בכבישי ישראל: מתקדמים הניסויים ברכב ללא נהג

באישור משרד התחבורה, החלו בארץ הבדיקות של מערכות המכוניות האוטונומיות. נשקל לייעד אזורים באשדוד ובבאר-שבע לניסוי. בתעשיית הרכב מעריכים: עד 2020 יעלו כלי הרכב על הכביש

אסף גולן | 23/3/2016 12:24
תגיות: כלי רכב, כלי רכב אוטונומי,מכוניות
חברות מתחום תעשיית הרכב בישראל החלו לאחרונה בסדרת ניסויים של מערכות הרכבים האוטונומיים בארץ, לאחר שקיבלו את אישור משרד התחבורה. בניסויים אלה נבדקת אמינות הרכבים ויכולת תפקודם במקרי חירום, במצבים שבהם נדרש הנהג להשתלט על הרכב ולשוב לנהוג בו.

עוד כותרות ב-nrg:
דיווח: נעצר המחבל השלישי מנמל התעופה בבריסל
"אכזרי": חולצה של זארה הוסרה מהמדפים
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

לפי החוק הישראלי כיום, ידי הנהג חייבות להיות על ההגה בעת הנסיעה. העלאת כלי הרכב האוטונומי על הכביש תחייב את שינוי החוק. לאור זאת, נסיעות המבחן של כלי רכבים אוטונומיים נדרשות כרגע לאישור משרד התחבורה. 

"בארץ מספר חברות מרכזיות עורכות לאחרונה ניסויים ממשיים בתחום. זאת כיון שיש מערכות עצמאיות חלקיות בשורה נרחבת של רכבים חדשים שיעלו בקרוב על הכביש" אמר גורם בתעשיית הרכב ל-nrg. עוד אמר הגורם: "ככלל אנו עובדים עם משרד התחבורה כשתאריך היעד הוא 2020".
AFP
בניסויים נבדקת אמינות הרכבים ותפקודם במקרה חירום. מכונית ללא נהג, המחשה. AFP

גורמים בחברת מובילאיי שפועלת בתחום, סיפרו כי בעקבות בדיקת הטכניון למחקר ופיתוח, אישר משרד התחבורה את נסיעת הרכב האוטונומי בכבישי ישראל כחלק מתהליך הניסוי. הבדיקה המוקדמת, שנערכה על ידי המעבדה להנדסת רכב במכון המתכות הישראלי בטכניון ונמשכה כשלושה חודשים, דימתה מצבי קיצון שבהם ציפו החוקרים שהמערכת תשגה.

לפי הגורמים, תוצאות הבדיקה העלו כי בכל המקרים הנהג הצליח לתקן את הפקודות שהוגדרו למערכת ופקודות קיצוניות הופחתו לרמה שהוגדרה מראש. בנוסף, הוכח כי המערכת מאפשרת תיקון שגיאות על ידי הנהג, והצליחה לזהות הגעה של רכב הניסוי אל רכב המטרה, שנע במהירות נמוכה יותר. עוד עולה מהבדיקה, כי המערכת מאפשרת נסיעה בכביש מרובה נתיבים במרכז הנתיב הנבחר בצורה שמשרה ביטחון על הנהג.

הבדיקה, שנערכה ברכב אאודי מדגם A7, נחלקה לשלושה חלקים: בחלק הראשון, נבחנה המערכת בתנאי ניסוי, בשטח סטרילי לא מסומן; בחלק השני נבדקה המערכת בנסיעה בכביש ציבורי; ובחלק השלישי נבחנה המערכת בנסיעה רציפה מצפון לאילת וחזרה. נסיעה זו, לאורך כאלף קילומטר, כללה מעבר בכבישים בעלי נתיב אחר או יותר, ובכבישים עירוניים ובין עירוניים.
תוך 25 שנה – חצי מהרכבים על הכביש יהיו אוטונומיים

כפי שפורסם בעבר המדען הראשי של משרד התחבורה, ד"ר שי סופר, העריך כי כלי רכב אוטונומיים יחלו לנוע על הכבישים בעולם לקראת 2020, ובתוך 25 שנים עשוי להגיע שיעורם לכדי 50 אחוז מצי הרכב. במסגרת ועידת CARS 2016 של איגוד לשכות המסחר ועיתון "גלובס", אמר סופר כי מוקד ההיערכות העיקרי כרגע הוא נושא התקשורת בין כלי רכב וכי משרד התחבורה עתיד להשתתף בסדנה כלל אירופאית שתעסוק בנושא. במקביל צפוי המשרד לבחון את הנושא באמצעות מחקרים אקדמיים שיוזמנו בנושא.

סופר הוסיף כי כיום מזוהות שתי מגמות בכלי הרכב האוטונומיים: המסורתית, שמבוססת על חיישני ראייה; והחדישה שבה כלי הרכב לא יהיה בבעלות הנהג אלא רק יספק שירות. זו גם הגישה של גוגל ואפל. לדבריו, נבחנת כיום האפשרות לקיים בישראל "שדה ניסויים" לכלי רכב, שישתרע על עיר או חלק מעיר. משרד התחבורה שוקל לשם כך אזורים באשדוד או בבאר-שבע שבהם ייבחן התפקוד של רכבים אוטונומיים מסוגים שונים.

צילום: אילוסטרציה
''המפתח לאוטונומיה הוא חיישנים בכלי הרכב''. נהיגה במכונית, המחשה. צילום: אילוסטרציה

און הרן, סמנכ"ל פיתוח טכנולוגיות בחברת AUTO-TALKS, אמר בוועידה כי במציאות שבה כלי רכב יהיו מקושרים יהיו אפס תאונות. לדבריו, סינגפור היא אחת הדוגמאות המובהקות למדינה המקדמת את הנושא, והחל מ-2018 כל רכב חדש שינוע בה על הכבישים יחויב להיות מצויד ברכיב לקישוריות בין כלי רכב.

צחי ישראל, מנהל המכירות בישראל של חברת מובילאיי, אמר כי המפתח לאוטונומיה הוא חיישנים שיותקנו בכלי הרכב. זאת בעוד תשתית התקשורת בין מכונית למכונית, ובין מכונית לסביבתה (למשל למערכת הרמזורים), תופיע בשלב השני.

לדבריו של ישראל, בטווח הקצר ייכנסו לשימוש מערכות בטיחות אקטיביות שיגדילו את המודעות של הלקוחות ליתרונות הטכנולוגיה. בהמשך ייכנסו כלי רכב שידעו לנוע עצמאית על כבישים נתונים דוגמת כביש 6, ורק לבסוף  ייושמו כלי הרכב גם לערים. ישראל רמז כי כבר השנה עשוי לעלות רכב ניסוי אוטונומי על כביש 6.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך