ח"כ מרגי: "לא נתנצל על מאבק בהתבוללות"

במהלך דיון סוער בוועדת החינוך טענה נציגת משרד החינוך כי הספר "גדר חיה" אמנם אינו נמצא בגדר לימודי החובה, אך התלמידים יכולים להחליט ללמוד אותו. עורך הספר: "ספרות לא נועדה למצוא לכל דבר פשר. דמו של הגוי אסור בערבוב אך ניתן לשפיכה?"

שירית אביטן כהן | 6/1/2016 10:48
תגיות: גדר חיה,דורית רביניאן
ועדת החינוך של הכנסת קיימה הבוקר (יום ד') דיון בעניין הספר "גדר חיה" של הסופרת דורית רביניאן, שהוצא מתכנית הלימודים. בין הנוכחים בדיון הסוער היו נציגי משרד החינוך, הסתדרות המורים, התאחדות הוצאות הספרים וועד ההורים.

עוד כותרות ב-nrg:
- צפון קוריאה: ביצענו ניסוי מוצלח בפצצת מימן
- אמו של חייל בודד: "בואו להשבעת בני"
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

סערה בוועדת החינוך:
 


בפתח הדיון נשא דברים ח"כ יעקב מרגי, יו"ר הוועדה. "אין ספק ששר חינוך מהימין, ממרצ או מהרשימה המשותפת, גורר הרבה תגובות חריפות", אמר. "הימין הרי לא יודע לשלוט. אני למדתי במערכת החינוך הממלכתית וניתחנו את ביאליק מבחינת הנרטיב, הסיפור עצמו. הבאתי זאת לדיון לומר בקולי: אנחנו במדינת ישראל לא הולכים להתנצל שאנחנו נאבקים בהתבוללות, אנחנו משקיעים מאמצים רבים במניעת התבוללות בגולה, זה איום אסטרטגי קיומי לעם היהודי ולמדינת ישראל".
 
מרגי הוסיף כי "מערכת החינוך צריכה לחנך לאי התבוללות, ולא צריך להתנצל על כך. אני לא חושב שמישהו מהמגזר הערבי יסכים ללמד ספר של רומן של ערביה וחייל יהודי. זה תמיד יהיה יהודייה עם פלסטיני, לא הייתי רוצה לעשות זאת גם הפוך, מה גם שיש עוד הרבה ספרים שלא אושרו ללימודי חובה". בנוסף אמר מרגי כי "ראיתי את התמונה של הסופרת ויש עוד הרבה חיים לפניה".

מנהלת אגף חברה ורוח, דליה פניג, מ"מ של יו"ר מזכירות פדגוגית, התייחסה אף היא לנושא. "ביקורת היא דבר מבורך, ואנחנו שנמצאים בצומת רגיש רוצים לשמוע ביקורת", אמרה. "זה לגיטימי אך נראה לי שחסרים הרבה פרטים בסיפור, שמים את הדגש על המקומות השנויים במחלוקת. בלימודי הספרות בחובה של 2 יח' ו- 5 יח', כשליש מהתכנית פתוחה. עכשיו לראשונה שליש מהתכנית פתוח לחלוטין בשיקול התלמיד, בניגוד לעבר.

"ההתלבטות הייתה אם להכניס את הספר ל- 70 אחוז מהחומר הנותרים, שהם חובה. החלטנו שהעיתוי, שהוא כפצע פתוח, אינו מאפשר זאת. היצירה מאוד עכשווית, ויש יצירות אחרות שעוסקות ביחסים של יהודים עם לא יהודים ולא הוצאו מהרשימה. ברגע שעוסקים בנושא חם יש פגיעה סבירה בחלק מהתלמידים, פגיעה רגשית, סערת רגשות. לא כל התלמידים במערכת הם שווים ובראייה המקצועית שלנו אנחנו לוקחים בחשבון את כל האוכלוסיות בחינוך הממלכתי".

לשאלת ח"כ תמר זנדברג מה הקריטריונים לסיווג התוכן הספרותי, השיבה פניג: "שיקולים מאוד רחבים. בהיבט הספרותי והיבטים אחרים". לדבריה, "המטרה לא לחייב תלמיד ולא כיתה שלמה ללמוד את הספר ולהשאיר את זה לשליש הפתוח לגמרי לבחירת התלמיד".

"זה הובא לידיעת השר בסוף התהליך כולו, השר לא היה מעורב בקבלת ההחלטה, והיא התקבלה משיקולים מקצועיים פדגוגיים בלבד.  קבלנו את המלצות הוועדה המקצועית, אבל יצאנו לברר אצל מורים ותלמידים לראות מה התגובות אם יוכנס לחומרי החובה ולכן קיבלתי החלטה".
צילום: מירי צחי
''התבוללות היא איום אסטרטגי קיומי לעם היהודי ולמדינת ישראל''. מרגי, הבוקר בוועדת החינוך צילום: מירי צחי

יובל שמעוני, עורך הספר, השתתף אף הוא בדיון. "סיפור האהבה בין היהודייה לערבי ב"גדר חיה" נגמר ברע: הערבי מת. לא סתם מת, טבע בים. במקום שהוא יטביע אותנו הוא בעצמו טובע. הקשר לא ממשיך מתוך הבנת הגיבורה, שהבינה שאין לקשר אפשרות להתקיים במדינה שלנו".

"מה היה קורה אם הערבי לא היה טובע בסוף, והקשר היה דווקא מצליח?", המשיך שמעוני. "חילמי הגיבור הוא לא רב מחבלים. הוא אדם עם חולשות וחוזקות, לא עמלקי ולא רסיס בישבן. נכון, זה יבלבל את בני נוער, אך נוח לנו להאמין שאנחנו נעלים על הערבים? גם בתנ"ך העורכים לא ניקו את גיבוריהם מחולשות".

לדברי שמעוני, "ספרות נועדה לא למצוא לכל דבר פשר. לדמויות לא מובטח סוף טוב, וגם אנחנו לא אמורים ללקט מוסר השכל בהכרח, כל הדמויות ארעיות וחד פעמיות. אך איזה מבוכה נגרמת לקוראים? האם מוטב שהסופרים, בגלל אותה המבוכה, ירימו ידיהם מהספרות כפי שהיא? דמו של הגוי אסור בערבוב אך ניתן לשפיכה? זו המשימה עכשיו? להקים גדר חיה? עדיף היה להקים קיר בלוקים עם הכתובת – 'יחי ברוך הגבר' ו'ימות המשיח' מה עדיף לנו? שבסוף נמצא תינוק שרוף, מפוחם?"
"הסכנה למערכת החינוך היא שר החינוך"

בהמשך הגיע תורם של חברי הכנסת לשפוך את זעמם על שר החינוך נפתלי בנט והחלטת משרד החינוך לפסול את הספר.  "מדובר בספר- יצירה אומנותית. הספר עוסק בקושי, במורכבות של הקיום כאן, שבגללם פסלתם אותו, ואתם מפחדים להכניס את זה לכיתה", אמרה ח"כ תמר זנדברג.

"במערכת החינוך אני קראתי את החטא ועונשו ולא יצאתי לרצוח קשישות. מדובר בספר! אנחנו השתגענו? שר החינוך מצטט משפטים מרומן במהדורת חדשות כדי לא לפגוע בנפשותיהם של התלמידים? וזה מצטרף לכל מה שקורה בזמן האחרון. כבר אי אפשר לראות סרטים בסינמטק, ללכת להצגות. הגענו למצב שמרחב החיים והמחשבה שלנו כל כך צרים ומוכתבים״.
 

צילום: מרים אלסטר, פלאש90
''קראתי את החטא ועונשו ולא יצאתי לרצוח קשישות''.ח''כ תמר זנדברג צילום: מרים אלסטר, פלאש90

ח"כ מרב בן ארי הצטרפה לדבריה והוסיפה כי "ההחלטה של משרד החינוך לא נכונה. לא תהיה נהירה של בנות ישראל לכפרים הערבים בעקבות הספר". יחד עם זרת הוסיפה בן ארי כי "יש פה עודף צדקנות של השמאל ואנשי הרוח. נתן זך קרא לשר החינוך מטומטם, קראו לזה חוקי נירנברג, פיגוע תרבותי. אני מאחלת לכל סופר שיפסלו לו את הספר, מאחר ודווח שמכירותיו קפצו פי ארבע".

ח"כ יואל חסון הניח על שולחן הוועדה את ספרי זלדה, השיבה מהודו של א. ב יהושע, יורם קניוק, ביאליק, יוסי שריד ואחרים. "'השיבה מהודו' בכלל מעודד הגירה להודו, כל הספרים הם מבחינת פצצה מתקתקת ועל הכול שר החינוך יוכל לרכוב פוליטית ולסכסך בעם ישראל ולהשליט הפרד ומשול על גב התרבות".

לדבריו, "שר החינוך הרבה יותר מתוחכם ממה שאנחנו יודעים. הוא לא היה מעורב בפסילת הספר אבל כשהוא ידע למה פסלו את הספר הוא דאג שזה יגיע לתקשורת כדי ליצור מצג שווא לפיו הוא שומר על העם היהודי ומי שתומך בספר קורא להתבוללות. לכן אני בא לעזור לשר לזהות מוקשים נוספים בספרים אחרים, כדי ששר החינוך יוכל לקחת עוד מנדט".
 
צילום: פלאש 90
''שר החינוך הרבה יותר מתוחכם ממה שאנחנו יודעים''. ח''כ יואל חסון צילום: פלאש 90

ח״כ ג׳בארין טען: "אין לנו טענות נגד אנשי המקצוע אלא אנחנו נגד כל האווירה שאומרת שהמסרים מאיימים על הזהות היהודית. אבל לפי מה ששמעתי מהעורך של הספר השר צריך להיות שמח כי בסוף הערבי מת".

לדברי ח"כ דב חנין, "הדברים הגרועים ביותר נשבו מרוח המפקד., דברי שר החינוך היו אנטי דמוקרטיים, מבישים, שיתכבד ויקרא את הספר. הבעיה האמיתית במערכת החינוך היא גזענות לא התבוללות, יש פה ספר שמסתכל על ערבים בצורה אנושית, תהפכו אותו לקריאת חובה. בתנ"ך יש סיפורים מחרידים, על רות המואביה שמעתם? וזה ספר חובה. ביזיון שהמפלגה הזאת נקראת הבית היהודי, אין לה שום קשר ליהדות. הסכנה למערכת החינוך זה שר החינוך".

ח״כ קרין אלהרר עקצה את בנט ואמרה: "המסר ששר החינוך מעביר לתלמידי ישראל הוא מאוד בעייתי. אם שר החינוך מלמד את התלמידים לקרוא רק תקצירים ולא את כל הספר זה מסר בעייתי".

דליה פניג השיבה לבסוף לטענות שעלו בדיון ואמרה כי: "שמעתי הרבה ביקורות בשבוע האחרון. חלקן אלימות, ואפילו איומים. אותה מזכירות פדגוגית שקיבלה את הביקורות אישרה לראשונה לפתוח שליש מתוכנית הלימודים לכל יצירה שמורה חפץ בה. תהיו קשובים לעובדות זה לא היה מעולם. בעבר כל המאה אחוז היה מוכתב מלמעלה ולכן זו פעם ראשונה שגם ספר נפסל. ה-30 אחוז הוא חובה ולכן מורה יכול להמליץ לתלמידיו לקרוא את הספר".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך