דו"ח מפרץ חיפה הראשון: זיהום האוויר פחת

המשרד לאיכות הסביבה מפרסם את הדו"ח הראשון הדן במצב הזיהום במפרץ חיפה, ממנו עולה כי בשנה האחרונה נמשכה המגמה של ירידה. החל מהיום תוגבל כניסת משאיות לעיר התחתית בחיפה

יאיר קראוס | 5/1/2016 15:09
תגיות: חיפה,איכות הסביבה
השר להגנת הסביבה אבי גבאי פרסם היום (ג') לראשונה במהלך מסיבת עיתונאים שנערכה במפרץ חיפה את "דו"ח המפרץ" הראשון. מהדו"ח עולה כי בשנה האחרונה הופחת זיהום האוויר מפליטות התעשייה בכ-11% באיזור וכי הוחמרו הדרישות מתשעה מפעלים גדולים לצד הרחבת פיקוח הפתע על התעשייה. 

עוד כותרות ב-nrg:
- ניסוי מעניין: 'שורת הדין' מביכים את פייסבוק
- "מטען של עשרות ק"ג נועד לפגוע – לא להעביר מסר"
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

הדו"ח הוצג היום בהתאם להחלטת הממשלה בנושא "התכנית הלאומית לצמצום זיהום אוויר וסיכונים סביבתיים במפרץ חיפה", במסגרתה התחייב המשרד להגנת הסביבה לפרסם לציבור 4 פעמים בשנה דו"ח המסכם את עיקרי הפעילות ברבעון האחרון בתחום צמצום זיהום האוויר המסוכן במחוז חיפה.


 
צילום: ערן גילווארד
דו''ח ראשון בסדרה. שר הגנת הסביבה אבי גבאי ומנכ''ל משרדו ישראל דנציגר צילום: ערן גילווארד

במסגרת התכנית, שפורסמה לפני 4 חודשים, יושקעו כ-330 מיליון שקלים בחמש השנים הקרובות בשיפור איכות האוויר במפרץ חיפה, בהגברת הפיקוח והאכיפה, בצמצום הסיכונים לאוכלוסייה, בניטור מזהמים, בביצוע מחקרים בריאותיים ובהנגשת המידע לציבור.

מחקרים רבים ונתוני תחלואה בשנים האחרונות הוכיחו כי הזיהום האוויר מביא לפגיעה קשה ולעודף תחלואה ושכיחות גבוהה בקרב מחלות הסרטן בתושבי האיזור, יותר מאזורים אחרים בישראל שאינם מושפעים מזיהום אוויר כמו זה הנפלט מהמפעלים הפטרו-כימיים במפרץ חיפה.

מהדו"ח שהוצג היום עולה כי בשנת 2015 הופחתו בתעשייה 11% מפליטות המזהמים האורגנים הנדיפים – ביחס לשנת 2014 - ובסה"כ נמדדה ירידה של 65% בזיהום האוויר במפרץ חיפה משנת 2009 עד 2015. המשרד להגנת הסביבה הציב ל-77% מהמפעלים הגדולים דרישות מחמירות להפחתת מזהמים, כמחציתם בשנת 2015.
ב- 4 מפעלים הושקעו עשרות מיליוני שקלים בשנת 2015 בטכנולוגיות לצמצום זיהום האוויר ומדידות של 58 מתוך 75 מכשירי ניטור בארובות, מפורסמות לציבור באופן רציף באינטרנט.

אנשי המשרד ביצעו במהלך הרבעון האחרון בדיקות פתע ב-27 ארובות במפעלים, 17 סיורי פיקוח, מתוכם כשליש סיורי פתע, בדיקות פתע לדליפות לא מוקדיות ב-7 מפעלים וכנגד 11 מפעלים ננקטו הליכי אכיפה בשנה האחרונה.
 
צילום: פלאש 90
עדיין מזוהם, אבל פחות. מפרץ חיפה צילום: פלאש 90

התוכנית שהוצגה היום זכתה לאהדה מסויימת בקרב ארגוני הסביבה הפעילים במפרץ חיפה אך מנגד גם לביקורת. בעמותת "אזרחים למען הסביבה" מסרו בתגובה כי הם מבקשים לברך את השר גבאי על התכנית ועל הקיפי הביצוע:.

"הגיע העת שהמשרד להגנת הסביבה יקצה את כל המשאבים והכלים החוקיים שעומדים לרשותו, על מנת להגביר אכיפה ולהפחית את רמות הזיהום הכבדות במפרץ", כתבו אנשי העמותה והוסיפו כי "עדיין - מדובר באזור המזוהם ביותר בארץ, בעיקר בשל הפעילות התעשייתית שבו ולכן הצעדים חייבים להיות הרבה יותר דרסטיים כדי שיהיו אפקטיביים".

לגבי דו"ח דיגום וניטור טוענים ב'אזרחים למען הסביבה' כי "הדו"ח מתהדר בתוספת של 40% מכשירי ניטור בארובות מפעלים, אולם בפועל הנתונים הללו אינם מתפרסמים, כלומר - עד היום התפרסמו נתוני ניטור רציף מ-58 ארובות, ואין שום שינוי". במשרד להגנת הסביבה הסבירו כי הם פועלים להוספת עוד נקודות ניתור למערך הפרסומים הרציף באתר הייעודי.

ב'אזרחים למען הסביבה' מציינים כי התכנית הלאומית קבעה "להטיל על שר הבריאות לגבש תכנית להקמת מערך איסוף, עיבוד וניתוח נתוני תחלואה והקשר שלהם לזיהומים סביבתיים, אשר תכלול את פירוט תוצרי המערך ואת המשאבים הנדרשים להקמתו ולתפעולו, ולהגישה לאישור הממשלה עד ליום 31.10.2015. משרד האוצר ומשרד הבריאות יגבשו את המענה התקציבי לתכנית".

אך לדבריהם עולה היום כי כעת רק התחילו באיסוף נתונים מעודכנים לגבי תוצאי לידה ואסטמה ורק בשנת 2016 יקום המערך במלואו. "דומה שהמשרדים מעדיפים לצאת בהצהרות, אבל לעקוב ולבצע אותם – הרבה פחות", אומרת ליאורה אמיתי, חברת הנהלת העמותה.

בארגון "מגמה ירוקה" אומרים בתגובה לדו"ח כי גם הם מברכים על פרסומו: "השר גבאי בוחר שלא להתעלם מסיכון חייהם של קרוב למליון תושבי חיפה והסביבה הנושמים יום יום זיהום אוויר. אין לנו ספק שנושא התחבורה בחיפה זה הוא נושא קריטי, אך זיהום האוויר העיקרי במפרץ נובע מהתעשייה. מדבריו של השר הבנו כי הוא משלים עם קיומו של מפרץ פטרוכימי סמוך לשכונות מגורים ומתעקש על תחבורה קודם. ״בתעשייה חיפה לא מצטיינת, לפחות שנהיה מצטיינים בתחבורה״, מדברי השר. "ב'מגמה ירוקה' טוענים כי גישה זו מדגישה את זילות חיי האדם במפרץ חיפה.

במהלך מסיבת העיתונאים, הבהיר השר גבאי כי במשרד בודקים כל הזמן את היקף הדיגומים והניתור וכי יפעל להגדיל את הפעילות. "אנחנו מודעים לכך שיש לנו עוד הרבה עבודה ומדובר רק ברבעון הראשון לפעילות שלנו. אנחנו בדרך ארוכה והיא עוד לפנינו", אמר גורם במשרד.

בנוגע להרחבת בז"ן הבהיר גבאי כי לא יאפשרו הרחבת הפליטות. בנוגע להעברת המיכלים המיושנים לאחסנת הדלקים לפרוייקט 'קרקעות הצפון' הבהיר השר גבאי כי מדובר על פרוייקט בו ייבנו מיכלים חדשים ובטיחותיים בהרבה יותר וכי המיכלים החדישים יהיו מרוחקים מאוכלוסייה ויכילו את אותה כמות הדלקים כפי שהכילה במקום הנוכחי באיזור קריית חיים.

"היום הוא יום היסטורי! משום שלראשונה בתולדות ישראל נציג ממשלה נוטל על עצמו, לא רק את הסמכות, כי אם גם את האחריות מצד המדינה לתיקון העיוותים ואפילו פשעים שבוצעו במפרץ חיפה", אמר במסיבת העיתונאים, ראש עיריית חיפה, יונה יהב.
 

צילום: ערן לוף
''יום היסטורי''. יונה יהב צילום: ערן לוף

לדבריו, "נושא איכות הסביבה ובריאותם של תושבי חיפה הוא הנושא הראשון במעלה והחשוב ביותר והוא  זה שינחה את הנהלת העיר חיפה בשנים הקרובות. לצד הפיתוח והחשיבות הכלכלית של התעשייה באזורינו בכוונתי לפעול, ככל שהסמכות תהייה בידי, לעצירה מוחלטת של כל התרחבות והגדלה של תעשיית הזיקוק, הייצור והאחסון של דלקים כימיקלים וחומרים נדיפים ומסוכנים אחרים".

"זאת משום שאיננו יודעים עדיין את הקשר בין התחלואה לתעשייה אנחנו ממשיכים לנקוט במדיניות 'אם יש ספק אין ספק'! אני מודה לשר אבי גבאי שקבע, יחד איתי, כי מפרץ חיפה איננה עוד החצר האחורית של מדינת ישראל ולא תהייה עוד הסל שאליו משליכים את התעשיות המזהמות."

בתוך כך, החל מהיום תוגבל כניסת משאיות כבדות בשעות השיא לעיר התחתית בחיפה. לחלופין, המשאיות יוכלו לנסוע דרך נמל חיפה או מנהרות הכרמל לאחר שתעריפי נסיעת משאיות קלות במנהרות הכרמל ירדו ב-40% . במשרד מסבירים כי מסלול הנסיעה דרך המנהרות מפחית ב- 98% את חשיפת האוכלוסיה לזיהום מכלי רכב לעומת המסלול בעיר התחתית בחיפה.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך