היסטוריה: חיל האוויר נפרד ממטוסי ה"סקייהוק"

בטקס ובמטס פרידה חגיגי בבסיס חצרים נפרדו מהמטוסים שהגיעו לישראל ב-1967 והיו למטוסי הקרב הראשונים שנמכרו למדינה. "עשינו אתך דרך ארוכה נוח בשלום", נפרד אלוף במילואים גיורא רום

יוחאי עופר | 13/12/2015 10:52
תגיות: חיל האוויר,סקייהוק,מטוסים
היסטוריה בחיל האוויר. צה"ל נפרד הבוקר (יום א') ממטוסי ה"סקייהוק" בטקס ובמטס פרידה חגיגי בבסיס חצרים הסמוך לבאר שבע. המטוסים שהגיעו לישראל לפני חמישה עשורים (1967) זכו לשם העברי "עיט" והיו מטוסי הקרב הראשונים שמכרו האמריקנים למדינה. בשנים האחרונות הפכו למטוסי ההדרכה של השלב המתקדם בקורס הטיס בחיל האוויר.

עוד כותרות ב-nrg:
- הפיגוע ב"פנורמה": רצח יהודים כדי להפוך לשאהיד
- שבוע אחרי התאונה: הפגנה ב"צומת המוות"
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

לפני שנה החלו בחיל האוויר להתאמן בעזרת מטוס אימון חדש ומתקדם יותר ונפרדו מהסקייהוק. מטוס ה"לביא" (M-346) שנקרא על שמו של המטוס המיתולוגי שיוצר בישראל בשנות השמונים, החליף את המטוס הוותיק והמסורתי, אחרי שבחיל האוויר טענו כי מערך מטוסי ה"עיט" ישן ולא נתן מענה.
אתר חיל האוויר
נפרדים. מטוס סקייהוק אתר חיל האוויר
   
עוד בטרם שימשו את פרחי הטייס הצעירים היה הסקייהוק מטוס התקיפה העיקרי של חיל האוויר הישראלי במלחמת ההתשה. בחלוף השנים נכנסו לשירות מטוסים משופרים ומתקדמים שנטלו חלק במלחמת יום הכיפורים, מלחמות צה"ל בלבנון הראשונה והשנייה, וכן בשורה של מבצעים. בשנות ה-90 התחילו המטוסים הוותיקים לבצע גם משימות לוחמה אלקטרונית ובהמשך גם הטלת כרוזים, דוגמת מבצע צוק איתן לפני כשנה וחצי ברצועת עזה.
 
טקס גלילת מטוס ה"לביא" החדש M-346:

קטעים נוספים
  
"בדיוק סיימתי את הקורס המבצעי אחרי בית הספר לטיסה כשמטוס 'הסקייהוק' מגיע לישראל, מיד עברתי למטוס אמריקאי. מיד למלחמת ההתשה, עם כ-30 גיחות מבצעיות בחצי שנה", אמר הבוקר בגלי צה"ל גדעון שפר, אלוף במילואים, ובעבר ראש אגף כוח אדם.
 
גיורא רום, אלוף במילואים גם כן, מונה למפקד טייסת בראשית מלחמת יום הכיפורים שבה ביצעו המטוסים הוותיקים כ-1,000 גיחות. "עשינו את משימות ה'סקייהוקים' במהלך המלחמה. תקיפת מטרות באזורה התעלה ובאזור רמת הגולן. במבט לאחור, מה שעשו 5 טייסות ה'סקייהוק' במהלך המלחמה לא קיבל את ההערכה שהם היו זכאים לה, אלו היו טיסות קשות בצורה בלתי רגילה. לא נותר לי אלא לומר ל'סקייהוק': 'עשינו אתך דרך ארוכה, תנוח בשלום'".

הטקס והמטס החגיגי הבוקר מהמטוסים הוותיקים אינו הפרידה היחידה בחיל האוויר ממטוסים וותיקים. בחודש יוני האחרון הוחלט על סגירת מערך מטוסי ה'נץ' (F-16) הנמצאים בשירות משנות השמונים, כשהמטוס הראשון שנחת בישראל לפני 35 וחמש שנה הוצב במוזיאון חיל האוויר בחצרים והפך להיסטוריה. ה"נץ" היה שותף לתקיפת הכור הגרעיני בעיראק ולשורת הפלות מרשימה של מטוסי אויב. לאחרונה החליטו בצבא על סגירת טייסת קרב נוספת המפעילה מטוסי אף-16 מדגם "ברק" והדבר ייעשה במהלך שנת 2017.

סגירת טייסות הקרב הינם חלק מהקיצוץ בתקציב הביטחון, שעתיד לכלול טייסות נוספות שייסגרו וטייסות שיתאחדו. כמוכן, הסגירה נעשית גם כן, על רקע גילם המתקדם של המטוסים. בדומה לסקייהוק שכבר נמצא לו תחליף, עתידים להגיע החל משנת 2016, 33 מטוסי קרב מתקדמים מדגם F-35 בעלות ממוצעת של 110 מיליון דולר למטוס.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך