סערה בכנסת: חברות ביטוח מאיימות על שמאים

במהלך דיון בוועדת הכלכלה טענו נציגי איגוד המוסכים כי החברות מפעילות לחץ על השמאים במסגרת עבודתם. בעקבות זאת דרש ח"כ דוד ביטן לבטל את רשימות השמאים של חברות הביטוח

אסף גולן | 13/3/2016 17:53
תגיות: חברות ביטוח, שמאים,
סערה התחוללה היום (יום א') בכנסת, במהלך דיון של ועדת הכלכלה בהצעת החוק הממשלתית לרישוי שירותים לרכב, שנועדה לקדם את התחרות בענף ולהוזיל את מחירי המכוניות החדשות והחלפים. במהלך הדיון החלה הוועדה לעסוק בפרק המסדיר את עבודת שמאי הביטוח, והדיון התלהט כאשר חברי הוועדה דנו בסעיף העוסק באיסור השפעה על שיקול דעת של שמאי בעת עריכת שמאות רכב.

עוד כותרות ב-nrg:
- המשטרה חשדה שאחיו של נשאת מלחם הוא המחבל
- "אירופה תטיל עיצומים על איראן 'במידת הצורך'"
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

בעוד שנציגי השמאים טענו כי צריך לשמור על השמאים נקיים ככל האפשר מלחצים, האשימו נציגי איגוד המוסכים את חברות הביטוח וטענו כי הן מאיימות על שמאים. נציג אגף שוק ההון, הביטוח והחיסכון במשרד האוצר האשים מנגד כי המוסכים הם שמשפיעים הכי הרבה על השמאים.
 
צילום: דודי ועקנין
''יש השפעה של חברות הביטוח''. דוד ביטן צילום: דודי ועקנין

ח"כ דוד ביטן, שהחליף את היו"ר ח"כ איתן כבל בפתח הישיבה, דרש בעקבות זאת לטפל בהשפעה של חברות הביטוח או כל גורם אחר על השמאים ואף הציע לעשות זאת באמצעות ביטול רשימות השמאים של חברות הביטוח.

לפי ההצעה שנדונה, בעלי רישיונות מתוקף החוק ובכלל זה מוסכים לא יוכלו להשפיע על השמאים. היועץ המשפטי של איגוד שמאי הרכב, עו"ד שלמה תוסייה כהן, אמר כי השמאי נמצא תחת לחצים מכל הצדדים, וכולם בעלי אינטרסים. "צריך לשמור עליו מלחצים ככל האפשר ולכן צריך לאסור על כל אדם, גם על חברות הביטוח וחברות הליסינג, להפעיל לחצים על שמאים", אמר.

נציג אגף הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר, אוהד מעודי, התייחס לכך שהאיסור לפי הצעת החוק שנדונה לא חל על חברות הביטוח, והסביר כי על חברות הביטוח חלים איסורים ברורים ויש עליהן אכיפה וסנקציות שמפעיל האגף.

ח"כ ביטן, לעומת זאת, הבהיר כי הוא לא מוכן לקבל את העובדה שדווקא חברות הביטוח תהיינה פטורות מאיסור הפעלת לחץ לפי חוק. "חברות הביטוח הן הבעיה הכי גדולה פה", אמר. מעודי הגיב ואמר כי בעניין חברות הביטוח, מי שיכול לפקח ולהטיל עיצומים זו המפקחת על הביטוח ולא משרד התחבורה.

מעודי אף המשיך וציין כי בשנתיים אחרונות הוטלו על חברות הביטוח עיצומים שונים בסך 14 מיליון שקל. יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, התפרץ ושאל מדוע, אם כך, ממשיכות חברות הביטוח להפעיל לחץ למרות העיצומים והאכיפה.

יו"ר ענף הרכב באיגוד השמאים, יהודה יגן, אמר כי השמאים תלויים בחברות הביטוח בגלל הרשימות. "אם רוצים שנשמור על הלקוחות צריך לבטל את הרשימות", אמר.

היועץ המשפטי של איגוד חברות הביטוח, עו"ד ירון אליאס, אמר כי "מנסים לפתוח הסדרים שפועלים 10 שנים, נבחנו על ידי המפקח על הביטוח וקיבלו אישור בג"ץ". מעודי הוסיף כי אסור לחברות הביטוח להוציא שמאים מהרשימה כסנקציה או לבדוק את ממוצע העלויות שלהם. "בשנים האחרונות השמאים שהוצאו מהרשימה היו כאלה שהלכו לעולמם או כאלה שרצו לצאת", אמר.

דני הולנדר מאיגוד המוסכים אמר מנגד, כי בפיקוח על הביטוח קיבלו הקלטות של איומים על שמאים אך לא ננקטו פעולות בעקבות זאת. "יש הקלטות שמעמידים שמאים לדין משמעתי בחברות הביטוח כל רגע ומודדים אותו ומפעילים עליו סנקציות, אבל הקלטות זה לא תופס מבחינתכם", אמר הולנדר למעודי, שהגיב ואמר כי הולנדר "זורק דברים באוויר. מי שבוחר את השמאי זה הלקוח או המוסך ומי שעושה את ההשפעה הכי גדולה הם המוסכים".

בעקבות זאת דרש ח"כ ביטן לבטל את רשימות השמאים של חברות הביטוח. הוא ביקש מנציגי הממשלה לפתור את הבעיה שעלתה ולמנוע השפעה של חברות הביטוח על השמאים. "יש השפעה של חברות הביטוח, והשפעה על הפרנסה זו ההשפעה הכי גדולה שיש גם אם זה בתת מודע", אמר ח"כ ביטן.

היו"ר כבל הצטרף לדברים ואמר כי "אם לא נצליח לפרק את מערכת היחסים בין השמאים לחברות הביטוח אז חבל על הזמן". הוא הזכיר כי כחבר כנסת נלחם בעניין הזה מהצד של הצרכן ואמר: "הצעת החוק הזו אמורה להביא מהפכה צרכנית, אבל אם הכל יישאר אותו דבר והכוחות הגדולים ימשיכו לשלוט אז החוק יהיה אות מתה וכאילו לא עשינו שום דבר".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך