תלמידי הנהיגה מתוסכלים: "שורפים כסף, ואין טסטים"

המורים מפסידים את פרנסתם כי תלמידים חדשים לא באים, הצעירים חוששים שלא יספיקו להוציא רישיון לפני הצבא – ובינתיים משרד התחבורה והטסטרים מתבצרים בעמדותיהם. "לא מעניינת אותנו הפרטה, צריך פתרון", אמר יו"ר מועצת התלמידים

שירית אביטן כהן | 10/4/2016 21:24
תגיות: שביתה, לימודי נהיגה,תלמידים,\
שביתת בוחני הנהיגה נכנסה הבוקר (יום א') לשבוע הרביעי שלה, וכ-150 אלף תלמידי נהיגה צעירים, רובם תלמידי תיכון, ניצבים כשבויים במאבק שבין שר התחבורה ישראל כץ לבין הבוחנים ולא יכולים להוציא רישיון.

עוד כותרות ב-nrg:
- במחנה הציוני מחפשים: מי חיסל את הסיכוי לאחדות?
- אבי החייל ליעלון: "אשתי פשוט התמוטטה בבית"
- בן דהן: "זנדברג צריכה להתנצל בפני המתנחלים"
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

השביתה, שהחלה לאחר שמשרד התחבורה פרסם בחודש שעבר את המכרז להפעלת מערך מבחני הנהיגה בידי שני זכיינים פרטיים, נראית רחוקה מסיום, משום ששני הצדדים מתבצרים בינתיים בעמדותיהם.
 
צילום אילוסטרציה: יהושע יוסף
התלמידים מאבדים כסף. שיעורי נהיגה צילום אילוסטרציה: יהושע יוסף

לצד הצדדים הברורים בשביתה - משרד התחבורה ובוחני הנהיגה – גם מורי הנהיגה לוקחים בה חלק בעל כורחם: הם סובלים מפרנסה מועטה, מכיוון שתלמידים לא נרשמים לשיעורים בשל העובדה שאין טסטים בעתיד הנראה לעין.

מורה לנהיגה ממרכז הארץ סיפר ל-nrg כי בימים האחרונים חלה ירידה של כ-30 אחוז בהיקף העבודה, "במקרים מסוימים אפילו יותר". המורה הוסיף, "אנחנו בבעיה. תלמידים מפסיקים לקחת שיעורי נהיגה ואנחנו יושבים יותר בבית. זה לא דבר פשוט לעצמאים".  באשר לסכסוך בין משרד התחבורה לבוחני הנהיגה אמר המורה לנהיגה: "אנחנו לא מהווים צד בעניין. אנחנו רק רוצים שיהיו מבחני נהיגה בכמות כזו שלא תהיה בעיה לתלמידים לגשת למבחן. הפרמטר היחיד לאורו צריך לבחון אם ואיך לשנות, זה האם השירות לאזרח יהיה טוב יותר".

גם התלמידים שכבר החלו בשיעורים נפגעים מהשביתה - הם ממשיכים להוציא כספים מיותרים על שיעורים לקראת הרישיון המיוחל, שעתיד ככל הנראה להידחות עד לאחר שירותם הצבאי או הלאומי. "אחרי שניגשתי לטסט הראשון, המתנתי 21 ימים לטסט הבא. בינתיים כבר החלה השביתה, ועכשיו אני תקועה", סיפרה ל-nrg טל גרופי, תלמידת כיתה י"ב מנס-ציונה, "הכול מתגלגל עכשיו ונמרח, כי לתור מצטרפים עוד המון תלמידים שתקועים. כשהבוחנים יחזרו מהשביתה, יידרשו עוד כמה חודשים עד שאוכל לגשת ולסיים עם זה". גרופי ציינה גם כי "עוד רגע יתחילו הבגרויות האחרונות שלנו, וזה מכניס אותנו למתח - הציפייה הזאת, כשאתה מחכה למשהו והוא לא מגיע, אתה לא יודע מתי זה יקרה ומתי תקבל את הרישיון שאתה כל כך רוצה".
 
צילום: יהושע יוסף
רוצים בוחנים פנימיים. מבחן נהיגה צילום: יהושע יוסף

לדבריה, השביתה המתמשכת גורמת לה לבזבז כסף רב על רענון הנהיגה בשיעורים נוספים, בתקווה שהטסט המיוחל יתקיים בקרוב. "עד היום סתם הוצאתי 500 שקלים נוספים על שיעורים, וזה ממש מבאס כי זה כסף שאני עובדת למענו, ובתור תלמידה אין לי יותר מדי מקורות הכנסה. גם המורה שלי ממש מתוסכל מהמצב, כמו מורים נוספים, שגם הם מפסידים מהשביתה כלכלית כי תלמידים חדשים לא נרשמים".
הגיוס מתקרב, החיים נתקעים

ידידיה כהן, תלמיד כיתה י"א מבת-ים, היה צריך לגשת לטסט ביום שבו החלה שביתת בוחני הנהיגה. במרחק של כמה שבועות, גם הוא מביע תסכול מהמצב. "כבר שלושה שבועות אני מחכה לקבל את הרישיון, כדי לסיים עם המלווה לפני החופש הגדול - וזה כבר לא יקרה", אמר כהן, והוסיף: "אני וחברים שלי מרגישים כאילו אנחנו כלי משחק בידיים של הטסטרים, ומשרד התחבורה לא עושה כלום כדי לעצור את הטירוף הזה".

תסכולם של התלמידים גובר לנוכח הבגרויות המתקרבות והשירות הצבאי או הלאומי שמחכה מיד אחריהן. זימרת סרי, תלמידת כיתה י"ב מיקיר, סיפרה על תחושותיה: "אני לומדת כבר המון זמן, מאז השנה שעברה, והוצאתי על שיעורי הנהיגה המון כסף. כשסוף-סוף אני יכולה לגשת לטסט, הבוחנים שובתים". היא הוסיפה ואמרה כי "אני מתחילה שירות לאומי עוד מעט, ואני חייבת לעבור את הטסט לפני כן, כי אחרת זה יידחה בשנה נוספת. חברים שלי ואני ציפינו לעבור טסט לפני פסח כדי לסיים עם המלווה לפני החופש הגדול, וזה כבר לא יקרה לצערנו".

יושב ראש מועצת התלמידים הארצית, אליאב בטיטו, אמר ל-nrg כי המצב הזה בלתי נסבל, והמועצה פועלת יחד עם משרד התחבורה למצוא פתרון לעשרות אלפי תלמידים הנהיגה שממתינים עד בוש. "לא מעניין אותנו אם תהיה הפרטה או לא - צריך למצוא פתרון למצב בשטח. פנינו לשר התחבורה כדי שיאפשר למנהלים המקצועיים שעורכים טסטים פנימיים להחליף את הבוחנים השובתים, אבל זה דורש אישורים משפטים".
 

צילום: דודו גרינשפן
לא הולך להתקפל. שר התחבורה כץ צילום: דודו גרינשפן

בטיטו הוסיף כי "הפגיעה הראשית היא העניין הכלכלי, כי תלמיד שנכשל בטסט צריך לקחת המון שיעורים כדי שברגע שתיגמר השביתה הוא יוכל לגשת לטסט נוסף. בנוסף, יש המון חבר'ה שמתגייסים לצה"ל ללא רישיון בשל השביתה, וזה תוקע להם את החיים. אף אחד מהצדדים לא מוכן להתפשר, ואנו מצדנו תומכים בהידברות ביניהם. נברך על כל פתרון שיוחלט עליו כדי להוציא אותנו מהמצב הזה".

יושב ראש ועד בוחני הנהיגה, ברנרד גרוסמן, אמר בתגובה לטענות כי "התלמידים מתוסכלים, המורים מתוסכלים, הבוחנים מתוסכלים - ואין כיוון לפתרון, כי הנהלת משרד התחבורה לא מנסה לדבר איתנו בכלל. שר התחבורה החליט על הפרטה, ואילו אנחנו הודענו שברגע שתהיה הפרטה נצא לשביתה". גרוסמן הוסיף כי "אנחנו ממשיכים עם השביתה כעת בגיבוי ההסתדרות, אנחנו לא נתפשר ועמדתנו נחושה. עד עכשיו המורים והתלמידים קיטרו ולא עשו כלום כדי להביא לסוף המצב הזה".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד ממשיך את ההליך המכרזי להוצאתם של מבחני הנהיגה לזכיינים פרטיים. שום השבתה או עיצומים לא ישפיעו על תכניותינו לשפר את השירות לציבור לומדי הנהיגה, ולקצר את זמני ההמתנה למבחנים באופן משמעותי.

"מאה טסטרים לוקחים מאות אלפי צעירים וחיילי צה"ל כבני ערובה, ומנסים למנוע את שיפור השירות רק כדי לשמור על המונופול. לא ויתרנו מול איומים, שביתות ולחצים ברפורמות שהוביל שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ ברכבת, בתעופה, בתשתיות ובנמלים, ולא נוותר גם כאן. טובת הציבור קודמת לאינטרסים צרים. הזוכים במכרז יחויבו לספק לתלמידים רמת שירות גבוהה, ולהקצות לכל תלמיד מבחן נהיגה מעשי ראשון בתוך שלושה ימים ומבחן חוזר בתוך 14 ימים לכל היותר, לעומת המתנה של שלושה חודשים כיום. כל זאת, תוך שדרוג הבקרה והפיקוח על הבוחנים באמצעות צמצום שיקול הדעת של הבוחן והתקנת מצלמות ו-GPS בתא הנהג".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים

פייסבוק