקוחות אחרים שמוחזקים ללא חשמל. נחזיר את החשמל למוקדים העיקריים. עדיין יוותרו נקודתית מסויימות שבהן התשתית קרסה לגמרי. אנחנו עובדים מסביב לשעון. ריכזנו את כל המאמץ שלנו במוקד הבעיה שזה השרון ופועלים שם 30-40 צוותים. עושים את זה באופן הבהול ביותר על מנת לקצר את זמן ההפסקה".
(צילום: ערוץ הכנסת)
חברי הכנסת השונים תקפו את מנ"כל החברה על משך הטיפול במפגעים ועל כך שיש להעניק פתרונות מיידים בשל מצב החירום שנוצר. פקיד היערות במשרד החקלאות טען כי חברת חשמל לא לקחה איש מקצוע לטיפול בעצים ובכריתתם, דבר שרכבת ישראל עשתה ולכן שם אין בעיות. לטענתו הם פנו פעמים רבות לחברת חשמל לטיפול והכשרת גזמים ודבר לא נעשה.
יהודה ניב, מנהל מינהל החשמל במשרד התשתיות שהשתתף בדיון התייחס לכריתת העצים ואמר כי "פניתי להוביל את עבודת המטה הזאת נצא עם אישורים לכריתת עצים. טרם קיבלנו אישור לכריתת עצים". בתגובה מתחה ח"כ אלהרר ביקורת חריפה ואמרה כי מדובר בזלזול. "זה הדבר הכי מזלזל שנאמר היום בוועדה". הטיחה בו. "כמה ישיבות היו בנושא?עשר ישיבות בשנתיים, תתביישו". ניב הסביר כי אינו יודע כמה וכי הוא ממתין לאישור המיוחל. לדבריו, "כוונת השר היא לאחד את כל גורמי החשמל בממשלת ישראל תחת גוף אחד כדי שאחריות תבוא יחד עם הסמכות". גם ח"כ חיים ילין הטיח בו "הכי קל להעלות את מחיר החשמל".
החזאי דני רופ שהשתתף בדיון תאר את חווית הפסקת החשמל שארעה למשפחתו וסיפר על סערות בארה"ב שהיו חזקות יותר. "במאקרו אנחנו מדינה נאורה. במיקרו הדברים האלה יקרו כל הזמן. בסערה הבאה יקרה בדיוק אותו דבר. גם אצלי בשכונה ברמת השרון לא היה חשמל בשכונה. אירחתי את כל השכנים אצלנו בבית. המוקד 103 זה דבר נורא מעצבן. המוקד נופל. הסערה: זה לא הוריקן. הסערה שהייתה ביום ראשון היא דרגה אחת פחות מטורדנו. טורנדו זו סערה שיכולה לבוא במכה אחת בלי התראה. לא הגענו לטורנדו, זה נקרא מייקרו-ברסט. בפתאומיות רוחות עזות מפילות מנופים, גשם רב". הוא הסביר כי חברת החשמל צריכה להיערך כמה שאפשר חודש חודשיים קודם מבחינת גזימת עצים ולהיות מוכנים כבר באמצע ספטמבר.
"אין תחזיות מעבר לארבעה ימים. היום כל אחד יכול להיות חזאי. מזג אוויר בגלל ההתחממות הגלובלית ותופעות שונות הולך להחמיר ולהקצין. צריך להיערך שמזג האוויר ותופעות אקלימיות יהיו קיצוניות יותר מדי שנה. במיקרו, גם אם ניערך, אני מבטיח לכם שבסופה הבאה לא נצליח. בארה"ב אגב לא יוצאים לתקן את החשמל עד שהסערה נגמרת. אני לא הסנגור של חברת החשמל אבל ראיתי אותם בירושלים באמצע סופת השלגים מנסים לתקן את הבעיה. גם במדינות נאורות לא צריך להפיל הכול על חברת החשמל", הוסיף רופ.
"אין ספק כי נעשית השתדלות. עם זאת, עדיין אלפי ישראלים מדליקים כרגע נרות ומתקשים לחמם את ביתם. עדיין לנכים רבים אין מעלית ודרכי גישה לביתם. עדיין קשישים רבים נאלצים להתמודד עם החשש ללא לחצן המצוקה. והרשימה עוד ארוכה", כתבה ח"כ אלהרר בעמוד הפייסבוק שלה.
במקביל למשבר, ממשיכה חברת החשמל במאמצי ההסברה שלה, בניסיון לבלום את הנזק התדמיתי שנגרם לה. לעמוד הפייסבוק של החברה הועלו מספר סרטונים ופוסטים המציגים את פעילותם של עובדי החברה בזמן שהם מנסים לתקן את זרם החשמל. אתמול בלילה פורסם פוסט בבלוג החברה שכותרתו: "אז למה תיקון התקלה אורך כל כך הרבה זמן?".
בתגובה לשאלות nrg על פיצויים ללקוחות נמסר מחברת החשמל "חברת החשמל מתמקדת כרגע בחיבורם של כל הלקוחות עד האחרון לרשת החשמל ולא בהתייחסות לתביעות פיצויים. בכל מקרה יש האתר רשות החשמל קריטריונים ברורים לחלוטין בנוגע לשאלה מתי ואת מי מפצים בנוגע לתקלות ולהפסקות חשמל. בנוסף ברצוננו לציין כי רק עתה בדיון בכנסת אמר החזאי של חדשות 10 דני רופ כי מה שעבר על ישראל בתחילת הסערה היה דרגה אחת בלבד מתחת לטורנדו כלומר היה מדובר בסערה חמורה יחסית לסערות חורף. אולם לנושא הזה ולכל הקשור לנזקים תתייחס החברה בהרחבה אחרי תום התקלות וכמובן גם ביחס לתביעה ייצוגית אם תהיה".
בתום הישיבה סיכמה יו"ר הוועדה ח"כ אלהרר את הדיון ואמרה כי "לא יעלה על הדעת שוועד עובדי חברת החשמל מתנהגים כבריונים האחרונים בשכונה. בנוסף באופן שמדאיג נוכחתי לסיטואציה שהיא חלם תוצרת כחול לבן: באחריות מי לכרות את העצים. משרד האנרגיה חברת חשמל או היערות. כל אחד מנער מעצמו את היתוש הזה. בסוף יש אזרחים וזו האחריות שלכם".
הח"כית ביקשה לקבל עדכונים שוטפים ממחר ועד תום הטיפול בכל אותם 8,000 משקי בית מי מטופל ומה הצפי לסיום האירועים. כמו כן ביקשה אלהרר לקבל עדכון כל חודש עדכון כמה עצים כרתו. "אם אתם צריכים בייבי סיטר אני יכולה להיות בייבי סיטר", הטיחה יו"ר הוועדה. "אני קוראת מכאן לאזרחים - גם לכם יש תרומה למצב אם יש עצים גבוהים תאפשרו כניסה לטיפול ותגזמו בעצמם. אי אפשר להחזיק את החבל בשתי קצותיו". עוד ביקשה אלהרר ממשרד התשתיות להכריז תוכנית רב שנתית. "יודעת שזה תהליך הדרגתי. אף לא חלם שמחר בבוקר הכול יוטמן. תראו לאזרחים שמצפים שתבוא הישועה תראו להם שעובדים בשבילם. צריכות להיות תוצאות בשטח. על זה מקבלים נקודות".