הכי מתקדמת בצה"ל: טייסת הכטב"מים חוגגת 5
"הנשר הלבן", הטייסת הראשונה של כלי הטיס הבלתי מאוישים, השתתפה ב"עמוד ענן", ב"צוק איתן" וגם בפעילות שוטפת – אך זו רק ההתחלה. המפקד, סא"ל א': "אנחנו בפתחו של עידן. מי שיישב במקומי עוד עשר שנים, יתעסק במערך שלם"
"אנחנו רק נלך ונשתפר, זו מהפכה של ממש": בחיל האוויר ציינו אתמול (ב') באיחור של כמה ימים, חמש שנים להקמת הטייסת של אחד מכלי הטיס הבלתי מאוישים (כטב"מים) המתקדמים ביותר בישראל ובעולם. "איפה שאנחנו נמצאים כיום – זה נראה כמו חלום", אמר בשיחה עם nrg סגן-אלוף א', מפקד טייסת 210 ("הנשר הלבן"), שאנשיה מפעילים את כלי הטיס הזה מבסיס במרכז הארץ. "עולם הכטב"מים רק ילך ויצמח, ואם אני מסתכל קדימה, אנחנו נמצאים עדיין בפתחו של עידן, ומי שיישב כאן במקומי עוד עשר שנים, יתעסק לדעתי במערך שלם ולא רק בטייסת אחת".עוד כותרות ב-nrg:
מרצים באוניברסיטה העברית על איילת שקד: "חלאה ניאו-נאצית"
בהלת שפעת החזירים: מחסור במלאי החיסונים
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
הטייסת הראשונה והיחידה לעת עתה הוקמה רשמית ב-20 בדצמבר 2010, וכלי הטיס המרכיבים אותה נחשבים צעירים יחסית. מקור שמה של הטייסת בסיפורו של המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק. לדברי מפקד הטייסת, ועדת השמות בחיל האוויר בחרה את הנשר בשל גודלו של הכלי אשר דומה לעוף הדורס, בין היתר במוטת הכנפיים הגדולה שלו. ה"לבן" הוא השטח הנקי שרואים בפעילות בגובה רב. טיסת הבכורה של הכטב"ם הזה הייתה רק לפני עשור, ובפברואר 2010 נקלט המטוס הראשון בחיל האוויר. שמונה חודשים אחריו הוקמה הטייסת, וב-2012 הוגדרה הפעילות מבצעית.
(צילום: דובר צה"ל)
"איתן" הוא כטב"ם בפיתוח התעשיות הישראליות ומשקלו חמש טונות. מוטת הכנפיים שלו מגיעה ל-26 מטר, ואורכו של המטוס – כ-15 מטרים. ההמראה שלו מתחילה על מסלול הטיסה, בשונה מכטב"מים אחרים שחלקם נזרקים לאוויר כמו טיסן, והוא יכול להגיע עד גובה של 40 אלף רגל, גם מעל מטוסי קרב, למשך של עד 24 שעות ברציפות. השליטה עליו היא מתוך תאים על הקרקע, בהם מסכים המשדרים את פעילותו.
כבר בשנות השבעים החל חיל האוויר להפעיל כלי טייס בלתי מאוישים, אך אלה הנמצאים כיום ברשותו משודרגים וטובים לאין שיעור. "איתן", למשל, מסוגל לטוס בגבהים שכלים זהים אינם מסוגלים לטוס בהם. אם בעבר נקראו הכלים הללו מזל"ט (מטוס זעיר ללא טייס), בשנים האחרונות הפיתוחים כבר לא מאפשרים מתאימים לשם זה, שכן מדובר על כלים גדולים מאוד, לעתים ממש כמו מטוס, אלא שהם מופעלים ללא טייס בתוכם ונשלטים מרחוק.

''איפה שאנחנו נמצאים כיום – זה נראה כמו חלום''. איש הטייסת.
צילום: חטיבת דובר צה''ל
בפעילות המבצעית של צה"ל, החל ממבצע מעצרים בשטחים ועד השתתפות בפעילות סיכול ממוקד ברצועת עזה, לבנון או בכל מקום אחר, פועלים גם הכלים האלה, שמלווים את הכוחות ומשדרים את התמונות באופן מיידי לחדרי הפיקוד. "ב-2010 היה מטוס אחד והיום יש לנו כבר יותר", סיפר מפקד הטייסת. "אם אני מסתכל קדימה, עוד חמש שנים ועל בסיס מה שיש ברשותנו כיום, אני מניח שנגדל, וזה כבר יהיה מערך שלם".
בדרך לקדמת הבמה
סא"ל א' התחיל את שירותו בחיל האוויר כפקח טיסה, ובשנת 2001 עבר להפעיל כלי טייס בלתי מאויש. הוא היה בצוות ההקמה של הטייסת, וכן פיקד על בית הספר למפעילי כטב"ם בפלמחים. מספטמבר הוא מפקד על "הנשר הלבן".

