האם פייסבוק בדרך לבלוע את האינטרנט?
בעולם שבו הכל מיידי, הרשת החברתית הופכת להיות הדרך העיקרית ואולי היחידה לצרוך ולגלות תכנים חדשים. אבל חשוב לזכור: מדובר בפלטפורמה שאנו "שוכרים" בה שטחי פרסום, זה לא אומר שהיא שייכת לנו
אי אפשר להתעלם ממה שקורה באינטרנט בשנה האחרונה. מיום ליום נראה שפייסבוק היא בעצם האינטרנט. זה אולי נראה לכולנו טבעי, אבל למעשה מדובר בתופעה מדאיגה.
נכון להיום יש לפייסבוק יותר מ-1.5 מיליארד משתמשים פעילים בחודש, ולמעלה ממיליארד משתמשים מדי יום. עכשיו, הוסיפו לנתון הזה בנוסף מיליארד משתמשים בווטסאפ, למעלה מ-900 מיליון משתמשים במסנג'ר של פייסבוק ולמעלה מ-400 מיליון משתמשים פעילים באינסטגרם מדי חודש (פייסבוק רכשה את כל הרשתות הללו). רוצים עוד? רבע מזמן הגלישה באינטרנט "מתבזבז" בפייסבוק, גולש הסמארטפון הממוצע בארה"ב "מבזבז" 42 דקות בכל יום בפייסבוק, 8 מיליארד סרטונים - מעל 100 שעות צפייה - נצפים ביום בפייסבוק.
עוד כותרות ב-nrg:
- החייל היורה מחברון - אלאור אזריה מרמלה
- "משטרת ישראל כשלה בחקירת מות תיירת"
- שנה וחצי שאין פסיכולוג בשדרות ומנהל בריאות נפש
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
לכל אלו יש להוסיף גם את הפרויקט המשמעותי ביותר של פייסבוק בשנים הקרובות - חיבור כלל העולם לרשת האינטרנט, ונקל להבין שמדובר כאן על פוטנציאל של עוד כמה מיליארדי משתמשים.
במילים אחרות, אנחנו כל הזמן בפייסבוק. וכשהגולשים כל הזמן בפייסבוק, גם המפרסמים באופן טבעי מנסים למשוך את תשומת ליבם של הגולשים באותו מקום. לפי הדו"חות האחרונים של פייסבוק, קרוב ל-80 אחוז מהרווחים שלה מגיעים מפרסום בטלפונים סלולרים. פייסבוק כבר עברה את גוגל בכמות הגולשים שהיא מפנה לאתרים, ונכון להיום היא משמשת כספק התנועה העיקרי של גולשים.
סקרים נוספים מדווחים כי צריכת החדשות של מחצית מהגולשים המבוגרים נעשית בעיקר דרך פייסבוק. זאת אומרת שיש כאן גם שינוי משמעותי בהרגלי הגלישה שלנו. מיום ליום אנו הופכים ליותר פסיביים, ובמקום לחפש אחר מידע אנו מחכים שהמידע הרלוונטי והחשוב ימצא אותנו באמצעות שיתופים.

מרבית אתרי החדשות הגדולים מדווחים על ירידה משמעותית בזמן השהייה של גולשים (ניו יורק טיימס דיווח על זמן שהייה ממוצע של כ-4.6 דקות בלבד באתר בינואר האחרון). כמו כן, חלק גדול מהגולשים מוגדרים FLYBIS - גולשים שמגיעים מפייסבוק לביקור במאמר ספציפי, ומיד יוצאים חזרה לרשת החברתית.
כעת, לבעלי האתרים לא נותרה יותר מדי ברירה. יצירת נוכחות בפייסבוק היא כבר לא בחירה – היא חובה ואף הכרח כדי לשרוד. אי אפשר להתעלם מהעובדה שגולשים כבר כמעט לא מחפשים תוכן. התנועה לאתרים נחתכת נחתך מיום ליום לטובת הרשתות החברתיות והזמן מתבזבז על חיפוש "ריגושים רגעיים" ותכנים מגוונים.
במציאות כזו, כל מה שנותר לבעלי האתרים לעשות זה לשתף פעולה עם הלווייתן הכחול.
פייסבוק מצדה כמובן לא קופאת על השמרים. המפרסמים מבינכם יעידו על קצב חידושים בלתי פוסק בחודשים האחרונים. כמה מהפיצ'רים היותר בולטים שהתווספו לפייסבוק בחודשים האחרונים:
Instant articles: פייסבוק התחילה בפיילוט עם כמה מאתרי החדשות הגדולים בארה"ב, ומאפשרת להם להציג את התכנים שלהם ישירות דרך הממשק של פייסבוק. למעשה, במקרה כזה תנועת הגולשים מפייסבוק לאתר נחסכת, והגולשים נהנים מגלישה "זורמת" ומהירה יותר ללא המתנה של מספר שניות עד שהמאמר עולה. גם בארץ החל לאחרונה שיתוף פעולה כזה. לרובנו זה נראה פשוט הזוי שבעל האתר ביודעין ייתן את התוכן שלו לפייסבוק, אך כמו שזה נראה כרגע אין לבעלי האתרים כל כך ברירה.
שירות לקוחות במסנג'ר: פייסבוק משקיעה המון בשירות המסנג'ר שלה בחודשים האחרונים, והופכת אותו למקום שבו בעל העסק יכול לקבל הודעות מהלקוחות, ואף לספק שירות לקוחות. פיצ'רים רבים מתווספים וכיום כבר ניתן להזמין מוניות בארה"ב דרך המסנג'ר, כשהעתיד צפוי להביא לנו מגוון אפשרויות נוספות להזמנת מוצרים ושירותים נוספים, בדומה למה שעושה אפליקציית WeChat בחו"ל.
תוכן שיווקי בחסות פייסבוק: חלקכם זוכר את המקרה המצער של העמוד "סטטוסים מצייצים", שנעלם לתהומות הנשייה לאחר שבפייסבוק גילו שכי דף מכר סטטוסים בתשלום. לאחרונהשיגרה החברה הודעה שמאפשרת לעמודים מאומתים (עם ה-V הכחול) לפרסם תוכן שיווקי תחת העמוד שלהם.

שידורים חיים בפייסבוק: אחד הפיצ'רים המדוברים האחרונים הוא פתיחת האפשרות לכלל הגולשים לשדר באופן חי בכל רגע נתון דרך פייסבוק. מה שללא ספק יצר את הבאזז האחרון היה השידור החי של אתר באזפיד, שבו במשך קרוב לשעה שודר פיצוץ של אבטיח באמצעות גומיות. השידור החי משך אליו בשיאו 800 אלף צופים ועד היום כבר הגיע קרוב ל- 10 מיליון צפיות!
אתרים רבים ברחבי העולם מדווחים על השידור כ-Game changer חשוב ולמעשה מדברים על סופה של הטלוויזיה כמו שהכרנו אותה עד היום ועל שידורים חיים וחדשות שבעיקר יוזרמו על ידי הגולשים בזמן אמת בפייסבוק.
יותר מ-10 מיליון צפיות. סרטון האבטיח של באזפיד:
Watch us explode this watermelon one rubber band at a time!
Posted by BuzzFeed on Friday, April 8, 2016
ומה השורה התחתונה? פייסבוק בולעת את האינטרנט, וגם הגולשים כבר הבינו שאת "הכול" אפשר למצוא שם היום. בעולם שבו הכל Instant , הרשת החברתית הופכת להיות הדרך העיקרית ואולי היחידה שלנו לצרוך ולגלות תכנים חדשים. אבל חשוב לזכור: מדובר בפלטפורמה שאנו "שוכרים" בה שטחי פרסום. זה לא אומר שהיא שייכת לנו.
הכותב, אנידור חקק, הוא מנכ"ל היידה קידום אתרים ומרצה על ניו מדיה
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg