צפו: הצצה ראשונה לנמל המפרץ החדש בחיפה
הנמל צפוי לחזק את המטרופולין הצפוני באלפי מקומות עבודה חדשים, לפתוח שער למזרח ולהתחבר לרכבת העמק החדשה. שר התחבורה מרגיע: "לא יותר אחסון חומרים מסוכנים ומזהמים באזור"
אחרי שהוביל לסלילת מערך כבישים נרחב בצפון, רפורמת תחבורה ציבורית במטרופולינים ורכבת שבימים אלו הולכת ונשלמת לבית שאן וכרמיאל - הגיע היום שר התחבורה ישראל כ"ץ מהליכוד, ואנשי משרדו, לסיור בפרויקט הקמת נמל המפרץ החדש בחיפה. מדובר בסיור הראשון, שחשף את העבודות הקדחתניות לייבוש שטח גדול בחוף, ולהקמת נמל לעגינת אניות ענק.עוד כותרות ב-nrg:
- רוב הציבור היהודי: אין "כיבוש" ביהודה ושומרון
- "סבל נוראי": המונולוג של קובי פרץ בבית המשפט
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
צפו: שלד נמל המפרץ החדש (צילום: יאיר קראוס, עריכה: עתרת סלייטר)
הנמל שצפוי לחזק את המטרופולין הצפוני בעוד 10 אלף מקומות תעסוקה חדשים, ולפתוח שער למזרח לייצוא וייבוא סחורות בהיקפים שלא היו כמותם בישראל, אמור להתחיל לפעול בשנת 2021 ובהקמתו מושקעים יותר מעשרה מיליארד שקל.
הנמל החדש, שמוקם בסמוך לנמל חיפה הוותיק, הוא לא היחיד שהולך ונבנה בימים אלו. בחיפה נבנה מתחם גדול על ידי חברה משנגחאי, ואילו באשדוד בונה אותו חברה מהולנד שזכו במכרז. לדברי השר כ"ץ המטרה בהקמת המתחמים החדשים בסמוך לנמלים הותיקים היא ליצור תחרות: "זו תחרות שתשביח את שני הנמלים, תגרום להורדת מחירים, שיפור השירות והגדלת נפח הפעילות".
ברקע של הצגת העבודות במקום הוא הבהיר כי התחייב לשמור על פרנסתם, ולהעניק רשת בטחון לפעילות נמל חיפה במידה ויפסיד הכנסות, וזאת בתנאי שהיקף הפעילות לא יגדל כפי הצפוי. "אנחנו מעמידים את הפעילות בנמלים לתחרות, ולא נפצה את הנמלים הקיימים אם לא ידעו להתמודד עם התחרות בענף. לא נעודד בטלה" הוסיף כ"ץ.

מפרץ חיפה החדש
צילום: מישל דוט קום
על פי התכנון הנמל החדש יחובר לרכבת העמק, מחיפה לבית שאן, שצפויה להתחיל בנסיעות סדירות של נוסעים ומטען כבר באוקטובר השנה. "אני אחתום על צו שכל התובלה מנמל חיפה מזרחה תהיה רק דרך רכבת העמק. זאת אומרת שהנמל הקיים הולך להגדיל את נפח הפעילות שלו בצורה משמעותית.
"זה יהיה השער למזרח ואני אישית אפקח על כך שהמחירים יהיו אטקרטיביים, ושזה יהיה גשר יבשתי למזרח, לירדן ולמדינות המפרץ. זה מחולל צמיחה בצורה מאוד משמעותית, לאירופה, אסיה וישראל", ציין כ"ץ. לדבריו, "זו כבר לא תיאוריה, זה הולך לקרות. אנחנו הולכים לייצר אפשרות לירדנים והטורקים לאסוף את הסחורות מאזור בית שאן למדינותיהן".

זיהום במפרץ חיפה
צילום: הרצי שפירא
עובדים ללא הפסקה לפי תנאי מזג האוויר והים
מול טענות ארגוני הסביבה החוששים מפני הקמת הנמל החדש, ותוצאות אפשריות של הגדלת כמויות הכימיקלים והרעלים שמאוחסנות במפרץ חיפה, הבהיר כ"ץ והתחייב כי "לא יותר אחסון חומרים מסוכנים ומזהמים מעבר לתפעול לוגיסטי רגיל".
כמו כן, לא יוקמו לטענתו במקום פעילות שתסכן את האזור בזכות הרכבת, שתמנע מעבר משאיות מובילות מכולות שמזהמות את הסביבה. עוד ציינו אנשי משרד התחבורה כי העבודות נעשות תחת ניטור סביבתי מתמיד, בים וביבשה.
חברות מקצועיות מרחבי העולם לוקחות חלק בהקמת הנמל, שכולו ממומן מכספים פרטיים, בתמורה לחכירת המקום למשך 25 שנה בידי החברה הסינית שזכתה במכרז. ימאים, צוללנים ואנשי ברזל ובטון עובדים ללא הפסקה באזור, בהתאם לתנאי מזג האוויר והים לייבוש חלקים נרחבים ממנו לצורך הקמת הנמל הנרחב.

''הקמת נמל המפרץ תמנף את הכלכלה בצפון הארץ''. שר התחבורה כץ מסייר בחיפה
צילום: מישל דוט קום
בנוסף, ספינות חופרות מקימות שוברי גלים באורך העולה ביחד על 3,000 מטר, כאשר אורכו של הרציף הראשי המתוכנן יהיה 800 מטר, בעומק מים של כ-17.3 מטר. כמו כן יוקמו שלוש מסילות ברזל לרכבת מטענים באורך כולל של 2,100 מטר בתוך המסוף, לקידום שינוע יעיל של מטענים והפחתת עומסי התנועה בצירי התחבורה.
ראשי הערים בקריות, לצד 'האח הגדול' מחיפה, יונה יהב, כבר מבינים כי ההתייחסות לרשויות תחתם הם פועלים היא כבר לא מקומית, אלא מטרופולינית, סביב מקורות תעסוקה ובילוי מרכזיים. ראש עיריית חיפה, יונה יהב אמר כי: "הקמת נמל המפרץ תמצב את מעמדו של הנמל הצפוני ותמנף את הכלכלה בצפון הארץ.
"חיזוקו של מטרופולין חיפה הודות לפעולות ההיסטוריות, שמוביל משרד התחבורה בהובלתו של השר כץ ופרוייקטים ובהם רכבת העמק ונמל המפרץ, יניבו פירות עוד שנים רבות, יבססו את כלכלת העיר וימצבו את חיפה כמטרופולין של הצפון״.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg