סערת ספר האזרחות: "אין אפשרות לרצות את כולם"

ראש ועדת מקצוע האזרחות הגיב בשיחה עם nrg לביקורות הרבות על ספר האזרחות החדש וטען כי "לכולם יש ציפיות שהספר ייכתב בדיוק לפי האג'נדה שלהם". גורם במשרד החינוך: "לומר שהספר מגיע ממקום דתי - זאת ממש הטעיה"

שני ארנהיים רובינשטיין | 9/5/2016 22:07
משרד החינוך פרסם אתמול אחרי הצהריים (יום ב') את "להיות אזרחים בישראל - במדינה יהודית ודמוקרטית", ספר האזרחות המעודכן, שבו בוצעו שינויים לראשונה מזה 15 שנים. פרסום הספר עורר סערה, כשבין השאר נטען כי הוא נוטה לצד ימין של המפה הפוליטית ואף רצוף באי דיוקים. טענות נוספות שעלו לגבי הספר, הופנו כלפי שמשרד החינוך, כשבין היתר נטען כי המשרד לא מוכן לחשוף את תכניו.

עוד כותרות ב-nrg:
-רה"מ לחברי פורום מטכ"ל: "סיפור הנאום מאחורינו"
-צרפת חושפת: התכנית שתמנע את פיגועי העתיד
-כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

"אנחנו מקבלים שורה של ביקורות על הספר", אמר ל-nrg אסף מלאך, ראש ועדת אזרחות במשרד החינוך. "אני חושב שמגיע לכל מי שמתעניין בנושא לדעת שהושלם מהלך חשוב מאוד של הוצאת הספר המחודש. הספר נותן תמונה מעודכנת לתלמידים ביחס לחברה הישראלית והחוק בישראל - שלא היו מעודכנים בספר הישן. לדבריו, הספר מעוצב, מאיר עניים, צבעוני וגם מופיעות בו הרבה תמונות. "במובן הזה ההישג חשוב ואני בטוח שגם התלמידים וגם מורי האזרחות ישמחו מאוד לקבל את הספר".
 
ספר אזרחות החדש

מקריאת הספר עלה כי נעדר ממנו ציון של גל הטרור הנוכחי שפרץ בישראל החל מהשנה שעברה. "חלק מהבעייתיות בכתיבת ספר האזרחות היא שבמגוון הדעות שקיימות בחברה הישראלית, כל אחד רוצה להדגיש משהו שמאוד חשוב לו ולא הכול יכול להיכנס לספר", הסביר מלאך.

"לכן", לדבריו, "רבות מהביקורות מימין, משמאל, ממגזרים שונים ומאוכלוסיות שונות ביחס לספר, הם לגבי צמצום, הרחבה, פרט, סעיף או נקודת מבט כזאת או אחרת. לכולם יש ציפיות שהספר ייכתב בדיוק לפי מה שחשוב להם ברגע מסוים או לפי האג'נדה שלהם, אבל אין אפשרות במובן הזה לרצות את כולם".
 
צילום: הדס פרוש פלאש 90
ד''ר אסף מלאך, יו''ר ועדת מקצוע האזרחות. ''הספר לא מושלם'' צילום: הדס פרוש פלאש 90

ראש ועדת אזרחות ציין כי מטרת הספר היא להציג את הסוגיות שנוגעות למבנה המדינה, למדינה יהודית ודמוקרטית, ובכך לאפשר למורים לקיים דיונים בכיתה ולתלמידים לקבל מידע על מדינת ישראל ויסודותיה ולעצב את השקפת עולמם, בהתאם לדיונים בכיתה. "כך צריך לבחון את ספר האזרחות", ביקש מלאך, "לכן הכניסה לפרט כזה או אחר היא לא העיקר.

"במובן הזה יש לנו קו מנחה - תוכנית הלימודים. לכן, ביחס להרבה מהשאלות של מה נכנס ומה לא, התשובה היא שזה אפילו לא בחירה חופשית של כותבי הספר, אלא בהתאם להחלטות של ועדת המקצוע. בשנת 2011 עודכנה תוכנית הלימודים והתקיימו בה דיונים מאוד מפורטים מה ייכלל בספר ומה לא".   

"בטוח שהספר לא מושלם"

על הטענות כי הספר החדש עוסק במושג "מדינה יהודית" יותר מ" מדינה דמוקרטית" השיב כי כל מי שיפתח את הספר יראה שיש תשעה פרקים שעוסקים ב'מדינה יהודית'. לאחר מכן ישנם 14 פרקים שעוסקים ב'מדינה הדמוקרטית' בצורה מאוד מפורטת ומעמיקה. כך שהניסיון להציג שהציר הפך להיות ממדינה 'יהודית-דמוקרטית' למדינה 'יהודית' בלבד, כפי שטוענים נגדנו, התבטל ברגע שאנשים קראו את הספר. זאת טענה שקרית ומגוחכת שמונעת מאינטרסים פוליטיים בלבד". 

לראש ועדת האזרחות היה חשוב להדגיש כי הספר התעדכן לאורך זמן רב והתכנים החדשים הוכנסו בו לאחר דיונים רבים שהתקיימו עד לרגע האחרון. "גם עכשיו אני בטוח שהספר לא מושלם", הבהיר. "גם מכיוון שספר אזרחות לא יכול לתת את כל נקודות המבט, וגם כי ייתכן שיש בו טעות או חוסר שלמות כזאת או אחרת. לכן עד לרגע האחרון היו דיונים שבהם נכחו כל הגורמים שהיו מעורבים בכתיבה.

"אני חושב שכל מי שיעבור עליו יראה שהוא מוצר שביחס לאתגרים הקשים של כתיבת ספר אזרחות בחברה מגוונת ומורכבת, התוצר יפה מאוד, כך אני חושב".

"שיח ערכי מעמיק ומפותח"

גורם נוסף, שהיה מעורב בכתיבת הספר, הגן אף הוא על התכנים המעודכנים שנוספו בו. "כל החידושים הם כמובן בהתאם לתוכנית הלימודים של שנת 2011, שסוף סוף באה למימוש בספר האזרחות".

את החידושים ניתן למצוא בפרק ב', העוסק ברקע ההיסטורי להקמת המדינה, ובו יילמדו בין היתר  הגורמים ההיסטוריים להקמת המדינה, הרקע של התנועה הציונית וההתיישבות בארץ. "זה נותן פרספקטיבה טובה ונכונה יותר ברמה ההיסטורית, הערכית ורעיון המדינה היהודית", הסביר הגורם. "מדובר בפרק אחד שעוסק ברובו ברקע ההיסטורי של העליות ועשרות השנים שקדמו להקמת המדינה ויש גם התייחסות לפרספקטיבה היסטורית רחוקה יותר".

פרק נוסף עוסק בהשלכות קיומה של מדינת לאום בכלל ומדינה יהודית בפרט והגורם הדגיש כי "הוא הוכנס דווקא מתוך עולם החשיבה הליברלי ומראה הצדקות שונות, בנושא התרבות, הסולידריות ועוד". לדבריו, הרעיון הוא לתת לתלמידים בישראל את האפשרות לקבל מידע שמציג את הלגיטימציה ביחס לזכות קיומה של מדינה יהודית ואת ההיכרות עם הטיעונים הרלוונטיים, בדגש על טיעונים שבאים על בסיס השקפת עולם ליברלית המאמינה בחופש האדם. "דווקא בגלל זה מכבדים את הזכות להגדרה עצמית לאומית", הדגיש.
 

צילום: מתוך ויקיפדיה
יהודי תימן במטוס בדרכם לישראל. לומדים על יהדות התפוצות צילום: מתוך ויקיפדיה

"בספר יש גם עיסוק משמעותי ביהדות התפוצות", המשיך הגורם, "עיסוק זה היה גם בספר הקודם והוא ממשיך גם כאן באופן מורחב. מדברים בו לא רק על הקהילה בארה"ב, אלא גם בצרפת. כמו כן, בספר מדברים גם על הזרמים הרפורמיים, הקונסרבטיביים, האורתודוקסיים. זה משהו ייחודי במדינת ישראל, שבמסגרת ספר האזרחות עוסקים גם בתפוצות".

הספר המעודכן עוסק לראשונה במגוון הרחב של הזרמים הדתיים בישראל. "בנוסף למה שהיה בעבר שהתייחסו לחרדים, דתיים וחילונים יש גם התייחסות לעוד סוג של זהות דתית משמעותית מאוד – המסורתיים", ציין הגורם. "כמו כן, ישנו גם שיח ערכי מעמיק ומפותח מאוד סביב רעיון זכויות האדם. זה הרבה מעבר למה שהיה בעבר מבחינת פיתוח החשיבה והמחויבות לרעיון הזה".

בניגוד לטענות שעלו בעבר שנושא הדמוקרטיה לא מוזכר מספיק בספר, הגורם טען כי "בספר מובאת תפיסת הדמוקרטיה הליברלית האינדיבידואליסטית, בצורה הוגנת, אך לצדה, גם גישות אחרות, שהן יותר רפובליקניות, ונותנות מקום לחשיבה לטובת הכלל, לצד המחויבות לצורכי היחיד".

הגורם הוסיף כי הספר נשען על חשיבה מערבית-ליברלית, וכן יש בו מקום נרחב גם על מקורות ממורשת ישראל. "לבוא ולומר שזה ספר שמגיע ממקום דתי זאת ממש הטעיה", תקף. "יש בהחלט מקום מכובד למורשת ישראל כפי שצריך להיות בספר כזה, וכפי שגם היה בספר הישן, גם שם היו מקורות לא מעטים ממורשת ישראל".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים

פייסבוק