Israel Defense

בידול מוצר באמצעות ממשק משתמש

מערכות הסייבר מטפלות במידע הכי רגיש של הארגון וההבטחה שלהן מאוד גדולה - לשמור על הארגון ממתקפות חיצוניות או פנימיות. לכן, כלל המשתמשים ירצו לקבל את התחושה שהמערכת חיה ועובדת כל הזמן - ושאפשר לסמוך עליה

שי סום | 30/08/2016 11:32
bigstockphoto.com
bigstockphoto.com IsraelDefense

שוק הסייבר העולמי מוצף במוצרים. רק בישראל פועלות כיום מעל 400 חברות סייבר, ונשאלת השאלה כיצד חברה עם מוצר חדש יכולה לבדל את עצמה. אחת הדרכים היא השקעה בפיתוח ממשק משתמש ייחודי.

למערכות סייבר קיימים מספר סוגי משתמשים. החל מהבקר שיושב ב-SOC של הארגון (Security Operation Center) ועובר על ההתרעות השונות, דרך האנליסט החוקר, ועד הנהלת החברה שמבקשת לדעת שהכול תחת שליטה באמצעות דו"חות תקופתיים.

מערכות הסייבר מטפלות במידע הכי רגיש של הארגון וההבטחה שלהן מאוד גדולה - לשמור על הארגון ממתקפות חיצוניות או פנימיות. לכן, כלל המשתמשים ירצו לקבל את התחושה שהמערכת חיה ועובדת כל הזמן - ושאפשר לסמוך עליה.

המערכות בנויות כך שהן מתריעות על אירועים חריגים, ומאפשרות למשתמשים עם רמת הבנה שונה, להעמיק ולחקור כל אירוע בהתאם לצורך. בתכנון הממשק יש דגש על הצגה מדורגת של המידע באמצעות שימוש בנראות נתונים (Data Visualization) וגרפיקה שמאפשרת הסקת מסקנות מהירה.

להגיע לשוק מהר - וייחודי

מערכות הסייבר מעבדות כמות נתונים גדולה, וממשק המשתמש צריך לאפשר לצרכני המידע השונים להגיע מהר ככל האפשר למסקנות. כדי לתכנן ממשק משתמש למערכת סייבר, צריך להסתכל באופן הוליסטי על החברה ולא רק על המוצר. לייצר מיצוב ונוכחות שיבואו לידי ביטוי במסכים השונים וגם בחומרים השיווקיים, בכנסים ובסרטונים. צריך לדאוג שהממשק יהיה נוח וברור לשימוש, אבל אסור לשכוח את הצורך של החברה למכור בשוק מאוד תחרותי וקשה.

היבט נוסף לפיתוח ממשק משתמש הוא המורכבות של עולם התוכן בסייבר. מדובר במושגים טכניים רבים שאינם מוכרים לכל. מתחילים בסדנאות UX עם חברת הסייבר בהן מאפיין המערכת מגדיר את המוצר במדויק. בתהליך האפיון מנתחים את התנהגות המשתמשים ותהליכי השימוש השונים, וממפים את כלל המסכים המרכיבים את המערכת. כמו כן, מחדדים את מטרות השימוש והערכים המובילים של המוצר ואת היעדים העסקיים והחזון של החברה.

בהמשך בוחרים מסך מרכזי וניגשים לפצח את הרעיון שילווה את התהליך כולו. שלב הפיצוח הרעיוני כולל אפיון מפורט של המסך ויצירת שפה גרפית ייחודית המתאימה לערכים והמטרות שהוגדרו.

המפתח להצלחה בשלב הזה הוא מיקוד. השוק, כאמור, רותח. ויש חשיבות רבה לעמידה בלוחות זמנים ועלייה מהירה לאוויר. פעמים רבות מחלקים את העבודה כך שהחברה תוכל לקבל מספר מסכים מרכזיים במהירות על מנת להציגם למשקיעים או לקוחות פוטנציאליים, עוד בטרם העבודה על הגרסה הראשונה של המוצר מסתיימת.

שפה ייחודית לעולם הסייבר

מערכות הסייבר אמנם שונות זו מזו, אבל עולם המושגים והלוגיקה של המוצרים דומים. בכל פרויקט בין אם מדובר במערכת לחברת סייבר (B2B) ובין אם מדובר בפלטפורמת מסחר בשוק ההון (B2C), יש מכנה משותף מתודולוגי. אך באותה נשימה חשוב לציין שתפקידו של המאפיין מחייב ארגז כלים דינמי. צריך להתאים את המתודולוגיה לכל פרויקט ולקוח.

לצורך האפיון נדרשת הבנה מעמיקה של התהליכים השונים וסוגי המשתמשים, כמו גם הבנה של מושגים טכניים רבים. למעשה, קיימת שפה ייחודית לעולם הסייבר שלוקח זמן ללמוד ולהבין.

ממשק המשתמש תורם לביצועים של המערכת ולבידול המוצר. נראות ומיצוב החברה הם מרכיבים שעוזרים להחלטה איזה מוצר לקנות. בשוק רווי, מערכות עם חוויית משתמש עדכנית ועיצוב מודרני משדרות חדשנות ואמינות גבוהות יותר ומאפשרות לתת בידול למוצר. בנוסף, מערכות עם חוויית משתמש עדכנית מאפשרת הטמעה מהירה יותר בתוך הארגון ושיפור ביצועים של המשתמשים השונים.

הכותב הוא ראש צוות חוויית משתמש בחברת אינקוד הייפרה ושותף בתוכנית ההאצה toDay , מומחה בפלטפורמות B2B ובעבודה על מוצרי  Cyber Security.



לכתבות נוספות באתר ISRAEL DEFENSE היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך