מהירה ועצבנית: רכבת העמק עולה על הפסים
הרכבת, שחדלה מלפעול בשנת 1951, עולה מחדש על הפסים. היא צפויה לעבור בבית שאן, עפולה ומגדל העמק. מהירות הנסיעה צפויה להגיע ל-160 קמ"ש. השר כץ: "מדובר במהפכה של ממש"
רכבת העמק המיתולוגית חוזרת לפעול לאחר 65 שנה: שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, חנך היום (ב') את קו הרכבת החדש, שעובר מכפר ברוך ועד בית שאן, מלווה בראשי רשויות וותיקי העמק. הנסיעה החלה בשעות הבוקר והסתיימה בהצלחה, ללא תקלות.עוד כותרות ב-nrg:
- פסגה בין נתניהו לעבאס? לפלסטינים יש תנאים
- ליטא תצטייד בנשק ובטילים מדויקים מרפאל
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
עלות הקמת הקו, שאורכו כ-60 קילומטרים, נאמדת בכארבעה מיליארד שקל. לאורך מסילת העמק, שהוקמה בין חיפה לבית שאן, נבנו ארבע תחנות רכבת חדשות מתוך שש תחנות שתוכננו על תוואי הקו: בית שאן, עפולה, מגדל העמק - כפר ברוך ויוקנעם - כפר יהושוע. בשלב מאוחר יותר, מתוכננות שתי תחנות רכבת נוספות, האחת במרכזית המפרץ והשנייה בנשר.
צפו: הנוסעים הראשונים שעלו על רכבת העמק החדשה (קרדיט: יאיר קראוס)
יוסי מילוא שהכיר את הרכבת המיתולוגית וזכה לנסוע בה באותן שנים נזכר בשיחה עם nrg בחוויה. "היינו בני נוער, בני קיבוצים שטיילנו בעמק והיינו מתפלחים אל הרכבת כדי לנסוע איתה ולעשות כיף. אני זוכר איך התגנבתי לתא הקרונות שהיה יפהפה בעיניי באותה התקופה. הרצל אמר ש'אם תרצו אין זו אגדה' ואני בהחלט מאמין שהקו הזה עוד ישוב לנסוע עד לירדן", הוא אומר בחיוך.
תוואי המסילה הנוכחי מתפצל מתחנת לב המפרץ, ליד צומת הצ'ק פוסט, מזרחה ועובר בגשר מעל שדרות ההסתדרות לכיוון יגור ואזור צומת העמקים. הקו ממשיך לאזור צומת התישבי לאורכו של עמק יזרעאל, עד עפולה ומשם ישירות לבית שאן. זמן הנסיעה מחיפה לבית שאן, כולל עצירה בכל אחת מארבעת התחנות, יעמוד על כ-50 דקות בלבד.
השר כץ, החליט כי תקופת ההרצה של הרכבת תחל בערב סוכות, ה-16 באוקטובר השנה. עד לתחילת פעילותה הסדירה, ב-4 בנובמבר, ניתן יהיה לעלות בכל אחד מתחנות רכבת העמק ולנסוע בחינם לכל יעד בארץ. הנוסעים יקבלו כרטיס נסיעה הלוך ושוב, ללא תשלום בעמדות הכרטוס של הרכבת.

רכבת העמק החדשה
צילום: גיל אליהו / ג'יני
שר התחבורה הדגיש כי חיבור ערים כמו מגדל העמק, עפולה ובית שאן לרשת המסילות הארצית יקצר באופן ניכר את זמן ההגעה למרכז הארץ, ויעלה משמעותית את ערך הנדל"ן של הערים והישובים שבתוואי הרכבת. "מדובר במהפכה של ממש שתעלה את ערך הנדל"ן של ישובים אלה, ותרחיב את אפשרויות המגורים והתעסוקה של התושבים", אמר כץ.
הרכבת תיצור שיתוף פעולה עם הירדנים
מנכ"ל חברת רכבת ישראל, בעז צפריר, ציין כי מסילת העמק תוכננה להנעה חשמלית שקטה, נקייה וחסכונית ותאפשר תנועת רכבות במהירות שיא של 160 קמ"ש. יו"ר חברת נתיבי ישראל, עודד שמיר, ציין כי סיום בניית מסילת רכבת העמק מהווה עבור החברה נקודת ציון: "אין לי ספק שהפרויקט יישפר משמעותית את איכות החיים שלנו, ויקרב עוד את הפריפריה למרכז".

השר כץ בנסיעת בכורה לרכבת העמק
צילום: גיל אליהו / ג'יני
הנוסעים הראשונים שעלו על הקו היו נרגשים מהנסיעה. חגי יזהר (81) סיפר בשיחה עם nrg כי "זו חווייה שאין כמוה. נסעתי ברכבת הזו בעבר מבית שאן לצמח, והיא הייתה עוצרת בבית יוסף והיינו קופצים ממנה תוך כדי נסיעה, כי היא הייתה נוסעת במהירות של 20 קמ"ש. מרגש לראות עכשיו שהיא הפכה לרכבת מודרנית. חלמתי על הרגע הזה שיבוא יום ונחזור לנסוע ברכבת הזו".
נוסעים נוספים שהכירו את הרכבת המיתולוגית וזכו לנסוע בה התכבדו לעלות לראשונה על הרכבת הנוכחית המודרנית ונזכרו בחוויות העבר. כך למשל גם דוד בן דוד בן ה-96 שתאר גם כן בשיחה עם nrg את הנסיעה הראשונה ברכבת העמק באותן שנים. "הייתי בצבא הבריטי ונסעתי על הרכבת בקו הזה מחיפה לדמשק. זו הייתה נסיעה של 18 שעות עד לבסיס וזה כל כך מיוחד לראות מה שנעשה כאן כעת ואת המראות המוכרים מהנסיעה בעבר", הוא מספר. עם זאת, לדוד בן דוד יש רק חלום אחד. "אני אבל חולם על דבר אחד, לחזור ולנסוע לדמשק. זה מציאותי, כבר הנביא הבטיח שעתידה ירושלים להגיע עד דמשק", הוא אומר באופטימיות.
על פי התכניות העתידיות, המסילה תוארך בעתיד עד מעבר הגבול בגשר שייח חוסיין (נהר הירדן) ותתחבר לרשת הרכבות הירדנית. אחד הנוסעים, שעלו היום על הרכבת לנסיעה ראשונה, ציין כי "הרצל אמר שאם תרצו אין זו אגדה ואני בהחלט מאמין שהקו הזה עוד ישוב לנסוע עד לירדן".

מהירות שיא של 160 קמ''ש. בעז צפריר
ללא
עם תחילת פעילותה של רכבת העמק, יופעל שירות אוטובוסים מישובי הסביבה לתחנות רכבת העמק. מדובר ב-38 קווי שירות, מתוכם כ-19 קווי הזנה שיופעלו מישובים שונים לאורך המסלול. קווים אלה יגיעו לתחנת הרכבת לפני יציאתה וימתינו לנוסעי הרכבת. קווי ההזנה יפעלו בין השאר מבית שאן, עפולה, שדי תרומות, מכללת עמק יזרעאל, מגדל העמק, רמת דוד, כפר החורש ויוקנעם עלית.
"הרכבת שלנו הייתה שחורה ואחרת לגמרי. לא היה אז רציף בכלל והרכבת הייתה ממש נמוכה והיינו קופצים ממנה ועליה תוך כדי שנסעה", נזכר גם נחום לוי מאלרועי, מנהל מוזיאון רכבת העמק. לדבריו, "לא ירדתי ממנה לקטוף פרחים תוך כדי נסיעה כפי שמתבדחים על המהירות האיטית אבל כן הייתי קופץ ממנה כשרציתי לרדת והתקרבנו לבית שלי. היום הרכבות כבר טסות במהירות... החלום אבל עוד לא הושלם. הוא יושלם כאשר החזון של כל שוחרי השלום ואני בכללם שהרכבת הזו תסע גם לדמשק ומשם גם לתורכיה ולאירופה ואתם יכולים רק לדמיין שהשמיים הם הגבול... "
רכבת העמק היא חלק מתכנית "נתיבי ישראל" שאותה יזם שר השר כץ, במטרה לקרב את הפריפריה למרכז, באמצעות רשת כבישים ומסילות ברזל, מקרית שמונה ונהריה בצפון, ועד משאבי שדה ואילת בדרום, בעלות כוללת של כ-27.5 מיליארד שקלים.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg