"מה ההבדל בין נאום ראאד סלאח לתורת המלך?"

במהלך דיון בבקשתו של ראאד סלאח לערער על גזר דינו, מתחו השופטים ביקורת על דבריו ואמרו, "קשה לפרש את הנאום שלו כך שאינו מופנה נגד יהודים". עורך דינו: "אמירות מתריסות אינן הסתה"

אמרי סדן | 26/1/2016 15:08
בבית המשפט העליון נערך היום (ג') דיון בפני הרכב של שלושה שופטים, אליקים רובינשטיין, ענת ברון וסלים גובראן, בבקשה לאשר ערעור על גזר דינו של שיח' ראאד סלאח מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית בישראל, שנשלח באוקטובר האחרון ל-11 חודשי מאסר לאחר שהורשע בעברות של הסתה לאלימות וגזענות. סלאח הגיע לבית המשפט מלווה בחברי כנסת מהרשימה המשותפת, ביניהם אחמד טיבי, וכן עשרות פעילי התנועה האיסלאמית.

עוד כותרות ב-nrg:
שלומית קריגמן תיטמן ליד דפנה מאיר שנרצחה בעתניאל
עדות: הילארי שלחה דוא"ל סודי במכשיר לא מאובטח
• כל התכנים הכי מעניינים -­בעמוד הפייסבוק שלנו

במהלך טיעוניו בנוגע לעבירה לגזענות בנוגע לסלאח, אמר סנגורו, עו"ד אביגדור פלדמן: "אנחנו לא נמצאים באוקראינה, המשמעות של עלילת דם במדינה ריבונית שונה. אם הוא היה אומר שיהודים רוצים להשיג דם של ילד כדי להכין מצות זה משהו אחר. אין דברים כאלו בנאום של ראאד סלאח. יש אמירות מתריסות מאוד נגד מדינת ישראל. בדת היהודית אין ביטוי כזה לחם הקודש. כדי לעבור עבירה של הסתה לגזענות הדברים צריכים להיות ברורים. לקחו קטע עמום מהנאום הזה, שאין בו פרקטיקה של קריאה לגזענות. זו השקפת עולם. הנאום שלו לא מתעסק ביהודים אלא באזרחים ישראלים".

השופטת ענת ברון השיבה לטענות סנגורו ואמרה: "המתפלל הפשוט לא מודע לקונטקסט ההיסטורי הזה. המבחן כאן הוא לא מבחן היסטורי. קשה לפרש את הנאום שלו ככה שאינו מופנה נגד יהודים".
 
צילום: מירי צחי
ערעורו של ראאד סלאח צילום: מירי צחי

עו"ד פלדמן: "אם המערער היה מבקש ליצור מצב שפרקטיקה גזענית, בניגוד להשקפה גזענית, ולהוביל לפגיעה ביהודים בגלל שהם יהודים, בלי קשר לשאלת השטחים או אל אקצה, היה ניתן לטעון לגזענות. גזענות מתייחסת לגזע, ולפגיעה ביהודים באשר הם יהודים. הפנייה כוללת לעולם הערבי להתעורר ולדאוג לעם הפלסטיני. נכון שהיא קיבלה משמעות מסוימת בשיח הפוליטי ביטחוני הישראלי, אבל לא כשהיא מופנית לכלל האומה האסלאמית", אמר פלדמן. השופט אמנון רובינשטיין אמר בתגובה כי "בשנת 2007 כל ילד ישראלי וערבי יודע מה פירוש המילה אינתיפאדה".

עו"ד פלדמן: "כשיהודי אומר שהערבים הם סרטן הוא מקבל עבודות שירות, מאסר על תנאי, כמו במקרים של איתמר בן גביר ונועם פדרמן. זוהי תחושה מקוממת משום שאנחנו שופטים אדם בחומרה פי עשר יותר גבוהה, למרות שהיכולת של שומעיו לתרגם את הדברים הללו לפעולה מעשית מועטה. עברו תשע שנים מאז אותו נאום שהיה, ובמהלך תקופה זו הוא נאם פעמים רבות ואפילו פעם אחת לא נמצא פגם בדבריו".
 
נציגת המדינה מתייחסת לטענות לגבי העונש וכן לטענות בנוגע להכרעת הדין. "אלו עבירות שמטבען מקימות בסיס יותר נוח לפרשנות כזו או אחרת בגלל שמדובר בעבירות ביטוי ופרשנות. בסופו של יום המבחן הוא מבחן של תוכן ונסיבות. לשיטתנו, במבחן המשולב הזה אין ספק שהשייח סלאח מסית הן לגזענות והן לאלימות".

"מדובר במנהיג, נביא זעם שעומד בשער שמדבר לקהל קונקרטי, מתוסכל, שלא קיבל רשות לעלות לתפילת הר הבית ביום שישי. זהו קהל טעון שניצב מול מנהיג בלתי מעורער. הנאום היה מתוכנן באופן קפדני. אי אפשר לקרוא את הטקסט בקריאה ספרותית ובתנאי מעבדה. הטקסט (דבריו של סלאח א"ס) לא משאיר מקום לספק. יש בו שבח לשהידים, דם וקרב".

השופט ג'ובראן אמר בתגובה לדבריה, "זה מקרה כל כך רגיש, את חושבת שצריך לתת כאן אישור לערעור? היו שם גם אנשי תקשורת, גם הם יצאו עכשיו לעשות אינתיפאדה?"

בסוף אוקטובר האחרון דחה בית המשפט המחוזי בירושלים את ערעורו של סלאח, ושלח אותו ל-11 חודשי מאסר בפועל, לאחר שהואשם בעבירות של הסתה לאלימות וגזענות. סלאח זוכה בנובמבר 2013 על ידי שופטת בית המשפט השלום בירושלים מעבירות של הסתה לאלימות. אולם בית המשפט המחוזי קיבל את ערעור הפרקליטות על הזיכוי, הרשיע את סלאח בשתי העבירות המקוריות והורה להחזיר את התיק לבית משפט השלום כדי שיגזור את דינו מחדש.

על פי כתב האישום, בדרשה שנשא השייח' סלאח בפני מתפללים בתפילת יום שישי סמוך לעיר העתיקה בירושלים בשנת 2007, הוא השתמש במילה "דם" מספר פעמים. כיוון שבאותה עת הוצא צו הרחקה נגד סלאח שאסר עליו להיכנס לעיר עתיקה, הוא נשא את הדרשה בשכונת ואדי ג'וז. במהלך האירוע התייחס סלאח ל"כיבוש הישראלי", ואמר "הרגעים הכי יפים בגורלנו הם כשנפגוש את אלוהים כשהידים בשטחו של מסגד אל אקצה".

ב-13 לאוקטובר 2015, שבועיים לפני ערעורו בפני בית המשפט המחוזי, נכח סלאח בעצרת בסכנין, בה השתתפו למעלה מ-2,000 בני אדם, ואמר כי הוא מוכן להיכנס לכלא על מנת לפדות את ירושלים ואל אקצא. "הכיבוש הישראלי הוא מחוץ לחוק", הכריז מנהיג הפלג הצפוני באירוע. "הכיבוש הישראלי בירושלים המבורכת מחוץ לחוק, באל-אקצא הוא מחוץ לחוק, הימצאות הכנסת מחוץ לחוק.

נאומו של סלאח:
 
קטעים נוספים


"אם יש מחיר שנצטרך לשלם נשלם אותו. ניכנס לכלא בשביל ירושלים ומסגד אל-אקצא המבורך. הפצצות והכדורים במגסד אל-אקצא שאתם יורים עלינו לא יפחידו אותנו. ברוח ודם נפדה את אל-אקצא. אני אומר לכיבוש - אנחנו אוהבים את החיים אבל אם נצטרך נמות למען אל-אקצא". ב-14 לאוקטובר, שעות ספורות לאחר דיון שנערך בעניינו, עוכב סאלח בנתב"ג בשדה התעופה בן גוריון, בעת שניסה לצאת לטורקיה, וזאת בעקבות צו איסור יציאה מהארץ.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך