'הטיפול בהטרדות מיניות במערכת הבריאות לקוי'
מדיון הוועדה לקידום מעמד האישה בפגיעות מיניות במטופלות במערכת הבריאות עולים ליקויים רבים, ביניהם נוהל שאינו מחייב את קופות החולים בדיווח על טיפול. כמו כן סקר העלה כי למעלה משליש מהנשים שפנו לקבלת טיפול רפואי חוו הטרדה או פגיעה מינית
למעלה משליש מהנשים שפנו לקבלת טיפול רפואי חוו הטרדה או פגיעה מינית; טיפול משרד הבריאות בהטרדות מיניות לקוי; המשרד לא עדכן את נהלי הטיפול בהטרדות מיניות מאז 2001 ואינו מחייב את קופות החולים בדיווח על טיפול בתלונות – כך נחשף היום (ג') בוועדה לקידום מעמד האישה, שדנה בנושא פגיעות מיניות במטופלות במערכת הבריאות.עוד כותרות ב-nrg:
"ילדי מזרח י-ם מושפעים מהרשת החברתית"
רז נזרי: "לרוצחים מדומא יש דם יהודי על הידיים"
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
בפתח הדיון אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) כי "בכל יום שעובר אנו נכנסות וחושפות את תופעת ההטרדות המיניות בעוד מקום או תחום. צריך לשים קץ למה שקורה לנו כשאנו במקומות עבודה, במקומות בילוי, ובטח כאשר אנו באות לקבל עזרה וטיפול ובמקום זה מוטרדות. ננסה להבין עד כמה התופעה נפוצה ונבקש לדעת מנציגי מערכת הבריאות מה נעשה בנדון".

''אנו באות לקבל עזרה וטיפול ובמקום זה מוטרדות''. ח''כ עאידה תומא-סלימאן
צילום: דוברות הכנסת
סקר שנערך ע"י עמותת "אתך-מעכי", בשיתוף עם הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה גילה כי למעלה משליש מ- 250 נשים שהשתתפו בו אמרו כי חוו הטרדה או פגיעה מינית בקבלת טיפול רפואי, ולמעלה מ-90% מאלה בחרו שלא להתלונן. לדברי עו"ד קרן שמש פרלמוטר, מנהלת "איתך – מעכי", נראה שבמערכת הבריאות אין מודעות לנושא, ואין הסדרה שלו. "המלצותינו הן נוהל מסודר ומונגש של משרד הבריאות לטיפול בתלונה, ובמקביל העלאת המודעות לנושא הן בקרב המטפלים וצוותי הרפואה והן בקרה המטופלות".
גב' אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי נפגעות ונפגעי תקיפה מינית אמרה כי יש מקום לערוך סקר ארצי בכל שנה על תלונות על עבירות מיניות במערכת הרפואה, בכדי להבין באופן מדי ומתוקף מה המצב בשטח, כך שיתאפשר טיפול טוב יותר בנושא. לדבריה, מניעת הטרדה מינית צריכה גם להיות חלק מההכשרה של כל סטודנט לרפואה.
ד"ר בעז לב, נציב קבילות הציבור על מקצועות רפואיים במשרד הבריאות אמר כי ישנם כלים להתמודדות עם הטרדה מינית, אבל האכיפה והמודעות אליהם נמוכות. לדבריו קיים חוזר ממנהל הרפואה בנושא עוד משנת 2001, אך לעיתים הנהלים לא מקוימים.

הנוהל לטיפול בתלונה על הטרדה מינית לא השתנה מאז 2001. אילוסטרציה: חדר המתנה בבית חולים
צילום: שאטרסטוק
שיר צפירה מאוניברסיטת חיפה אמרה לוועדה כי "במסגרת הפרויקט ניסינו בפועל לברר את התהליך והתקשרנו לבתי חולים ולקופות חולים ואמרנו שעברנו הטרדה ושיסבירו לנו איך אנו פונות. לא ידעו לספק לנו תשובות, העבירו אותנו מאדם לאדם, והיו מקרים שבהם דרשו מאיתנו, טלפונית, לתאר בדיוק את הפגיעה ומה עשה הרופא ואיפה כדי שיוכלו להעביר את התלונה".
יו"ר הוועדה, ח"כ תומא-סלימאן, סיכמה את הדיון ואמרה: "הדיון העלה תמונה קשה של חוסר ארגון בטיפול בתופעת ההטרדות. אין איסוף נתונים וריכוז מידע ואין הוראות ברורות, ובוודאי שאי אפשר להסתמך על נוהל מ-2001. הידע שהצטבר וההתפתחות שהתרחשו מאז מחייבות שינוי בנהלים. משרד הבריאות ומשרד המשפטים חייבים לשבת ולנסח נהלים ברורים להכשרת אנשי הרפואה ולאיסוף מידע על התופעה ודיווחו באופן שנתי, בדומה לנהלים של המוסדות האקדמאיים".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg