חקירת תאונת אוטובוס החיילים: הנהג נסע במהירות המותרת
למרות הטענות כי נהג האוטובוס בבנימין נסע במהירות מופרזת, מפרטים שנודעו ל-nrg מחקירה ראשונית של האירוע, עולה כי הנהג נסע במהירות של כ-80 קמ"ש, המהירות המותרת בכביש: "מניחים שלא מדובר ברשלנות"
חקירת תאונת התהפכות האוטובוס שאירעה ביום חמישי בבנימין בראשיתה ובמשטרה מנסים להבין מה גרם לנהג לאבד שליטה על כלי הרכב הכבד. אך ל-nrg הגיעו חלק מפרטי החקירה הראשונית, אשר תומכים בגרסתו של נהג האוטובוס.עוד כותרות ב-nrg:
- האם מועמדותו של מנדלבליט לתפקיד היועמ"ש בסכנה?
- אופס: ארגון BDS הקים אתר באמצעות חברה ישראלית
- למי שייכות טיוטות מגילת העצמאות?
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
בתאונה הקשה שאירעה בכביש 458, בין היישובים רימונים לכוכב השחר בבנימין, נהרגה סתיו פרטוש, חיילת צה"ל בת 19 ו-40 חיילים נוספים נפצעו. האוטובוס התהפך באזור כוכב השחר במהלך נסיעה מבסיס צה"ל לכיוון ירושלים, והחיילים שנפצעו פונו בעזרת מסוק ואמבולנסים על ידי חיל האוויר ומגן דוד אדום למספר בתי חולים ברחבי הארץ.
זירת התאונה (צילום: אהוד אמיתון TPS):
נהג האוטובוס נועם האוקיף, בן 42, עובד של החברה לפיתוח גוש עציון, מסר לאחר התאונה כי רכב פלסטיני שבא מולו גרם לו לסטות מהכביש ולאבד שליטה ובמשטרה נעשית בדיקה במישור המודיעיני בניסיון לבדוק טענה זו.

"נסעתי במהירות של בין 60 ל-70 קמ"ש. יש פניית זיג-זג. רכב פלסטיני הגיע מולי במהירות וכמעט דפק אותי, סובבתי את ההגה קצת ימינה וחזרתי לשמאל, והאוטובוס התהפך פעם או פעמיים. בנס יצאתי בחיים. אני לא יודע איך הצלחתי לצאת", שחזר הנהג. יצויין כי גירסה זו אף נתמכת בידי עדותה של אחת הפצועות.
לעומת זאת, בשעות שאחרי התאונה טענה המשטרה כי ישנה אפשרות שנהג האוטובוס הגיע לעיקול החד במהירות גבוהה וזו הסיבה לתאונה. אחד החוקרים בשטח, רפ"ק כהן, ציין כי גורם המהירות הוא אפשרות שנלקחת בחשבון בחקירת התאונה הקטלנית. "הכביש טוב ויבש ולא ירד גשם בסביבה, ואין סבירות גבוהה שגורם אחר, שלא קשור לנהג או לאוטובוס, גרם לתאונה".

על אף טענות המשטרה, ממצאים ראשונים מהחקירה, שהגיעו לידי nrg, מעלים כי נהג האוטובוס לא חרג מן המהירות המותרת בכביש שעומדת על 80 קמ"ש. אמנם בכביש זה מותר לנהוג במהירות של עד 80 קמ"ש, אך במשטרה יבדקו האם נהיגה במהירות שכזו תואמת את תנאי הדרך.


חיים אלרן, עד ראייה שהגיע מיד לאחר התאונה לזירה סיפר: "הגעתי כנראה חצי דקה אחרי התאונה, וראיתי משהו הפוך ליד הכביש. חשבתי לרגע שזה גנרטור גדול שהניחו פה, אבל התקרבתי והבנתי שזה אוטובוס, וראיתי מישהו מנסה לצאת. האנשים יצאו רק דרך החלון הקדמי, כי מהחלונות האחרים לא ניתן היה לצאת. ניסיתי לשבור את החלון האחורי אבל הוא היה מעוך ולא הצלחנו. ראינו את הנהג, הוא היה עם חתכים בידיים, ובהלם, הוא לא ידע מה לעשות עם עצמו. האנשים היו בהיסטריה, הם צעקו 'איזו מהירות' ו'איך הוא נסע'. אני לא ידוע מה היה, בוחני תנועה יגידו מה קרה ובאיזו מהירות הוא נסע".
בדיקות תקינות ראשוניות של האוטובוס העלו כי כלי הרכב היה במצב תקין. יחד עם זאת יש לזכור כי מדובר באוטובוס ממוגן ירי שמשקלו כמעט פי 3 מאוטובוס רגיל, מה שהשפיע ללא ספק על תוצאותיה הקטלניות של התאונה. ממצאים נוספים מהחקירה מצביעים על כך שנהג האוטובוס מחזיק ברישיון לאוטובוס רק כחצי שנה ועברו התעבורתי נקי.
גורם המכיר את פרטי החקירה מסר ל-nrg: "הנהג עבר חקירה ראשונית ואנחנו מכירים את טענת המשטרה שהנהג עבר את המהירות, אבל לפי הממצאים החד משמעיים שאנחנו מחזיקים האוטובוס היה תקין והנהג לא עבר את המהירות המותרת. מצד שני חייבים לזכור שמדובר בכלי נהיגה ישן וכבד מאוד שזה יכול להיות משמעותי מבחינת התוצאות. אנחנו ממתינים לתוצאות החקירה אבל אנחנו מניחים שאין כאן רשלנות ובטח לא נהיגה במהירות מופרזת".
החיילת, סתיו פרטוש, נטמנה הלילה בבית העלמין הצבאי בהר הרצל. אביה הוא רס"ר יוסי פרטוש, איש שירותי הכבאות במחוז ירושלים. פרטוש ניסה ליצור עם בתו קשר לאחר התאונה, אך זו לא ענתה. הוא עלה על אחד מרכבי כוחות ההצלה שהוזעקו להשתתף בחילוץ הפצועים שנלכדו באוטובוס שהתהפך אך כשהגיע לשם הורחק מהמקום על ידי חבריו.