'החיים שותקו': תלונות בנגב על חברת אוטובוסים חדשה
חברת "דן דרום" זכתה במכרז להפעלת קווים רבים בצפון הנגב ובמערבו. התושבים מתלוננים על כאוס: שינוי במסלולים, איחורים כבדים והיעדר גישה למידע ותיאום עם הרכבת: "זו התעללות". החברה: "יש אתגרים רבים, מתנצלים על כל פגיעה"
"כאוס מוחלט, החיים שלנו שותקו" – כך מגדירים תושבי צפון הנגב את מצב התחבורה הציבורית באזור מאז כניסת המפעיל החדש, חברת "דן דרום", ביום שישי האחרון. מעדויות שהגיעו לידי nrg עולים ליקויים רבים בתפקודם של קווי החברה וטענות כי זו לא נערכה כראוי להתחלת פעילותה.עוד כותרות ב-nrg:
אגד מודה: יש התפשרות בבחירת נהגי האוטובוס
מרקל על פתרון שתי המדינות: "זה לא הזמן"
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
החברה-הבת של "דן", שזכתה במכרז של משרד התחבורה להפעלת הקווים באזור, החלה לפעול בצפון הנגב אחרי ציפייה ארוכה. קווי החברה פועלים כעת בין היתר באשקלון, בקריית גת, בקריית מלאכי, בשדרות, באופקים, בנתיבות, בלהבים וכן במושבים ובקיבוצים רבים באזור, במקומה של חברת "אגד תעבורה".
צילום: עמית כיתאין
התושבים, שסבלו בעבר מבעיות בקווי החברה הקודמת, תלו תקוות רבות בכניסתה לפעילות של "דן דרום", אלא שאלו התנפצו במהרה לנוכח הבלגאן והתסכול השורר בתחנות. "מיום ראשון אנשים מאחרים או אינם מגיעים כלל לעבודה, לבתי הספר, לצבא ולסידורים", סיפרו תושבים בזעם.
תלונות הצטברו בין היתר בנוגע לקווים שאינם מגיעים או מאחרים בזמן ניכר, וכן על נהגים שאינם יודעים את הדרך ולא עוצרים בתחנות. תושבים קבלו גם על מחסור במידע נגיש על אודות השינויים שנעשו במסלולים, על לוחות הזמנים החדשים ועל מחסור בדיילים בשטח (לשדרות ולאופקים הוקצו שני דיילים בלבד לכל אחת). כך למשל נערכו שינויים והוזזו תחנות מבלי ליידע את התושבים, ונוצר מצב שבו נוסעים ממתינים בתחנות שבוטלו מבלי לדעת על כך.

לדברי איילה ביטון מאופקים, שלושת ילדיה, הלומדים בבית ספר בבאר שבע, מאחרים מתחילת השבוע מדי יום ללימודים, על אף שהם ממתינים בתחנה משעת בוקר מוקדמת. "ממש שיבשו לנו את החיים", היא הלינה. "הילדים שלי יוצאים מהבית ב-7:00 בבוקר, מחכים בתחנה, וכמויות של אוטובוסים חולפים על פניהם ולא עוצרים".
היא המשיכה וסיפרה בכעס: "כשאחד האוטובוסים עוצר לבסוף, הנהג לא יודע את התחנות ומתקשר לנהגים אחרים שיסבירו לו. באחד המקרים, הנהג הסתובב סביב הכיכר כמה פעמים כי הוא לא ידע לאן להמשיך. הם מגיעים לבית הספר לא לפני 9:00. ביום ראשון לקח לבת שלי כמעט שלוש שעות לחזור מבית הספר הביתה. לחכות כזה פרק זמן בשביל נסיעה של 20 דקות זה הזוי".
ביטון סיפרה עוד כי ביקשה מבנה בן ה-15 לתעד את המצב בתוך האוטובוס, אך פקח של החברה איים עליו כשהבחין בכך. "הוא אמר לו שאם ימשיך לצלם, הוא יוריד אותו מהאוטובוס. הבן שלי חשש והפסיק לצלם.
"הייתי מעדיפה שכבר יחזירו את מה שהיה לנו קודם, זו התעללות. אני עובדת סמוך לאחת התחנות ושומעת כל היום אנשים רק צורחים כי הכול לא ברור או מוסבר. הבת שלי לא יודעת איך להגיע לעבודה שלה, היא מאחרת וכועסים עליה. אנחנו מרגישים חוסר אונים".
גם בשדרות מתארים התושבים המתוסכלים תמונה דומה. "חיכינו וציפינו למכרז החדש, אבל ביום ראשון האחרון עמדתי בתחנת האוטובוס ופשוט לא היה לי מושג מה קורה", סיפרה נועה משדרות, המשתמשת בתחבורה הציבורית באופן יומיומי. "זה שינוי שאמור להיות מבורך, אבל כמו שזה נראה כרגע – זו קריסה מוחלטת".
היא הוסיפה ושחזרה את אחת הנסיעות: "שאלתי את אחד הנהגים אם הוא מגיע לרחוב שלי, והוא ענה 'אין לי מושג'. מול העבודה שלי ביטלו את התחנה ואף אחד לא טרח לעדכן. עמדתי שם עד שאחד הנהגים אמר לי ללכת למקום אחר. בערב חיכינו בתחנה ליד הבית יותר מ-25 דקות עד שהתייאשנו. אנשים ממהרים לבדיקות, לעבודה, לבסיס. זה לא ייתכן, הבלגאן חוגג".

נועה התלוננה כי גם בשדרות המידע אודות השינויים אינו נגיש. כך למשל קו 1, ששימש עד עתה רבים מתושבי העיר, פוצל לשניים, אולם על התחנה מופיע שילוט חלקי ובו מספר הקו החדש והתחנה הסופית בלבד. גם בכל הנוגע לתיאום זמני הקווים עם שעת הגעת הרכבת נרשמו תלונות, לאחר שאוטובוס פנימי לא הגיע בזמן שכמה רכבות חלפו בתחנה. מי שהמתין, נאלץ לצעוד ברגל או לנסוע במונית.
"הדבר הכי פשוט כשעושים שינוי כזה דרסטי הוא שיהיה מידע נגיש", קבעה נועה. "היה לי ברור שמישהו ידע 'מי נגד מי'. אבל אין דיילים בתחנות, מלבד בחור בן 17 עם אפליקציית 'מוביט' (יישומון המעדכן על זמני הגעה של אוטובוסים, נא"מ). באינטרנט כתובים דברים שלא מופיעים בשטח. העיקר שפרשו שילוט חוצות ענק 'דן בדרום'. במקום זה – שישימו מפות על התחנות, שאנשים ידעו מאיפה ולאן הם הולכים.
"איך חברה בסדר גודל כזה, שיודעת שהיא צריכה להפעיל את הקווים, לא נערכת מראש?", היא המשיכה ותהתה. "שאף אחד לא יגיד לנו שכל ההתחלות קשות. אולי גם ניסע בחינם בהתחלה?", היא שאלה בציניות, והתקשה להסתיר את האכזבה: "עובדים על השינוי הזה יותר משלוש שנים. הבטיחו לנו שיהיה שיפור ומשקיעים בכך הרבה כסף, אבל זה נראה שלא הושקעה בכך מחשבה ונתנו את המכרז לחברה שלא מסוגלת לתפעל אותו".
במרכז לזכויות חברתיות (מז"ח) בשדרות ובאופקים הצטברו עדויות דומות מתחילת השבוע. "אנו מודעים לעובדה שאלו הימים הראשונים להפעלה החדשה וכי ישנם קשיים של התחלה, אך לא ציפינו לקריסה מוחלטת", אמר מנהל המרכז עמית כיתאין. "אנו בהחלט מאוכזבים מהשירות ומצפים משר התחבורה ישראל כ"ץ ומצמרת משרד התחבורה להתערב באופן מהיר לטיפול בבעיות. מערך התחבורה של צפון הנגב פשוט לא מתפקד וחברת 'דן' אינה עומדת בתנאי המכרז שבו זכתה".
מנכ"ל 'דן דרום' יורי ברונשטיין ביקש להרגיע את הרוחות: "אנחנו מכירים את התלונות הנוגעות לנושאים תפעוליים והסברתיים והמצב משתפר – בצורה איטית אמנם, אבל משתפר. אנו נייצב תוך כמה ימים את המערכת, ואני מעריך שבתחילת השבוע הבא הדברים ייראו אחרת לגמרי וניתן מענה איכותי".
ברונשטיין הוסיף: "אני לא מתכחש למה שטעון שיפור, אך זו חברה חדשה, באשכול חדש ומורכב מאוד גיאוגרפית. יש לנו תוספת קווים גדולה ואתגר שונה. אני מקיים שיח עם ראשי המועצות, וכולי תקווה שכולנו נעבור את התקופה הלא נוחה הזו מהר מאוד ונגיע למצב של שירות איכותי".

הדיילים ששולבו השבוע בשטח לצורכי הסברה, והסתובבו בין התחנות השונות, ניסו אף הם לעזור לתושבים המבולבלים, במטרה להקל במעט על המעבר בין החברות. בעוד שהרבה מן התסכול והכעס מנותב כלפיהם, אלו הקפידו על מענה סבלני ואמין בניסיון להנגיש את המידע החדש.
החברה עצמה מסרה בתגובה: "'דן בדרום' זכתה במכרזי משרד התחבורה להפעלת קווי אוטובוס ב-160 יישובים ברחבי הנגב הצפוני. כחלק מכך, נפתחו קווים חדשים, הוכפלה תדירות הקווים הקיימים, וקווי החברה נכנסים למאה יישובים שאליהם לא נכנסו אוטובוסים בעבר. מטבע הדברים, שינוי זה כרוך באתגרים רבים, ואנו מתנצלים על כל פגיעה בנוסעים בשל כך".
עוד מסרה החברה כי עובדיה ומנהליה "משקיעים את מירב המאמצים בלטפל בליקויים הקיימים. אנו צופים כי בתוך שבועיים המצב יתייצב, ומבטיחים כי תושבי הנגב הצפוני יזכו לתחבורה ציבורית יעילה, נעימה ומשתלמת".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "פעילות נרחבת של עשרות קווים חדשים מלווה ב'חבלי לידה', והרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה פועלת באופן נמרץ מול חברת 'דן בדרום' לתיקון כל הליקויים. יצוין כי בחודשים האחרונים נערכו פעולות רבות לפרסום והסברה של השינויים התחבורתיים החדשים. כך למשל, נערכו פגישות עם אלפי תושבים ועם כל אחת מהרשויות והמועצות שבאזור, לצורך עדכון על השינויים הצפויים.
"זאת ועוד, מספר שבועות לפני הפעלת האשכול החדש, הופצו למועצות המקומיות וליישובים שבאשכול חומרי הסברה בעברית, בערבית וברוסית, ותוגברו בהתאם מוקדי השירות לציבור. בנוסף לכך, התבצעה גם פעילות שטח של דיילות בכל הנקודות בהם קיימים ריכוזי נוסעים. כמו כן, ניתן דגש לאמצעי מידע משלימים הכוללים את אפליקציית 'כל קו', מרכזי שירות, אתר 'על הקו', מודיעין דן בדרום, אתר של דן בדרום ועוד".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg