חוק חדש ימנע שיווק אגרסיבי וניצול קשישים?
ח"כ איציק שמולי יזם הצעה להתאים את תנאי רכישת מוצרים לקשישים, עולים ומוגבלים נפשית או פיסית. "שמענו הקלטות של צרכנים שאמרו שהם לא רוצים ובכל זאת דחפו להם מוצרים במאות אלפי שקלים", סיפרו ברשות להגנת הצרכן
קשישים, עולים ומוגבלים נפשית או פיזית יהיו זכאים לתנאים מקלים בעסקאות רכישה ובשיווק טלפוני? הצעת חוק חדשה מבקשת להרחיב את חוק הגנת הצרכן, על מנת למנוע מקרים בהם חברות מרמות את מי שאינם מסוגלים להתעקש על פרטי הרכישה או המבצע המוצע להם.עוד כותרות ב-nrg:
- צה"ל פתח בחקירת טענות של 'שוברים שתיקה'
- דיון סוער על סל התרבות החדש: "מהלך מסוכן"
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
"יש מקומות שבהם היינו מצפים שאנשים יתנהגו כמו בני אדם, אבל מה לעשות שלפעמים השוק מתנהל כמו ג'ונגל שטורף את האוכלוסיות החלשות יותר", אמר ח"כ איציק שמולי, שהגיש את הצעת החוק. "התפקיד שלנו הוא להרחיב את ההגנה על אותן אוכלוסיות, מתוך הבנה שבצד השני עומד גוף חזק יותר עם יכולות רבות יותר והוא יכול לעשות כמעט ככל העולה על רוחו מול הצרכן".

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, החלה היום (רביעי) להכין לקריאה ראשונה את ההצעה לתקן את חוק הגנת הצרכן ולהגן על אזרחים ותיקים, עולים, ואנשים עם מוגבלות נפשית, שכלית או גופנית שביצעו עסקאות רוכלות או עסקאות מכר מרחוק והסכמתם נטולה בספק. היו"ר כבל ביקש להבהיר כבר בפתח הדיון כי עצם העובדה ש-72 חברי כנסת חתומים על ההצעה זה מראה שהכנסת כולה התאחדה סביבה והיא תעבור.
שמולי סיפר על מקרה חמור שבו ניצול שואה הגיע לדוכן של חברה סלולרית, ביקש רק להחליף מכשיר ויצא עם שלושה טאבלטים, שלושה מכשירים סלולריים ודיבורית לרכב, כשהוא בקושי מתנייד באוטובוס. הוא הסביר כי ההצעה מבקשת להאריך את משך זמן הביטול של עסקאות רוכלות ועסקאות מכר מרחוק, כך שהמוחלשים יוכלו לבטל עסקאות עד חצי שנה לאחר מכן, ולא רק תוך 14 יום כפי שקובע החוק כיום.
ח"כ יעקב פרי, שגם הוא חתום על ההצעה, אמר כי הוא תומך בה, אך קרא לבצע בה שינויים ותיקונים כדי לא לפגיעה גדולה מדי גם על העוסקים. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא הצטרף לדברי פרי ואמר כי עיקר הבעיה היא בשיווק הטלפוני תוך הפעלת לחץ שמנטרל שיקול דעת.
היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן, עו"ד חנה וינשטוק טירי, אמרה כי נוצרה פרקטיקה של ניצול אוכלוסיות, במיוחד בשיווק טלפוני. "בעקבות מאות תלונות פתחנו בחקירות ויש לנו כתב אישום מאוד מטריד נגד חברה שהטעתה לקוחות וניצלה אוכלוסייה מבוגרת", אמרה. "שמענו הקלטות של צרכנים שאמרו שהם לא רוצים ובכל זאת דחפו להם מוצרים במאות אלפי שקלים", אמרה. היו"ר כבל אמר בתגובה כי "זו רשעות מהסוג הכי בזוי" וח"כ שמולי הוסיף כי "יש חברות שמתגמלות את העובדים שלהם על מכירות לקשישים ויש לנו הקלטות כאלה".
מנהלת המחלקה המשפטית של איגוד לשכות המסחר, עו"ד שוש רבינוביץ, אמרה כי באיגוד מבינים את הרציונל של הצעת החוק ואת הצורך להגן על צרכנים חלשים שמופעל עליהם לחץ. עם זאת היא ציינה כי זמן של 6 חודשים לביטול עסקה הוא ארוך מדי. היועץ המשפטי של שופרסל, עו"ד ערן מאירי, הוסיף כי צריך לטפל בנוכלים באמצעות אכיפה, ואמר כי יש בעיה בביטול עסקאות באינטרנט גם חצי שנה אחרי שבוצעו.
לדבריו, התוצאה של ההצעה תהייה שאפשר יהיה לבטל קניות באתר האינטרנט של הסופר גם חצי שנה אחרי הרכישה וזה לא הגיוני. סמנכ"ל הסחר של וואלה שופס, רועי בוגטי, אמר כי בוואלה מברכים על ההצעה שאף תעזור להתמודד עם אתרי מכירות קיקיוניים שעולים לאוויר. עם זאת הוא ציין כי אפשרות ביטול גם אחרי 6 חודשים היא ארוכה מדי והזהיר כי אם צרכנים ינצלו זאת הספקים יעלו מחירים.
גל שמיר, שאימו נפלה קורבן למקרה כזה, סיפר כי "מדובר על ארגוני פשיעה שמנצלים קבוצות אוכלוסייה חלשות ביותר וחסרות ישע. הוא סיפר כי לאימו בת ה-83 דחפו כל מיני מוצרים שהיא לא צריכה ב-25 אלף שקלים, ואחרי שהמשפחה גילתה זאת החלה סאגה ארוכה על שהדבר טופל. אלי פנירי הציג את המקרה של חמותו, שעברה שני אירועים מוחיים וחיה על קצבאות, ועדיין חברת לירף מכרה לה מוצרים ב-80 אלף שקל בשנה בזמן שאין לה כסף לקנות חופשי חודשי לאוטובוס.
"חברת האשראי נתנה לה מסגרת של 40 אלף שקלים למרות שהכנסתה היא כ-6,000 שקל מקצבאות, הבנק נתן הלוואה ואף אחד לא עצר את זה. נעשה פה מעשה נבלה שאין כדוגמתו נגד חסרת ישע שלא יודעת בכלל מה העסקאות", אמר. רונית זכריה, גמלאית לקוית ראיה, סיפרה כיצד ביקשה רק לבדוק את המכשיר הסלולרי שלה בדוכן של חברה סלולרית, ויצאה ממנו עם מכשיר חדש וחיובים כפולים, כשאף אחד לא היה מוכן להכיר בכך שהטעו אותה.
ח"כ שמולי הגיב לדברים שעלו בדיון ואמר כי הוא מוכן להגיע להסכמות באשר לבעיות שעלו, אך הוא לא יהיה מוכן לתיקונים שיעקרו את הצעת החוק מתוכן. היו"ר כבל סיכם ואמר כי יכנס את גורמי המקצוע כדי לפתור את הבעיות ולהביא הצעה טובה. הוא סיפר כי "הסיפור הכי מופרך הוא על קשיש בן 91 שבמסחר מרחוק מכרו לו קורקינט, הוא פתח כדי לראות באיזה כלי הוא צריך לשייט בבית שלו וכשביקש להחזירו החלה סאגה שלמה. "מי שמוכר קורקינט לאדם בן 91 הוא רשע, ומי שמתעמר בחסר ישע צריך לשאת בתוצאות", אמר. הוא הבהיר כי הוא נחוש לקדם את החוק כי חייבים לחוקק אותו, ואין בכוונתו לאפשר לרוקן אותו מתוכן.