"התלמידים רואים אותם ומבינים שגם הם יכולים"

800 אנשי הייטק מתנדבים השנה בכיתות ט-יב במסגרת התכנית הלאומית של שר החינוך להכפלת מספר לומדי חמש יחידות במתמטיקה. המטרה: לחבר את הידע התאורטי למעשים ולהגביר את המוטיבציה בקרב התלמידים. "התלמידים מקבלים אותנו בהתלהבות"

שירית אביטן כהן | 4/12/2015 12:10
תגיות: לימודי מתמטיקה,הייטק,בגרויות
שר החינוך נפתלי בנט שם לו ליעד להכפיל תוך ארבע שנים את מספר בוגרי חמש יחידות במתמטיקה והגדיר זאת כ"יעד לאומי". לצד הגדלת מספר המורים לחמש יחידות, תוספת שעות והגדלת מספר המגמות המוגברות, נכנסו השנה לכיתות ט'-יב' כ-800 אנשי הייטק במטרה להוות דוגמה לתלמידים ולהגביר את המוטיבציה שלהם.

עוד כותרות ב-nrg:
שתי נערות נהרגו בתאונת דרכים סמוך לנתיבות
תתלבשו חם: סוף השבוע יהיה קר במיוחד
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

תכנית ההתנדבות הרחבה כוללת הרצאות לתלמידים ולהוריהם וסיורים במפעלי הייטק, היא חלק מהתכנית שאותה הציג בנט בתחילת השנה. בשיחה עם nrg סיפר השר כי ״אנחנו בעיצומה של הסתערות על היעד בפרויקט הלאומי של המתמטיקה. זה נשמע קלישאה אבל זאת האמת: זה לא סינוס וקוסינוס - מדובר כאן בעתיד המדינה. כאשר ענף ההייטק והפקולטות להנדסה החלו כבר לצלצל בפעמוני האזהרה, החלטנו לצאת לפרויקט לאומי".

"המהנדסים מביאים איתם הרבה מוטיבציה לתוך הכיתות. תלמידים שרואים איש הייטק, שלפעמים צמח בתוך בית הספר שלהם, מבינים שגם הם יכולים", מסביר מנהל התוכנית להגברת לימודי המתמטיקה במשרד החינוך, מוהנא פארס. לדבריו המהנדסים מצליחים לחבר עבור הילדים את הידע המתמטי התאורטי והיבש למעשים וליצירת טכנולוגיות, וכך נוצר אצל התלמידים הרצון ללמוד ולהצליח.
צילום: יהודה פרץ
ראמי סעד, עובד אינטל, בהרצאה בבית ספר אורט באשקלון צילום: יהודה פרץ
 
פארס מוסיף כי "אנשי ההייטק מובילים את התלמידים להתעניין בחוויות המדעיות וליהנות מהלימודים עצמם. השנה הכנסנו מהנדסות לתוכנית כדי להראות לתלמידות שגם הן יכולות, וגם מהנדסים מהמגזר הבדואי לבתי הספר הערבים –שהתלמידים רואים בהם מודל לחיקוי הרבה יותר מעצים כי הם מדברים באותה שפה והגיעו מאותם מקומות".

לדברי נועה סובל, מנהלת צוות לבדיקות חומרה באינטל ובעלת ותק של 11 שנים בתחום "הסיפור האישי שלי נורא מסקרן את התלמידים. מהרגע שאני מספרת על הדרך שלי הם כבר מתחברים ורוצים לשמוע עוד. אנחנו מגיעים אליהם בכיתות ט'-י' לפני שהם מחליטים לאיזה יחידה הם משתבצים ולאחר ההרצאות שלנו מתחזקת אצלם המוטיבציה ללכת למתמטיקה ברמה מוגברת". סובל מציינת כי לצד המשוב החיובי מהתלמידים במהלך ההרצאות היא קיבלה לאחרונה מכתב ממורה בבית ספר בחדרה שסיפרה שלאחר הרצאתה רמת הסקרנות עלתה ויצרה המון מוטיבציה אצל הילדים.

סובל מספרת לתלמידים במהלך ההרצאה על החוויה שלה כתלמידה. "גם לי לא היה קל ויועדתי לעשות ארבע יחידות. למרות כל הקשיים נאבקתי לעשות חמש יחידות וזה עזר לי לעשות את מה שאני עושה היום", היא מסבירה ומוסיפה כי "היום בכל מחשב יש רכיב שהוא שלי, ויש בכך סיפוק עצום. נורא קל להסביר את זה לילדים כי הם מכירים מצוין את עולם המחשבים". לילדים שחוששים מכישלון היא מסבירה "כולנו נכשלנו וזה בסדר, נאבקים בכישלון ואם לא מצליחים בפעם הזו מצליחים בפעם הבאה. כישלון זה שם המשחק".

 עידוד נוסף ללמוד מתמטיקה ברמה מוגברת שואבים התלמידים, איך לא, מרמת החיים וההטבות בעבודה של עובדי ההייטק. "יש לי אורח חיים טוב מאוד. אני גרה במרכז תל אביב ונוסעת הרבה לחו"ל בזכות השכר בעבודה הזו. התלמידים מגיעים לסיורים אצלנו ובסוף הכי מדהים אותם לראות את חדר המשחקים אצלנו ואת ספות המסאז'", מספרת סובל.

מתנדב נוסף בתוכנית - אריק שמר העובד באינטל כבר 37 שנים כמוביל טכני בתחום איתור תקלות, מספר על התגייסותו למען התלמידים. "לפני שלוש שנים הציגו מולי את התמונה העגומה של בוגרי חמש יחידות לימוד וגייסו את סיירת המרצים לעבוד עם התלמידים, ומיד התנדבתי". לדבריו "התלמידים מקבלים אותנו בהתלהבות גדולה ונרגשים לראות את הטכנולוגיות שאנחנו מביאים אתנו להרצאות, בין אם בהמחשה בקטע וידאו ובין אם בהדגמה של טכנולוגיות חדשות שלנו כמו מצלמת תלת מימד".

שמר מתאר כי התלמידים שרואים את הישגיהם מיד שואלים כיצד גם הם יכולים לעשות את זה. "אנחנו רואים ש-50 אחוזים מהתלמידים שאנו ניגשים אליהם מתנדנדים ומתלבטים האם לגשת לארבע או לחמש יחידות, ואחרי המפגש הם אומרים שהם יבחרו בלימודי מתמטיקה מוגברים. הייתה תלמידה שניגשה למהנדס ואמרה לו 'עד עכשיו היססתי, אבל עכשיו אני בטוחה שאלך לחמש יחידות".

המטרה לדברי המהנדסים שהשתלבו בתוכנית - היא לגדל את דור המהנדסים הבא במדינה, והיא משתלבת עם מטרת משרד החינוך להגביר את הידע במתמטיקה. "אני רואה לפני את דור העתיד שיוכל לעזור למדינה שלנו להמשיך להיות מעצמה טכנולוגית. אנחנו מנסים להלהיב אותם ולפזר את המסרים של השקעה במתמטיקה בגיל הצעיר שתוביל אותם אלינו", אומר שמר. סובל מוסיפה "אנחנו משקיעים בילדים כדי שיהיו פה בעתיד מהנדסים שיוכלו להשאיר את אינטל בארץ עוד 15 ועשרים שנה למען המדינה".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...