מליווי כוחות ועד איסוף מודיעין. כטב''מ מסוג ''איתן''.
צילום: חטיבת דובר צה''ל
אחרי שבתחילת הדרך נאלצו לחפש מפעילי כטב"ם בכל חיל האוויר, שהובאו מטייסות אחרות שבהן מפעילים כלים אחרים, כיום הם מגיעים היישר מהקורס ובתוך שבועות ספורים הופכים לחלק מאנשי הטייסת, וחותמים על שירות של חמש שנים לפחות. בשל הגידול המתמשך בשימוש בכטב"מים, יידרשו כנראה בחיל האוויר לשנות את תנאי הסף לתפקיד, ואת חניכי הקורס לא יקבלו רק אחרי שנפלו משנה לפחות בקורס טיס בדומה למצב כיום, אלא כבר בשלב מוקדם יותר, או לחלופין – יפתחו את השורות לתפקיד המבוקש.
בחודשים האחרונים בוחנים בחיל אפשרות לשנות את שמו של תפקיד המפעיל לכזה שיהיה דומה יותר למונחים בעולם הטיסה, וגם את שמו של הכטב"ם. צוותי עבודה מיוחדים אמורים להגיש מסקנות למפקד החיל, אלוף אמיר אשל, ובעקבותיהן ייתכנו שינויים בהגדרות התפקיד והכלי.
בחמש השנים האחרונות פעילותו של ה"איתן" בצה"ל משמעותית וחשובה. במבצעים "עמוד ענן" ב-2012 ו"צוק איתן" ב-2014 השתתפו אנשי הטייסת, וכך גם בפעילות השוטפת. לדברי סא"ל א', הטייסת נמצאת בצמיחה ונקלטות בה מגוון משימות – מליווי כוחות ועד איסוף מודיעין. "הטייסת תעשה כל משימה שתביא את היתרון היחסי שלה, ונהיה במקומות שבהם נביא ערך מוסף ביחס לטייסות אחרות", הוא הבטיח.
הצורך המבצעי בכלים האלה הולך וגדל. לנוכח תוכנית העבודה הרב-שנתית של צה"ל (תוכנית "גדעון") ה"חותכת בבשר החי" ובמסגרתה כבר נסגרו טייסות מבצעיות, עשויים כלי הטייס הבלתי מאוישים להתקדם עוד קצת לקדמת הבמה ולקבל על עצמם עוד משימות שהיו בעבר נחלתם של מטוסים מבצעיים. עוד ועוד משימות עתידות לעבור לאחריותם של כלי טייס בלתי מאוישים, המסוגלים להחליף מטוסי קרב ותובלה בין היתר במשימות איסוף מודיעין, לעתים בצורה טובה יותר.

עוד ועוד משימות עתידות לעבור לאחריותם של כלי טייס בלתי מאוישים. אנשי הטייסת.
צילום: חטיבת דובר צה''ל
בתחילת דרכו בצוות ההקמה, נזכר א', שעסקו בעיקר בשרטוט סקיצות על מבנה הטיסה או השליטה בכלים האלו. לפני חמש שנים, כשהחלה עבודת הטייסת הרשמית, הוא היה ממניחי אבני הייסוד שלה. היום כבר ניתן לראות מחלון משרדו ובסיור קצר את ההאנגרים הגדולים ומסלולי הטיסה שמהם ממריא ה"איתן" לפעילות.
לצד ההיסטוריה הקצרה, נרשמה גם תאונת טיסה אחת שהשביתה את פעילות הטייסת לשבועות ארוכים. במהלך טיסת ניסוי ב-2012 התרסק כטב"ם באזור חפץ חיים שליד גדרה, ופעילות ה"איתן" הושעתה לחצי שנה. בתחילה לא ידעו מה הוביל להתרסקות, אולם בסיום התחקיר ואחרי שהתברר כי תקלה באחת הכנפיים הובילה להתרסקות, קיבלו בטייסת אישור לחדש את פעילות ה"איתן". עד היום, לדברי מפקד הטייסת, לא נרשמו עוד תקריות כאלה.
ישראל וחיל האוויר שלה הם מהמובילים בעולם בתחום הכלים הבלתי מאוישים, גם בייצור וגם בשימוש הנרחב שעושה חיל האוויר בכלים הללו. "יותר ויותר משימות יהיו על כטב"ם בעתיד, ואני משוכנע שעוד עשר או 20 שנה קדימה, יהיו יותר טייסות כאלו" סיכם סא"ל א'. "יש לנו עוד הרבה לאן להתקדם, וככל שיעבור הזמן, חיל האוויר רק ייהנה מהדברים שהטייסת הזו תדע לעשות. אם מסתכלים קדימה, אני חושב שאנחנו רק נלך ונשתפר ואין לי ספק שגם יהיו מטוסים יותר טובים".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg